2022-03-02, 16:11
Medlem
Överlevande ryssar som gömde sig ute på fälten efter deras konvoj blev attackerad i Bashtanka, Mykolaiv oblast igår kväll. De lämnade in sig själva till ukrainsk militär utan några vapen.

https://twitter.com/IsraelThreads/status/1499034555910701056
Citera
2022-03-02, 16:11
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
"Hundratals människor befaras ha dött i en många timmar lång bombattack över staden Mariupol i sydöstra Ukraina.

Enligt ukrainska medier har attacken pågått i 14 timmar.

BBC har pratat med stadens vice borgmästare Sergiy Orlov som säger att ett område där 130 000 personer bor "nästan är helt förstört".

– Vi kan inte räkna alla offren där, men vi befarar att minst hundratals personer har dött, säger han till BBC.

– Den ryska armén använder alla sina vapen här – artilleri, raketer, flygplan. De försöker förstöra staden.

– Den ukrainska armén är väldigt modig och kommer att fortsätta försvara staden, men den ryska armén beter sig som pirater, de förstör hela distrikt."

Har ryssarna jämnat hela staden med marken och dödat hundratal - vart i hela friden är alla videos, foton osv?

Alla har smart phones och sociala medier och MSM är på plats. De är också kåta på att köpa foton och videos.

Vart är dessa? Seriöst, det är 2022.

Med tanke på att väst nu har förbjudit Ryska medier så kommer alla att bli skedmatade med västs propaganda och ingen kan ifrågasätta eftersom det nu bara finns en sanning att förhålla sig till.

Lösningen är dock VPN

Jag kan se allt fortfarande.
Citera
2022-03-02, 16:14
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Plus "träning" några veckor innan.

Plus kriga mot grannlandet...
Citera
2022-03-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Du som är så noga med dina källor. Vilka har du för källor på att Ryssland är framgångsrika i sina planer och går lugnt och metodiskt fram? RT och Sputnik och likande räknas inte.
Du kan inte släppa mig nu va. Gjorde jag sådant intryck på dig? Men gullet. Jag följer bara SVT och Aftonbladet. Källornas källor. 😘
Citera
2022-03-02, 16:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det har jag inte sagt att det finns. Det jag säger är att Ukraina och Ryssland i princip varit ett och samma land. Självständigheten i Ukraina har varit väldigt vag och dom har varit beroende av Rysslands infrastrukturprojekt. Ett problem som orsakats av att Ukraina skrivit i sin självständighetsförklaring att de skall förbli neutrala gentemot militärallianser.

Har du länk till den deklarationen?

Oavsett vilket har Ukraina som självständig stat rätt att ändra sin säkerhetspolitik helt efter eget bahag. Det är bara för alla andra länder att rätta sig, så länge landet själv inte inleder stridigheter.

Det finns massor av länder som varit förenade med varandra i perioder, utan att det ger ett av dem rätt att göra anspråk på territorium, inflytande, eller annat.

Har självständigheten i Ukraina varit vag, kan omvärlden stötta eller hålla sig borta.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-03-02 kl. 16:28.
Citera
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vem som vann propagandakriget kommer inte ens att omnämnas i historieböckerna, det är vinnaren av kriget som skriver dem. Skrattretande att tro att ett land med mer än 10 gånger mindre militära resursers skulle kunna stå emot på sikt. Att Putin skickat in reservlaget först för att Ukraina skall skjuta slut på sina raketer är rätt uppenbart. För Ukrainarna kan det bara sluta med en total massaker ivrigt påhejade av EU om man fortsätter. Fruktansvärt tragiskt och ansvarslöst av Bryssel, men otroligt bekvämt, på armlängds avstånd.

Läs på lite om finska vinterkriget. Där var det också stor skillnad. Ryssarna led enorma förluster, 10-20 falt. Finnarna tvingades till ett fredsavtal eftersom de inte hade tillräckligt med avancerade vapen.

Ukraina får massvis med tunga och avancerade vapen och de kommer att användas. Måhända blir det många civila som får ge sina liv för den här meningslösa konflikten. Men Ryssland kommer aldrig att bli vinnare givet läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Med tanke på att väst nu har förbjudit Ryska medier så kommer alla att bli skedmatade med västs propaganda och ingen kan ifrågasätta eftersom det nu bara finns en sanning att förhålla sig till.

Lösningen är dock VPN

TASS är öppet https://tass.com
Citera
Medlem
Citat:

Lösningen är dock VPN

Är det inte mer sannolikt att du hittar sanningen någonstans mellan väst och östs propaganda?
Men sanningen är väl inte något du är intresserad av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Vapnet slog ut ett högkvarter (ett ställe där ukraiska staten samlas) - det är i högsta grad precision

Sprängde en parkeringsplats. Hade tur att ens få ihjäl ett fåtal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Liberalkonservativ..tala om contradiction in terms, nåja vi låter det vara för denna gång.

Iaf, det här är sista kapitlet som Putler kör nu, han kommer se till att Ukraina blir en stor jävla hög. Sen får vi nog alla hoppas att det är mekaniska stridskrafter och inte atombombe och hypersoniska vapen från ubåtar i svarta havet som förstör infrastrukturen.

Hoppas på få döda. Svaret har vi om två månader.
Se där, än en gång är vi överens om att Putin vill ödelägga en suverän stat genom att tokbomba den till underkastelse. Inte undra på att väst reagerar och nu eroderar Rysslands ekonomi till en "grushög" av rubel med en förväntat lågkonjunktur runt hörnet och skenande priser för den vanlige ryssen.
Men tydligen är en allt lägre levnadsstandard för ryssarna ändå ett litet pris att betala enligt Putin då han ju inte som i demokratier har någon opposition eller något presidentval att behöva ta hänsyn till.
Men priset för invasionen går stadigt uppåt så skadorna på rysk ekonomi kan bli värre än Putin insett.
Men ekonomiskt konsekvenstänk verkar ju inte var Putins starkaste sída.
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Lösningen är dock VPN

Berätta, vad ser du för spännande? Söta ukrainskor i folkdräkt som delar ut blommor till fredsbevararna?
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Den enda djävulen är usa-eu min lilla pojk
Pinkade du på dig?
Du får i läxa att titta på Putins tal och för att du ska förstå vilken förvirrad stolle han är så notera den fladdriga blicken utan ljud. Karn som slaktar i Ukraina är ett psykfall. Putin är körd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in