2022-03-02, 13:59
Medlem
Känns som rätt ställe (och läge) att fixa detta…

Hittade ett gammalt primus gasolkök med 2 plattor/brännare i originalkartong på loppis förra året och köpte det för 25kr…

Har 3 PC5 tuber pga grill så tänkte koppla stora tuberna till det lilla köket men man lär kanske behöva strypa flödet..? 4-brännargrill vs litet gasolkök, tänker det behövs en sån gasol”klocka?

Hur listar man ut vad som är rätt?
Citera
2022-03-02, 14:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT

Hittade ett gammalt primus gasolkök med 2 plattor/brännare i originalkartong på loppis förra året och köpte det för 25kr…

Har 3 PC5 tuber pga grill så tänkte koppla stora tuberna till det lilla köket men man lär kanske behöva strypa flödet..? 4-brännargrill vs litet gasolkök, tänker det behövs en sån gasol”klocka?

Med största säkerhet är det ett kök för ett tryck på 30 mbar. Mät diametern på slangnippeln och välj reducerventil med POL-gänga och rätt slangnippel.
http://www.fogas.se/installations-mtrl/reduceringsventiler/index.html
Citera
2022-03-04, 00:55
Avslutad
Sitter det inte redan monterade strypventiler på dessa äldre gasolkök (80 tals camping) ?
Vreden man måste starta först till brännaren ? med dessa kan man justera flödet... min - max.
Citera
2022-03-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT

Det finns eller åtminstone fanns lite olika typer av gasolkök för stora gasflaskor. Vissa använde flasktryck medan andra använde reduceringsventil. Sedan kan köken även vara anpassade för olika gasblandningar. Det du behöver gör är att identifiera köket (det borde stå på kartongen) och sedan ta reda på vilket tryck och vilken gasblandning som det är avsett för.
Citera
2022-03-05, 14:28
Medlem
Primus 2396, hittade spec: 180g/h förbrukning.
Fanns en gammal torr slang under nu när jag plockade fram det, den byts ju ut men där satt faktiskt som nämnt en ventil, manuell vrid-ventil.

Tänker ändå att jag ska söka fram en klocka, så man inte köttar på för mycket gas av misstag, ska ju kunna användas av alla i familjen säkert.

Tack för tips & länken, letar lite där när jag listat ur vad det är för gänga på ventilen på köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in