2022-03-02, 13:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt SVT har ryska stridsplan skjutits ned. Då är inte Ukraina försvarslöst utan har luftvärn tydligen.

Rapporteras också att en ukrainsk Mig29 förlorats i striden, så det kanske likväl går att spåra detta till en dogfight istället för luftvärn.

Tror alltjämt Ukraina har ett hyfsat intakt luftvärn kvar, då luftherraväldet ännu inte ligger hos Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Stalin hade fortfarande den briljante Georgy Zhukov i tjänst. Utan honom är det möjligt att Sovjet hade förlorat.

Möjligt att tyskland hade förlorat kriget i det långa loppet, men de var inte där ännu. Tyskland förlorade på grund av de anledningar jag nämnde tidigare. Vad det gäller resurser fick de järn från Sverige och olja fick man från Sovjet innan Hitler gjorde misstaget att anfalla nämnda land. Det var ett stort misstag att anfalla Sovjet med tanke på att Stalin trodde att han var allierad med Hitler.

Vad det gäller Ukraina kriget så kan jag tala om för dig att Ukraina hade förlorat om det enbart gällde resurser.

Nej, Sovjet hade aldrig kunnat förlora.

Definitionen av att förlora eller vinna i Ukraina är intressant.
Utan tvekan kan Ryssland bomba sönder Ukraina när och om de vill.

Men frågan är vad de egentligen är ute efter.
Ryssland kan aldrig vinna i ett större och längre perspektiv så länge resten av världen kommer att mata på resurser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det helt omöjligt? Varför? Ryska påverkanskampanjer pågår ju.
På Twitter, på Fejjan, på Insta så klart. Men på Flashback. Sluta nu kompis. Det är ju löjligt.
Citera
2022-03-02, 13:05
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jag är ense med dig om att Putin lääänge planerat för sitt kära Sovjets pånyttfödelse. Men jag tror inte Trump varit av någon större betydelse i allt detta. Brexit var t ex inte Trumps fel och migrationsfrågan (vilken låg till grunden för Brexit) var het långt innan Trump kom in i bilden. Västvärlden har orsakat sin egen splittring och Putin har utnyttjat detta. Samt han utnyttjade Merkel som antingen av naivitet eller med vilje hjälpte honom att öka sin maktposition i och med Tysklands nya gasberoende. Sedan tror jag att coronaisoleringen påverkat Putin psykiskt så att han tappat kontakt med verkligheten. Och då blev katastrofen ett faktum.

Det är oerhört svårt att se någon väg ut för Putin nu. Ekonomin har de facto kraschat i Ryssland och kriget har inte gått enligt plan. Omvärlden kan inte låta Ryssland komma undan med vad de nu gjort och heller inte acceptera alla dessa kärnvapenhot som framförs från Putin och hans hejdukar. Hela ledningen måste kollektivt avgå och någon sorts expeditionsministär får ta över Ryssland tills nya val hållits. Vilken tragedi för ryska folket. Kommer ta år att bygga upp ekonomin, decennier att återfå omvärldens förtroende.

Visst har den inneboende dynamiken i de egna politiska systemen sitt eget liv i väst såsom i öst. Men såklart har puttin puttat på i de riktningar som är gynnsamma för honom själv. I vissa fall har han lyckats mindre bra, i andra mera bra och i ett fall har det blivit succe!
Citera
2022-03-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Hade hoppats på mer fakta och mindre senildement svammel. Bara för man gillar klottrare behöver man inte göra flera inlägg om det. Självklart har du möjlighet åka, du är bara feg.

Jag är 77 år och inte feg. Jag är beredd att ta straffet att sparka ned en anställd på ryska ambassaden men jag kan inte ta mig till Stockholm nu.

För FAN utvisa alla på ambassaden.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Fast paria är inte samma sak som utstött. Pariorna hade sitt eget kast(som förvisso var lägt stående). Många drar felaktigt likhetstecken mellan paria och utstött, men detta är felaktigt.

Ordet har en betydelse som ändrats. Ingen idag menar den indiska folkgruppen det från början avsåg.

Idag (sedan minst 1835) är paria en utstött föraktad oönskad person - som inte behöver vara indier.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-03-02 kl. 13:25.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
På Twitter, på Fejjan, på Insta så klart. Men på Flashback. Sluta nu kompis. Det är ju löjligt.

Varför är det helt omöjligt? Kompis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
FRÅN! Är det bekräftat?
Det ska vara från och inte mot, my bad
Citera
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var en helt OK åsikt.

Jag är annorlunda, jag har börjat hata Ryssland oerhört. En personlighetsförändring jag inte rår för.
Ja, det är synd att vi ska behöva hata varandra och det är synd att resten av världen har blundat för konflikten mellan etniska ryssar och UA samt Natos framryckning med viljan att installera sig i ännu ett land. Det räcker tydligen inte att redan besitta nästan hela den ryska gränsen.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Erdogan och Putin har en ännu tightare relation.
Det finns inga som helst källor på att Turkiet skickat vapensystem efter invasionen - tvärtom, Turkiet har meddelat att man inte gör det.
Däremot fortsätter man sälja vapensystem till Ukraina... Politiskt är det en helt annan femma.
Nja, Turkiet och Ryssland har bekämpat varandra i Syrien, att turkarna för att pressa USA vill köpa S-400 är en annan femma. Inte ens Vitrysslands ledare skulle räcka handen till Putler om han låg i en isvak, däremot spelar han med för att skydda sin egen position.
Turkiet kan lika gärna sälja till Polen om så är och sedan säljer Polen vidare etc.
Jag tror dock inte att Turkiet bryr sig ett skit om att de säljer vapen till Ukraina.
Varje förstörd rysk stridsvagn är ett hot mindre för Turkiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Flera försöker förstå sig på hur Putin fungerar. Men militärer som yttrar sig har ju ingen kompetens inom psykologi eller psykiatri. Dom säger ibland att man inte kan veta det. Ett logiskt felslut.
Finns mycket material att utgå från för att göra bedömningar.

De lekmannabedömningar som görs är att
Putin är galen. De är fel.
De som görs att han är lite ”knäpp”, men inte galen. De tror jag på.
Det innebär att hans hot är en del av en skrämseltaktik. Som han inte ämnar sätta i verket.
De flesta verkar tolka honom så.
(Vilket f.ö. innebär att man de facto trott sig förstå hur han fungerar. )

Man skall som en sann Flashbackare sätta sig in i "den andres situation" - och då om man kollar historia och den typen av trams - så inser man ju mera man kollar - Att Ryssland och Ukraina är samma land med samma folk.

Det är Kiev som är chefen och det är Moskva som ska lugna sig.
Citera
2022-03-02, 13:07
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige dumpar överskottet som lämnat från covid19 till Ukraina. Vad fan ska Ukraina med munskydd och handsprit till?

Jadu fundera en vända till så kan du komma tillbaka sen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in