Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Man får nog fundera vad en "konkurs" är för ett land. Nordkorea klarar sig fast folket lider naturligtvis. Gamla Sovjet klarade sig också och det var först då dom började med öppenhet och laborerade med västerländsk ekonomi det rasade ihop. Iran klarar sig hyffsat med sina saknktioner emot sig och med Ryssland utfrysen så kan man tänka sig att tillverkningen av kärnvapen hos dom går mycket snabbare. Så att släppa vissa sanktioner mot Ryssland när dom tagit Ukraina blir ett vägval hur vill ha världen i fortsättningen. Jag hoppas det blir en nedrustning och ett tillbakadragande av NATO och en bättre dialog med Kina om Taiwan. Jag hoppas man skapar bra och rättvis handel här i världen för det är bara det och nedrustning som skapar långvarig fred (absolut inte NATO som vi nu ser). Nu tror inte ens jag på det längre då vapenindustrin i världen drägglar över framtida rekordvinster.
De sanktikoner som nu drabbar Ryssland är betydligt värre än mot Iran.
Du tror att sanktioner kommer att lyftas när Ryssland lyckats sätta dit en marionettregering? Inte en chans. Snarare tvärtom. För ett krig i Ukraina är omöjligt att vinna med en av väst välbeväpnad motståndsrörelse.
Gamla Sovjet var inte så kul att leva i. Och detta lär bli värre än det.
Nedrustning? Hela världen har nu fått bevis för Rysslands uppenbara aggressivitet att utan vidare invadera ett av Europas största länder. Det som militärer i alla västländer varnat för har nu hänt.
Så ALLA europeiska länder inklusive Sverige kommer att kapprusta i panik nu. Inte ens VPK eller MP kommer att säga emot det.
Tillbakadragande av NATO? Jag kan lova att det kommer att smällas upp nya och/eller kraftigt förstärkta NATO-baser i Polen, Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien och troligen också Turkiet.