2022-03-02, 10:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag tror nog de allra flesta svenskar säkert 90% var medvetna om Ukraina och situationen där innan detta krig.
Du verkar inte ha kontakt med Sverige?
Trött man blir.

För en månad sedan pratade ingen om Ukraina. Nu pratar folk plötsligt om Ukraina som om landet vore ett demokratiskt EU-land i klass med typ Danmark.
När man påtalar att Ukraina har utbredd korruption går alla NPC bananas och frågar med vilken rätt Ryssland invaderar och ifrågasätter om man är svensk.

Jävla stolpskott!
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Från olika håll växer kravet på väst att införa ryskt flygförbud över Ukraina.
Jag undrar om inte det kan komma att hända ganska snart.

Det stora civila bekymret är just hotet från luften.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En användare i tråden som jag bedömer trovärdig påstod att dennes kontakter i Ryssland meddelat att den ryska regimen sagt att kriget är färdigt på Fredag. Ta det för vad det är....

Vill inte förlöjliga dig men det finns inga kontakter med den ryska regimen.
Den ryska regimen har nog inte ens kontakter internt.
Du vill vara optimist men vi pratar mer Bunker i Berlin 1945 än EU-möte med fika.

Sen kan det ju stämma ändå, att det tar slut på Fredag men det ser oerhört dystert ut.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayNite
kul för ryssarna när dom endast kan åka på semster till Nordkorea, då luftrummen kommer vara stängda ett bra tag framöver
kommer finnas många solstolar i medelhavet i sommar
jag är förvånad över Natos passivitet

Ryssarna kan åka till svarta havet och sola.
Citera
2022-03-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
hur länge kan dom ha den stängd.. kommer väl ändå gå åt skogen för dom.

I praktiken hur länge somhelst. Om alla tillgångars värde ändå är noll är ingen handel i praktiken möjlig.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Jag tror Putin kommer hålla enskilda individer han får tag i ansvariga för dessa länders handlande ungefär som Kina gjort med Gui Minhai och se hur stor smärttröskeln för mänskligt lidande väst har när det kommer till kritan. Kärnvapen ser jag som högst osannolikt till en början iaf

Det var många som sade att invasion av Ukraina är högst osannolik också. Att Putin aldrig skulle ta det så långt.

Jag håller precis allting öppet, när det gäller Kremls strategier.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nato skulle aldrig invadera Ryssland. Det vet både du och jag.
Hur vet du det? Ryssland vet det inte, de upplever ett relevant hot eftersom Nato har expanderat i Europa. Det där är hyckleri och det vet du.

Men du svarade inte på min fråga. Varför går inte USA och EU med på Rysslands rättmätiga krav på egen säkerhet? Varför kan man inte avtala om att avstå från strider mellan varandra?

Hade USA och EU gått med på det, så hade inte kriget i Ukraina hänt. Nu offras en massa människor och politiker och media hycklar sympati, trots att de mycket väl vet att Väst har åstadkommit detta.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kriget skulle varit färdigt förra fredagen o inte nu på fredag enl ryssen. Men statskuppen misslyckades som väntat.
Jaha ja.

Ryska regimen vill förstås hålla den egna befolkningen lugn. Blir nog omöjligt i längden förstås, men så länge det går så går det...
Citera
2022-03-02, 10:33
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det kanske blir tvärtom att världen håller Putin ansvarig och ”får tag på” honom. Nürnberg kan nog fortfarande vara plats för en lämplig rättegång en gång till i historien

Kyiv är rätt plats för hans rättegång.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vad är din inställning till Putin då? Är inte han ett svin och en fegis?

10 000 miljoner kronors frågan.

Jobbar han åt WEF el. jobbar han inte åt WEF. Tillhör han samma fraktion som låg bakom
Biljevik rev. el. inte ?

osv. osv. osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ryssarna kan åka till svarta havet och sola.

Inte när alla deras tillgångar är utraderade. De kommer att ha fullt upp med att stå i brödköer igen som på kommunisttiden
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ukrainska flyktingar är hjärtligt välkomna hit. De är inte några skäggbarn eller lyxflyktingar, de flyr från ett krig 70 mil från svenska gränsen, och självklart vill de tillbaka till sitt land igen när detta korta vansinneskrig är slut.

Den som får betala för kalaset är Ryssland. Där finns ju gott om guld och valutareserver, inte minst alla Putins stulna tillgångar som vi har frusit i diverse banker i Schweiz, Storbritannien, etc.

Indirekt betala i så fall. Jag tror det blir svårt att förmå Ryssland att betala något krigsskadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in