2022-03-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Har Putin uttalat några hot mot Erdogan och Turkiet? Ett NATO-land.
Man stoppar ryska örlogsfartyg i Bosporen, Bayraktardrönare slaktar ryska konvojer.

Eller är Putin för för feg för det? Men lilla Sverige går det an hota?
Turkiet kommer han aldrig hota, han är ju känd för att hota länder som inte utgör hot mot honom.
Turkarna skulle göra processen tämligen kort.
Citera
2022-03-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

https://moderndiplomacy.eu/2018/06/04/how-and-why-the-u-s-government-perpetrated-the-2014-coup-in-ukraine/

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/apr/30/russia-ukraine-war-kiev-conflict

Tack för länkarna, detta tål att upprepas gång på gång på gång som motvikt till all propaganda som sprids.

Citat:
Incontrovertible proofs will be presented here not only that it was a coup, but that this coup was organized by the U.S. Government — that the U.S. Government initiated the ‘new Cold War’; Russia’s Government reacted to America’s aggression, which aims to place nuclear missiles in Ukraine, less than ten minutes flight-time from Moscow. During the 1962 Cuban Missile Crisis, America had reason to fear Soviet nuclear missiles 103 miles from America’s border. But, after America’s Ukrainian coup in 2014, Russia has reason to fear NATO nuclear missiles not just near, but on, Russia’s border. That would be catastrophic.
Citera
Medlem
Davys avatar
Tror nog Kina sätter en del press på Ryssland att avsluta detta. De vill nog inte ha dessa störningar för sin ekonomi.

Indien lär också ta avstånd snart, när det insett att gödselkontrakten inte är värt detta.

USA sätter nog skaplig press på Mellanöstern att släppa på sina oljereserver.

Europa och USA lär får tänka om i sin inhemska restriktiva energipolitik.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Snälla usa bomba moskva

skulle innebära slutet på denna jord.
Citera
2022-03-02, 09:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Snälla usa bomba moskva
Jag tror också att det är dags att gå in trots kärnvapenhoten.. Om Putler tillåts ta Ukraina - vilket land blir det sen? Bättre att inte vänta till att han reparerat sin armé. Nu är han skadeskjuten och kommer ha svårt att slåss på flera fronter.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Tror ni det finns utrymme för fler ekonomiska sanktioner mot Ryssland eller har man redan maxat på den fronten?

Det har varit sanktioner mot Ryssland i 25 år, så nej inga sanktioner biter på Ryssland.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckyyy
överstelöjtnant Joakim Paasikivi, nån annan som gillar han här? Han verkar vara riktigt härlig 🤟
Sitter mest och gissar, tveksam till hur hans kunskap om hur mycket förmåga till indirekt eld betyder eller vilka förmågor Ukraina har och inte har.
Hans medverkan hittills tycker jag har gett rätt lite.
Jmf den bortgångne Stellan Bojerud som under invasionen av Irak första gången nästan på timmen kunde förutspå hur USA skulle rycka fram och agera.
Dagens svenska militär saknar i stort erfarenhet från komplexa militära operationer och att leda större sammansatta förband, det märks.
Citera
Medlem
Det här är så extremt beklagligt att jag knappt finner ord för det!

Jag har nog levt i en utopi där vi alla kommer överens, är vänner och accepterar varandra. Tyvärr verkar det nu som att allt detta, medmänsklighet, kommunikation och jämlikhet upphört att existera.

Vare sig vi vill det ena eller andra, behöver vi alltid lyssna på varandra och ge alla en chans att komma till tals. Vad är det som händer egentligen? Det är väl inte så här demokrati ska fungera?

Det är som att världen går i bitar... Vem eller vilka ska vi vara? Vart ska vi ta vägen?
Vi borde lära oss att leva med varandra i fred bara! Klimatet klarar säkert sig själv. Det värsta är att allt bränsle kommer gå åt och förpesta jorden på grund av krig och inte för vårt mänskliga bästa.

Men vem är vän och vem är fiende och hur ska man veta det? Våld föder bara mer våld och jag förtvivlar över de barn som ska ärva den här jorden efter allt skit vi vuxna, makthungriga, narcissistiska och psykopatiska djävlar ställt till med överallt. Skäms på oss, allihopa!

Om det behövdes och fanns vilja, så medlar jag gärna och bidrar till en bättre värld, men jag befarar att det är för sent för diplomati och ingen verkar vilja lyssna ändå.

Om det så är mina sista ord så hoppas jag att vår Konung (är inte Sverige en monarki?) och andra med status som kan påverka håller fred med varandra och lägger sina egna intressen åt sidan för sina så kallade folks bästa och inte behandlar oss som slavar eller tvingar någon till våld.

Om jag kan göra någon skillnad överhuvudtaget vill jag göra det och om inte annat kanske man hamnar i ett arkiv hellre än på ett bål... eller båda

Till de som överlever om någon gör det, vill jag bara säga: Var rädda om varandra, ta hand om er och lev i fred oavsett vad som händer snälla! Amen...

Livet är sannerligen en gåva, alla ska vi dö och jag vill göra det så ärofullt som möjligt! Utan att skada någon annan på vägen... men maktordningen och hierarkin som råder kan jag inte göra något åt. Jag kan endast uttrycka min egen förtvivlan över situationen som uppstått.
Förhoppningsvis blir världen ett bättre ställe, särskilt för de mest utsatta, fattiga och de som inte har någon talan, efter den här prövningen.

OBS! Jag vill inte se några vapen eller våldshandlingar överhuvudtaget och undanber mig allt användande av sådant i min närhet. Kom inte hit med några bössor eller kanoner för då jävlar ska jag hemsöka er i ett annat liv var ni än kommer ifrån!

Om det finns ett liv efter detta, vilket jag tvivlar på, så går ingen säker... tänk på det!

Jag hoppas allt bara är en dålig dröm eller en psykos, men det kan vara ww3 och det vore ännu värre...

Fred vare med er!
Citera
2022-03-02, 09:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det är svårt med ironi i text, trodde du hade ballat ut fullständigt en kort sekund.

Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Han har väl i allmänna ordalag hotat alla som levererar vapen!?
Eller har han specifikt pekat ut Sverige?

Han har hotat Sverige specifikt gällande Natofrågan, men även hotat alla länder som sänt vapen som kan döda ryska soldater.
Sverige är helt klart inkluderat där. Det spelar ingen roll att det var uttal utan att nämna något land, då innehållet i hotet pekar ut bla Sverige.
Citera
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkes21
Tack för länkarna, detta tål att upprepas gång på gång på gång som motvikt till all propaganda som sprids.

Ryssland delade ju sedan många år gröns med Nato via Polen och Baltikum. Så segmentet att kärnvapen skulle kunna placeras nära Ryssland pga av Ukraina är ju bara trams.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är nog som den borttagna artikeln från RIA talar om, att de har en känsla av vad den ryska världen är för något, och i den är Ukraina en del. Man får tänka på att Kiev blev en del av Moskva-väldet 1667. Moskva och Kiev har sedan dess varit städer i samma stat mest hela tiden, och det är först med Sovjets fall som de hamnade i olika stater. Det mesta av västra Ukraina har också varit kontrollerat av tsarerna under lång tid. Det blev en del av kejsardömet 1795 genom Polens andra delning.

För att hålla ihop det väldiga landet odlade man tanken om de tre ryska folken som egentligen var samma. Om du har läst mycket i tråden har du stött på tanken. Skribenter som Rokossovsky och andra säger att det är samma folk, för de tycker det. Grunden till att man förde fram idén om gemenskapen är förstås att Moskva och St. Petersburg skulle kunna styra dessa områden så smärtfritt som möjligt. Det fria Ukraina krockar med de tankarna, och eftersom uppdelningen bara har 30 år på nacken finns det förstås massa ryssar som är sårade och menar att Ukraina rätteligen borde ingå i samma stat som Ryssland. Putin tänker förstås så. Han är född 1952 och hann bli nästan 40 år innan Sovjet kollapsade.

Vad vi ser är alltså hur de styrande försöker återskapa sina pojkdrömmar. De har inte förmåga att tänka rationellt i frågan, utan bygger på sin plastmodell av Shtandart och drömmer om fornstora dagar. I det är de inte annorlunda än Hitler, som blev bedrövad av Tysklands och Österrike-Ungerns kollaps i första världskriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_frigate_Shtandart

I artikeln kunde man läsa om hur det var Putins historiska uppgift att återskapa enheten, och vad skulle ryssarna tänka om man lät detta elände - söndringen - fortgå i århundraden. Parat med sådana tankar har de en uppfattning om ryssar som folk, och när de ryssarna bor i Ukraina överreagerar de på allt möjligt. För oss är det en löjlig propaganda som talar om nazister och folkmord i Ukraina, men för dem är det kanske dagens sanning. Förändringarna sedan 1990 sårar deras stolthet, och det känns hemskt för dem att se att ryssar inte är på topp i samhället.

Något reellt hot från Ukraina kan förstås inte förekomma i en värld där man ändå är beredd till att ta till kärnvapen, men den ryska ledningen klarar inte av att se det. De tror att NATOs expansion innebär att de automatiskt är hotade, men i verkligheten finns det förstås inget som hindrar att ett land har utmärkta relationer till ett NATO-land. Så tanken om hot från NATO handlar också mest om känslor, och man kan också förstå att det känns trist för en ryss att nästan alla forna sovjetstater i väst verkar vända Ryssland ryggen.

Det är i den situationen man invaderar. Den akuta orsaken kan också vara något så banalt som att Putin känner att hans dagar är räknade och att han vill skriva in sig i historieböckerna. "Vad har jag gjort i mitt liv? Mördat journalister, men inte fan har jag skapat ett stort Ryssland, som tsar Peter."
Det är också i den situationen som man blir irrationell och är beredd att offra snart sagt vad som helst för att hålla drömmen vid liv.
Det är tråkigt att vissa ryssar inte förstår att ukrainare vill ha en egen nationalstat. Samtidigt bör man ta hänsyn till att ryssarna har vissa säkerhetspolitiska intressen och inte vill se Ukraina i NATO. Jag tror att Ukraina redan 1991 skulle ha agerat annorlunda. Bland annat skulle de ha lämnat över Krim, Donbas och etniskt/kulturellt/språkliga provinserna till öster om Dnepr till Ryssland för att reducera konfliktytan.

Det hade varit fullt möjligt att få fram en diplomatisk lösning som gynnar både Ukraina och Ryssland om Ukraina hade varit mer försiktiga. USA och EU har också ett stort ansvar eftersom de inte har respekterat Rysslands röda linjer och deltagit i att sponsra and kompromisslös ultra-nationalism i Ukraina istället för en kompromissvänlig pragmatisk nationalism.

Ryssland har gått från att praktisera defensiv realistisk strategi i utrikespolitiken till offensiv realistisk strategi i utrikespolitiken. Det betyder att Ryssland inte längre kommer respektera vare sig Ukrainas eller andra länders suveränitet precis som USA/EU. Valet av pro-ryska presidenten Viktor Yanukovych år 2010 vittnar om att Ryssland redan då upphörde att respektera Ukrainas suveränitet. De senaste dagarna har Ryssland inte respekterat svensk suveränitet. Inte för att Sverige är någon ängel eller varit en positiv kraft i internationella relationer.

Ryssland är uppenbart betydligt mer aggressivt eftersom de är inträngda i ett hörn och kraftigt försvagat. Om några år kan Ryssland vara 5x Nordkorea med expansiva ambitioner. Detta är mycket farligt och kommer inte gynna i Europa. Det är möjligt att det inte blir krig mellan NATO/EU men att ha isolerat och aggressivt Ryssland på andra sidan Östersjön är inte positivt för Sverige eller de nordiska folken. Allt detta hade såklart kunnat undvikits om det hade funnits vuxna människor i rummet som står upp för diplomati och försiktighet i utrikespolitiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in