2022-03-02, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Låt mig ta en vild gissning

För Ryssland var det lose lose enligt mig

Ngn i tråden sa tidigare hur Putin framställer sig som "macho" , du vet rider, flyger plan ja en, kan stå vid en minnes cermoni oavsett väder.
Ja en hård man (inte mina ord dock poänger man bör ta in)

Hur skulle det se ut om NATO bara körde över honom? Ser väl då illa ut på hemmaplan skulle jag tro. Han vill hellre få sanktioner än bli en dörrmatta oavsett om det gynnar folket eller inte, för sanktioner kommer inte bita på honom så rik han är.

Sen trodde jag aldrig att Putin är den som bluffar när han säger ngt, då han utmanade Obama i Syrien, Georgien ,Krim och annat han gjort under sina 20 år i makten

Han kommer även efter detta krig besöka vita huset, Paris,London,Berlin etc etc och alla politiker kommer låtsas inget har hänt

tvekar ni? se Georgien och Krim...vart på många statsbesök innan och efter...

Rysslands värsta krigsbrott efter 1945 måste vara Groszny, hela staden pulveriserades i princip, ungefär som Berlin 1945.

Ett exempel: https://i.pinimg.com/originals/6d/69/fa/6d69faf3cc5740d51c5e8c6f6c70fb82.png

Blev Ryssland utfryst efter det?
Citera
2022-03-02, 08:16
Medlem
Näpp...politiker glömmer så snabbt

Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Rysslands värsta krigsbrott efter 1945 måste vara Groszny, hela staden pulveriserades i princip, ungefär som Berlin 1945.

Ett exempel: https://i.pinimg.com/originals/6d/69/fa/6d69faf3cc5740d51c5e8c6f6c70fb82.png

Citera
2022-03-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Kharkov centrum. Ruiner. Grozny 1990?

https://twitter.com/ELINTNews/status/1498912919475691520?t=CMRVgbJtlI2uydxL_Zr4hw&s=19
Bara början,Putin hade hoppats in i de sista detta kunde lösas "fredligt".
Nu börjar Putin avancera,hur mycket ruiner de ska bli av Ukraina bestämmer zelensky, EU NATO..
Putin kan och troligtvis göra en parkeringsplats av Ukraina om de vill utmana honom .
Att Ukraina har stått emot i en vecka är för Putin låtit dem..
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Du menar USA ska forma Ukrainas framtid.
Det är tämligen klart att om ukrainarna tillåts forma sin framtid blir det EU och NATO för hela slanten.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det beror helt på vilket perspektiv man har.

Ofta finns ju även skäl till krig. Det är sällan krig startas för att de som startar det bara vill jävlas med sig själva, som enda anledning.

”Perspektivet” borde ju ALLTID vara vad folken i de båda krigsförande länderna tjänar på ett krig. Och det är tyvärr alltid så att 99% av alla vanliga människor förlorar mer än vad de vinner på krig.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Låt mig ta en vild gissning

För Ryssland var det lose lose enligt mig

Ngn i tråden sa tidigare hur Putin framställer sig som "macho" , du vet rider, flyger plan ja en, kan stå vid en minnes cermoni oavsett väder.
Ja en hård man (inte mina ord dock poänger man bör ta in)

Ja, det verkar inte bättre än att detta krig är en ogenomtänkt egoboost för Putin.
Citat:

Hur skulle det se ut om NATO bara körde över honom? Ser väl då illa ut på hemmaplan skulle jag tro. Han vill hellre få sanktioner än bli en dörrmatta oavsett om det gynnar folket eller inte, för sanktioner kommer inte bita på honom så rik han är.

Sen trodde jag aldrig att Putin är den som bluffar när han säger ngt, då han utmanade Obama i Syrien, Georgien ,Krim och annat han gjort under sina 20 år i makten

Han kommer även efter detta krig besöka vita huset, Paris,London,Berlin etc etc och alla politiker kommer låtsas inget har hänt

tvekar ni? se Georgien och Krim...vart på många statsbesök innan och efter...
Nato skulle inte oprovocerat köra över Putin. Det enda syftet Nato har är att avskräcka Ryssland (vem än deras ledare är) för expansion medelst militära medel.

Om Ryssland låter medlämsländerna vara, låter Nato Ryssland (eller andra anfallare) vara.

Nato är en försvarsallians.
Citera
2022-03-02, 08:19
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:

Göm inte Nemmersdorf, där röda armén utplånade en fredlig by under ww2.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nemmersdorf_massacre
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Perspektivet” borde ju ALLTID vara vad folken i de båda krigsförande länderna tjänar på ett krig. Och det är tyvärr alltid så att 99% av alla vanliga människor förlorar mer än vad de vinner på krig.
Och det jag frågar mig är vad vinsten i detta fallet är i perspektivet på inkräktaren. På formen "vad skulle konsekvenserna bli om vi inte invaderar".
Citera
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Personligen har jag aldrig varit i Ryssland och känner ingen ryss. Det jag gillar med Ryssland är hur de agerat mot HBTQ rörelsen och hur den slogs i spillror av både myndigheter och skinheads. Barn skall få vara barn, inte hjärntvättas byta kön.
Folk blir inte "hjärntvättade" för att byta kön, det handlar om att folk med könsdysfori i allt högre grad söker evidensbaserad vård för det.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Tvärtom. Av nato utplacerade robotsystem för att skjuta ned Rysslands
ballistiska missiler blir effektivare.

09.02.2022
Moscow on Potential Delivery of US THAAD Systems to Ukraine: Russia Urges to Avoid 'Stupidity'
https://sputniknews.com/20220209/moscow-on-potential-delivery-of-us-abm-system-to-ukraine-russia-urges-to-avoid-stupidity-1092872913. html

En av sakerna som triggade invasionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Patriot skulle kunna skjuta ned ballistiska robotar är fantasier precis som att S-400 skulle kunna göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Varför kommenterar du innan du ens läst artikel.
THAAD är inte samma som Patriot.

Citat:
Samma fantasier, de kan inte stoppa multipelladdningar, att man påstår det är en annan femma.

Fortfarande så läste du inte vad jag skrev innan du kommenterade igen.

Tanken med THAAD i Ukraina var att skjuta på avfyrad missil efter start.
Inte vid reentry. Men även det skall THAAD vara bra på.

Därav Rysslands nya, "Glide" stridsspetsar.
Citera
2022-03-02, 08:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Bara början,Putin hade hoppats in i de sista detta kunde lösas "fredligt".
Nu börjar Putin avancera,hur mycket ruiner de ska bli av Ukraina bestämmer zelensky, EU NATO..
Putin kan och troligtvis göra en parkeringsplats av Ukraina om de vill utmana honom .
Att Ukraina har stått emot i en vecka är för Putin låtit dem..

Är det inte lite konstigt att prata om Putin som om det är någon sorts mekanisk organism vilken inte har förmåga att ändra sig.

Putin har som startare av denna invasion det största ansvaret för vilka metoder som används.

Du liksom många andra gör inget annat än att ni skyller på våldtäktsoffret. Riktigt varför är svårt att förstå, men det är inte snyggt.
Citera
2022-03-02, 08:22
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Under kalla kriget var varje milo egna organisationer med egen ledning och skulle kunna fungera helt oberoende kontra högkvarteret, de var som små högkvarter med kontroll över alla olika vapengrenar i sitt milo.
FM har två brigader med 2 artbatataljoner, 2 ingenjörsbataljoner, underhåll etc.
Nej FM har ingen redundans och ingen uthållighet, sprid inte hjärndöda myter.
Den svenska arménbestår av 10.000 man samt hemvärnsmilils.

Det går inte att jämföra det svenska försvaret med Ukrainas sett till volym och redundans.
Det finns ingen redundans öht, ett av skälen att de måste ha miljarder för att ens ha något att tanka om det blir krig.

Efter nedskärningen av försvaret hade vi en sammanhållen försvarsledning som satt i ett hus på Östermalm. Nu har vi ett Högkvarter på Östermalm, samt tre försvarsgrensledningar som sitter utspridda i landet och som kan ta över Högkvarterets funktion om det behövs. Man kan förstås tycka att det är för lite redundans och att vi borde införa ett system som det vi hade med egna Milo- och FO-ledningar och dito staber för att skapa ordentlig uthållighet (jag tycker till exempel det), men att förneka att vi idag i detta avseende står bättre till än vi gjorde före 2019 när man kunde slå ut hela försvarsledningen med en bomb framstår för mig som tämligen uppenbart osant och, du får ursäkta, som gnälligt. Vi har det vi har och vi får bygga upp utifrån det.

Jag jämför inte det svenska försvaret med Ukrainas, det är du som gör det och jag vet inte vem du tror du argumenterar mot i den saken. Jag pekar bara på att försvarsledningen numera återigen är uppdelad för att skapa uthållighet och redundans i ledningshänseende. Om du inte ser att det är vad jag skriver så tror jag att epitetet hjärndöd kanske inte är riktat åt rätt håll när du pekar det mot mig. Puss och kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in