2022-03-02, 04:13
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Det här ska inte ingjuta rädsla hos någon. Vi ska inte gripas utav panik då kriget är långt ifrån att ta vid på svensk mark. Många är rädda redan, och att be er slappna av kommer inte göra skillnad. Är du orolig och känner dig lite rådvill kring vad du kan göra för att åtminstone vara förberedd om ett potentiellt krig skulle bryta ut i Sverige. Läs då igenom det här inlägget. Så kanske det skapar lite lugn och kontroll.

Frekvently asked Questions rörande den militära invasionen/interventionen i Ukraina. Samt vad som är viktigast för dig som svensk att ha ordning på om kriget bryter ut i Sverige.

Fienden har på svensk mark gått till anfall. Vad behöver jag i första hand tänka på vad gäller nationens säkerhet?
- Ge aldrig fienden någon som helst information om vårt försvar. Dela ingen information offentligt, eller till andra än närstående/anhöriga, då det kan spela fienden i händerna. En svensk tiger.

- Ta inga foton på militära truppförflyttningar. Dela ingenting i sociala medier. Varken bilder eller inlägg om vad du har sett och när. En svensk tiger.

- Har du inte genomfört någon som helst vapenutbildning, ta hjälp utav närstående med gevär som kan instruera dig till hantera ett sådant.

- Invänta och lyssna kontinuerlig på myndigheternas information. Du kan bli inkallad lokalt för vapenträning med militär utrustning.

Jag har familj. När, var och hur ska jag hjälpa dem att komma i säkerhet?
- Planera i god tid in en evakuering utav kvinnor, barn och äldre till en säker nation om du har kontakter. Är fienden nära din stad, prata med släktingar på landsbygden i första hand och kör dit fru/partner samt eventuella barn, äldre och sköra.

- Invänta myndigheters evakueringsplaner. Så snart det finns möjlighet, ta familjen till myndigheternas anvisad plats för eventuell evakuering till ett annat land.

- Var ute i så god tid som möjligt för att undvika enorma köbildningar.

Vad bör jag göra för att kunna vara ute i god tid?- Följ anvisningar i häftet - ”Om kriget eller krisen kommer.” Ladda ner broschyren till din mobiltelefon per omgående om du inte har ett fysiskt exemplar.*
- Förbered din krislåda med mat och dricka samt tillbehör.**

- Förbered din krislåda med tekniska och digitala hjälpmedel. Skriv ned viktiga telefonnummer till anhöriga. Förlita dig inte på att du alltid kan ha laddning på din mobil och således viktiga kontaktuppgifter.***

- Förbered varma kläder****

- Förbered verktyg för att laga mat, se i mörker vid elavbrott, mediciner samt nödvändiga hygienartiklar*****

Vad bör jag göra för att som civil inte bli en måltavla?
- Sök inte konfrontation med fienden. Dyker de upp på din trapp, ha då en flyktplan redo.

- Ta dig ut på landsbygden

- Undvik tätbefolkade områden så gott du kan.

- Undvik militära anläggningar såvida du inte är inkallad.

Jag/min familj fick ett dokument eller en tidning i brevlådan att Sverige kapitulerat. Vad gör jag nu?
- Använder det till eldpapper. Varje sådant meddelande är falskt. Även om det står så i din lokala tidning.

* https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

**Exempel på mat till krisväskan. Obs, att det ska hålla för dig och din familj i minst sju dygn.

**Exempel på och för vätska.

***Exempel på tekniska prylar och hjälpmedel för kommunikation.
****Exempel på material för att bibehålla kroppsvärmen.
*****Exempel på hygienartiklar, mobil matlagning, mediciner och andra övriga, men nödvändiga hjälpmedel.

Avslutningsvis, låt oss hjälpas åt att utveckla och fylla på. Jag har säkerligen missat något viktigt. Dela gärna med er.
Citera
2022-03-02, 06:17
Medlem
Bra initiativ och lista.

Folk med vapen kanske skulle överväga mer ammunition än vanligt, man vet aldrig hur situationen utvecklar sig.
Citera
2022-03-02, 07:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag tänker att den här diskussionen inte börjar vid vad jag "ska" om myndigheter tycker.
Jag vill nog först ha svar på vad myndigheter ska tycka innan jag ska göra som de tycker.

Vi kanske ska börja med att sätta oss ner...

Jag lyssnar till Kungen.
För att jag säger så.
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-02 kl. 08:32.
Citera
2022-03-02, 08:56
Moderator
vfs avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2022-03-02, 09:06
Medlem
Bra och praktiskt lista. När det väl händer så har man ganska lite tid på sig som vi nu i realtid ser i live-kameror i Ukraina.

En ganska avgörande och viktig punkt är också att ta reda på vad fiendens avsikter är. Helt enkelt ta reda på vad fienden vill och agera utifrån det.

Exempelvis

1. Fienden vill avrätta så många människor som möjligt, t ex efter hudfärg eller religion.

Då gäller det att lägga ett stort avstånd mellan sig själv och fienden om man är en utsatt grupp eller söka sig till ett område som är säkert. Exempel på det för Sveriges del är danska judarna som tog sig över till Sverige.

2. Fienden vill atombomba.

Här gäller det framförallt att ha koll på var skyddsrummen finns. Du får kanske ingen förvarning, men börjar städer liksom försvinna så har du kanske några minuter på dig att söka skydd. Se även till att ha vad du behöver för flera veckor framåt. Det finns inte mycket kvar efter ett atombombskrig.

3. Fienden vill ta viktiga positioner

Här gäller det ju att inte hamna i skottlinjen. Det vanligaste är att undvika platser där försvaret byggt upp ett försvar. Räkna kallt med att en bomb eller flera faller där. Lättast är att åka ut till landet och då gärna till platser som inte är mitt emellan viktiga städer då strider ofta kan uppstå mellan städerna. Exempelvis, inte placera sig själv mellan Södertälje - Stockholm utan snarare någonstans i Dalarna några mil bort från de största vägarna. Är man sent ute så är det nog ändå bättre att stanna kvar i stan än att fly ut, speciellt om där inte finns någon genomtänkt plan. T ex Sverige är omgivet av vatten. Det gör det svårare för fienden att nå oss, men också svårare för oss att fly utomlands.
Citera
2022-03-02, 11:12
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Bra och praktiskt lista. När det väl händer så har man ganska lite tid på sig som vi nu i realtid ser i live-kameror i Ukraina.

En ganska avgörande och viktig punkt är också att ta reda på vad fiendens avsikter är. Helt enkelt ta reda på vad fienden vill och agera utifrån det.

Exempelvis

1. Fienden vill avrätta så många människor som möjligt, t ex efter hudfärg eller religion.

Då gäller det att lägga ett stort avstånd mellan sig själv och fienden om man är en utsatt grupp eller söka sig till ett område som är säkert. Exempel på det för Sveriges del är danska judarna som tog sig över till Sverige.

2. Fienden vill atombomba.

Här gäller det framförallt att ha koll på var skyddsrummen finns. Du får kanske ingen förvarning, men börjar städer liksom försvinna så har du kanske några minuter på dig att söka skydd. Se även till att ha vad du behöver för flera veckor framåt. Det finns inte mycket kvar efter ett atombombskrig.

3. Fienden vill ta viktiga positioner

Här gäller det ju att inte hamna i skottlinjen. Det vanligaste är att undvika platser där försvaret byggt upp ett försvar. Räkna kallt med att en bomb eller flera faller där. Lättast är att åka ut till landet och då gärna till platser som inte är mitt emellan viktiga städer då strider ofta kan uppstå mellan städerna. Exempelvis, inte placera sig själv mellan Södertälje - Stockholm utan snarare någonstans i Dalarna några mil bort från de största vägarna. Är man sent ute så är det nog ändå bättre att stanna kvar i stan än att fly ut, speciellt om där inte finns någon genomtänkt plan. T ex Sverige är omgivet av vatten. Det gör det svårare för fienden att nå oss, men också svårare för oss att fly utomlands.

Det här med skyddsrummen, det är något ALLA ska ha koll på. Även i fredstider. Tack för att du tog upp det, då jag påmindes om att dela med mig utav den här länken:

https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/instant/nearby/index.html?appid=8bfc89e7c6064bc181c6a1a6bbac2fa3& sliderDistance=1

Det är en karta över Sveriges alla skyddsrum tillgängliga för allmänheten. För den som inte har koll på det, så är det läge nu att kolla upp det. För dig och din familjs skull.

Kan någon bekräfta om länken fungerar?
Citera
2022-03-02, 11:15
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endmymisery
Bra initiativ och lista.

Folk med vapen kanske skulle överväga mer ammunition än vanligt, man vet aldrig hur situationen utvecklar sig.

Absolut, det är allas vår skyldighet att se till att gott om ammunition finns vid ett försämrat säkerhetsläge. Återigen, detta handlar inte om att skapa panik. Tvärtom är syftet att visa på vilken trygghet vi kan bevara och bibehålla vid ett militärt anfall, genom att vara väl förberedd.
Citera
2022-03-02, 11:57
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Absolut, det är allas vår skyldighet att se till att gott om ammunition finns vid ett försämrat säkerhetsläge. Återigen, detta handlar inte om att skapa panik. Tvärtom är syftet att visa på vilken trygghet vi kan bevara och bibehålla vid ett militärt anfall, genom att vara väl förberedd.

Talar du om för mig att jag är skyldig att skydda dig med mitt liv utan att nämna någon skyldighet att ansvara över mitt säkerhetsläge?
Är mitt säkerhetsläge ett naturfenomen, en försämring som bara skedde vid en händelse?
Är ditt syfte att visa mig vilken trygghet jag är skyldig att offra mitt liv för, åt dig?

Är det här en fråga eller äger du mig?

Nej tack?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-02 kl. 12:07.
Citera
2022-03-02, 12:11
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Talar du om för mig att jag är skyldig att skydda dig med mitt liv utan att nämna någon skyldighet att ansvara över mitt säkerhetsläge?
Är mitt säkerhetsläge ett naturfenomen, en försämring som bara skedde vid en händelse?
Är ditt syfte att visa mig vilken trygghet jag är skyldig att offra mitt liv för, åt dig?

Är det här en fråga eller äger du mig?

Nej tack?

Ditt syfte är inte att skydda mig. Det är att skydda din familj, dina barn, dina föräldrar och framförallt din och era kommande generationer. Det är hos dem du hittar viljan.

Jag är inte något annat än en okänd människa som delar kultur och med största sannolikhet ett visst utseende med dig. Men det är inte så att jag offrar mitt liv för att jag är skyldig dig något. Det handlar om min familj också.

EDIT: Ang skyldigheter kring säkerhetsläget. Jag tror mycket från regeringen kunde skötts på ett helt annat sätt. Men politiken får stå åt sidan här. Oavsett vilken regering som potentiellt kan kasta oss i ett helvete, måste vi skydda det vi har kvar och det vi tror på.

Även om det i dagsläget är olika visioner vi har, så bottnar det ändå i att familjen och ättlingar ska ha rätten att växa upp i ett friare samhälle än det ryska.

Tidigare europeiska krig, slogs exempelvis Werhmacht inte för Hitler och hans visioner. Många förkastade hans idéer och politik. Man slogs mot fienden som då var bolsjevikerna, och räddade eventuellt deras barn och familjer från att växa upp i en Europeisk supernation med kommunism och diktatur som samhällsbärande idéer.
Senast redigerad av FujitsuNakajima 2022-03-02 kl. 12:17.
Citera
2022-03-02, 12:35
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Ditt syfte är inte att skydda mig. Det är att skydda din familj, dina barn, dina föräldrar och framförallt din och era kommande generationer. Det är hos dem du hittar viljan.

Jag är inte något annat än en okänd människa som delar kultur och med största sannolikhet ett visst utseende med dig. Men det är inte så att jag offrar mitt liv för att jag är skyldig dig något. Det handlar om min familj också.

EDIT: Ang skyldigheter kring säkerhetsläget. Jag tror mycket från regeringen kunde skötts på ett helt annat sätt. Men politiken får stå åt sidan här. Oavsett vilken regering som potentiellt kan kasta oss i ett helvete, måste vi skydda det vi har kvar och det vi tror på.

Även om det i dagsläget är olika visioner vi har, så bottnar det ändå i att familjen och ättlingar ska ha rätten att växa upp i ett friare samhälle än det ryska.

Så att "bli inkallad" är ett erbjudande?

Jag tar naturligtvis hand om min familj och jag kommer göra mig stora besvär för att också försöka hjälpa dig med din.

Det skulle ju inte kunna vara ett o-friare samhälle än ett som tvingar mig i döden utan hänsyn till mina intressen, utan att jag gjort någonting fel.

Men du säger alltså inte att jag skulle vara skyldig att skydda någon som jag känner i hjärtat har orsakat hotet mot oss? Jag är fri att avgöra vem eller vad jag riskerar mitt liv för?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-02 kl. 12:39.
Citera
2022-03-02, 12:42
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Viktigast:

Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.

Näst viktigast:

Ge inte fienden något som helst bistånd utöver humanitär hjälp. Avstå från personligt umgänge med honom. Lämna inte upplysningar om det svenska totalförsvaret. Delta inte i propaganda mot Sverige. Motarbeta den i stället. Det är landsförräderi att gå fienden tillhanda!

Viktigt:

Sverige vill försvara sig, kan försvara sig, och skall försvara sig!

Motstånd skall göras ständigt och i alla lägen. Det är på Dig det beror — Din insats, Din beslutsamhet, Din vilja att överleva.

Kom ihåg: Vi måste ställa mycket större krav på oss själva i krig än i fred. Du kan mer än Du tror. I farans stund växer krafterna.

Bevara Ditt lugn – Lita till Dig själv – Hjälp Dina landsmän – Bistå myndigheterna – Kämpa beslutsamt vidare

Vi ger aldrig upp!

Ovanstående ur information från våra kära myndigheter, från förr när de var mer normala.

/Linda.
Citera
2022-03-02, 13:17
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Viktigast:

Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.

Näst viktigast:

Ge inte fienden något som helst bistånd utöver humanitär hjälp. Avstå från personligt umgänge med honom. Lämna inte upplysningar om det svenska totalförsvaret. Delta inte i propaganda mot Sverige. Motarbeta den i stället. Det är landsförräderi att gå fienden tillhanda!

Viktigt:

Sverige vill försvara sig, kan försvara sig, och skall försvara sig!

Motstånd skall göras ständigt och i alla lägen. Det är på Dig det beror — Din insats, Din beslutsamhet, Din vilja att överleva.

Kom ihåg: Vi måste ställa mycket större krav på oss själva i krig än i fred. Du kan mer än Du tror. I farans stund växer krafterna.

Bevara Ditt lugn – Lita till Dig själv – Hjälp Dina landsmän – Bistå myndigheterna – Kämpa beslutsamt vidare

Vi ger aldrig upp!

Ovanstående ur information från våra kära myndigheter, från förr när de var mer normala.

/Linda.

Jag skriver under på detta med det enda kriteriet att ingen får ett ryck och tar sig rätten att göra frånsteg från lagar och hindra mig från mina rättigheter då man omdefinierat det som att "skydda" mig från "fienden" som utgörs av häxor eftersom tidningar står upp för någon kriminell som sköts av polisen när denne försökte begå en skolskjutning då denne hade ett Chilenskt-klingande efternamn och vi tycker Portugals klimatpolitik är dålig.

Om alla bara gör helt normala saker så behöver vi inte sitta här en onsdag och fundera på kärnvapenkrig med Ryssland eller minnas tillbaka till i förmiddags när vi skulle tvångsvaccineras av EU.

Kan vi ta saker på lite allvar åtminstone ett litet tag så vi inte glömmer hur man orienterar sig i den riktiga världen? Snälla?

Glöm inte bort verklighet. Säg inte bara "ja" utan att förstå. Ingen har koll. Alla andra litar på att alla andra har koll. Fråga "varför?". Och "hur?". Säg "jag förstår inte, kan du förklara?". 'Nej, jag vill inte.". "Xewz" inget kön, det vet alla så lek inte den leken.
Vi fuckar upp våra tankeprocesser och det har gått för långt. Riktningen är åt magkänslan.

Tvångsvaccinering, kärnvapenvärldskrig, fel sida av grundlagen och mänskliga rättigheter, censur, "hets mot folkgrupp", "hat", "missaktning"... Sluta med lögnaktigt manipulerande, ingen är smartare än universum. Andras vilja är inte och ska inte bli mitt tvång, och det är inte något problem som behöver lösas. Sluta med den där "great reset"-grejen, ingen ska ta över världen. Jag gör mig ju förstådd så på något sätt så vet vi ju detta. Sluta upp med konstiga saker som är fel.

Ska jag skjuta å era vägnar så skydda mig också tack.
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-02 kl. 14:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in