Det här ska inte ingjuta rädsla hos någon. Vi ska inte gripas utav panik då kriget är långt ifrån att ta vid på svensk mark. Många är rädda redan, och att be er slappna av kommer inte göra skillnad. Är du orolig och känner dig lite rådvill kring vad du kan göra för att åtminstone vara förberedd om ett potentiellt krig skulle bryta ut i Sverige. Läs då igenom det här inlägget. Så kanske det skapar lite lugn och kontroll.
Frekvently asked Questions rörande den militära invasionen/interventionen i Ukraina. Samt vad som är viktigast för dig som svensk att ha ordning på om kriget bryter ut i Sverige.
Fienden har på svensk mark gått till anfall. Vad behöver jag i första hand tänka på vad gäller nationens säkerhet?
- Ge aldrig fienden någon som helst information om vårt försvar. Dela ingen information offentligt, eller till andra än närstående/anhöriga, då det kan spela fienden i händerna. En svensk tiger.
- Ta inga foton på militära truppförflyttningar. Dela ingenting i sociala medier. Varken bilder eller inlägg om vad du har sett och när. En svensk tiger.
- Har du inte genomfört någon som helst vapenutbildning, ta hjälp utav närstående med gevär som kan instruera dig till hantera ett sådant.
- Invänta och lyssna kontinuerlig på myndigheternas information. Du kan bli inkallad lokalt för vapenträning med militär utrustning.
Jag har familj. När, var och hur ska jag hjälpa dem att komma i säkerhet?
- Planera i god tid in en evakuering utav kvinnor, barn och äldre till en säker nation om du har kontakter. Är fienden nära din stad, prata med släktingar på landsbygden i första hand och kör dit fru/partner samt eventuella barn, äldre och sköra.
- Invänta myndigheters evakueringsplaner. Så snart det finns möjlighet, ta familjen till myndigheternas anvisad plats för eventuell evakuering till ett annat land.
- Var ute i så god tid som möjligt för att undvika enorma köbildningar.
Vad bör jag göra för att kunna vara ute i god tid?- Följ anvisningar i häftet - ”Om kriget eller krisen kommer.” Ladda ner broschyren till din mobiltelefon per omgående om du inte har ett fysiskt exemplar.*
- Förbered din krislåda med mat och dricka samt tillbehör.**
- Förbered din krislåda med tekniska och digitala hjälpmedel. Skriv ned viktiga telefonnummer till anhöriga. Förlita dig inte på att du alltid kan ha laddning på din mobil och således viktiga kontaktuppgifter.***
- Förbered varma kläder****
- Förbered verktyg för att laga mat, se i mörker vid elavbrott, mediciner samt nödvändiga hygienartiklar*****
Vad bör jag göra för att som civil inte bli en måltavla?
- Sök inte konfrontation med fienden. Dyker de upp på din trapp, ha då en flyktplan redo.
- Ta dig ut på landsbygden
- Undvik tätbefolkade områden så gott du kan.
- Undvik militära anläggningar såvida du inte är inkallad.
Jag/min familj fick ett dokument eller en tidning i brevlådan att Sverige kapitulerat. Vad gör jag nu?
- Använder det till eldpapper. Varje sådant meddelande är falskt. Även om det står så i din lokala tidning.
* https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
**Exempel på mat till krisväskan. Obs, att det ska hålla för dig och din familj i minst sju dygn.
**Exempel på och för vätska.
***Exempel på tekniska prylar och hjälpmedel för kommunikation.
****Exempel på material för att bibehålla kroppsvärmen.
*****Exempel på hygienartiklar, mobil matlagning, mediciner och andra övriga, men nödvändiga hjälpmedel.
Avslutningsvis, låt oss hjälpas åt att utveckla och fylla på. Jag har säkerligen missat något viktigt. Dela gärna med er.
Frekvently asked Questions rörande den militära invasionen/interventionen i Ukraina. Samt vad som är viktigast för dig som svensk att ha ordning på om kriget bryter ut i Sverige.
Fienden har på svensk mark gått till anfall. Vad behöver jag i första hand tänka på vad gäller nationens säkerhet?
- Ge aldrig fienden någon som helst information om vårt försvar. Dela ingen information offentligt, eller till andra än närstående/anhöriga, då det kan spela fienden i händerna. En svensk tiger.
- Ta inga foton på militära truppförflyttningar. Dela ingenting i sociala medier. Varken bilder eller inlägg om vad du har sett och när. En svensk tiger.
- Har du inte genomfört någon som helst vapenutbildning, ta hjälp utav närstående med gevär som kan instruera dig till hantera ett sådant.
- Invänta och lyssna kontinuerlig på myndigheternas information. Du kan bli inkallad lokalt för vapenträning med militär utrustning.
Jag har familj. När, var och hur ska jag hjälpa dem att komma i säkerhet?
- Planera i god tid in en evakuering utav kvinnor, barn och äldre till en säker nation om du har kontakter. Är fienden nära din stad, prata med släktingar på landsbygden i första hand och kör dit fru/partner samt eventuella barn, äldre och sköra.
- Invänta myndigheters evakueringsplaner. Så snart det finns möjlighet, ta familjen till myndigheternas anvisad plats för eventuell evakuering till ett annat land.
- Var ute i så god tid som möjligt för att undvika enorma köbildningar.
Vad bör jag göra för att kunna vara ute i god tid?- Följ anvisningar i häftet - ”Om kriget eller krisen kommer.” Ladda ner broschyren till din mobiltelefon per omgående om du inte har ett fysiskt exemplar.*
- Förbered din krislåda med mat och dricka samt tillbehör.**
- Förbered din krislåda med tekniska och digitala hjälpmedel. Skriv ned viktiga telefonnummer till anhöriga. Förlita dig inte på att du alltid kan ha laddning på din mobil och således viktiga kontaktuppgifter.***
- Förbered varma kläder****
- Förbered verktyg för att laga mat, se i mörker vid elavbrott, mediciner samt nödvändiga hygienartiklar*****
Vad bör jag göra för att som civil inte bli en måltavla?
- Sök inte konfrontation med fienden. Dyker de upp på din trapp, ha då en flyktplan redo.
- Ta dig ut på landsbygden
- Undvik tätbefolkade områden så gott du kan.
- Undvik militära anläggningar såvida du inte är inkallad.
Jag/min familj fick ett dokument eller en tidning i brevlådan att Sverige kapitulerat. Vad gör jag nu?
- Använder det till eldpapper. Varje sådant meddelande är falskt. Även om det står så i din lokala tidning.
* https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
**Exempel på mat till krisväskan. Obs, att det ska hålla för dig och din familj i minst sju dygn.
- potatis, kål, morötter, ägg
- bröd med lång hållbarhet, t.ex tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
- mjukost, messmör och andra pålägg på tub
- havredryck, sojadryck, mjölkpulver matolja, hårdost
- snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
- färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
- krossade tomater att till exempel koka pasta i
- konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor.
- färdig blåbärs- och nyponsoppa,
- kaffe, té, nötter.
- bröd med lång hållbarhet, t.ex tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
- mjukost, messmör och andra pålägg på tub
- havredryck, sojadryck, mjölkpulver matolja, hårdost
- snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
- färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
- krossade tomater att till exempel koka pasta i
- konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor.
- färdig blåbärs- och nyponsoppa,
- kaffe, té, nötter.
**Exempel på och för vätska.
- hinkar med lock
- PET-flaskor att frysa vatten i (fyll inte ända upp, då spricker flaskan)
- dunkar, gärna med tappkran. Du kan också ha ett par rena dunkar fyllda med vatten i reserv. De ska stå mörkt och svalt.
- PET-flaskor att frysa vatten i (fyll inte ända upp, då spricker flaskan)
- dunkar, gärna med tappkran. Du kan också ha ett par rena dunkar fyllda med vatten i reserv. De ska stå mörkt och svalt.
***Exempel på tekniska prylar och hjälpmedel för kommunikation.
- radio som drivs med batteri, solceller eller vev
- bilradio
- papperslista med viktiga telefonnummer
- extrabatteri/power bank till bland annat mobiltelefon
- laddare till mobiltelefonen att använda i bilen.
- bilradio
- papperslista med viktiga telefonnummer
- extrabatteri/power bank till bland annat mobiltelefon
- laddare till mobiltelefonen att använda i bilen.
- ullplagg
- varma och oömma ytterkläder
- mössor, vantar, halsdukar
- filtar
- liggunderlag
- sovsäckar
- stearinljus
- värmeljus
- tändstickor eller braständare
- alternativ värmekälla, till exempel gasolvärmare, fotogendrivna element.
- varma och oömma ytterkläder
- mössor, vantar, halsdukar
- filtar
- liggunderlag
- sovsäckar
- stearinljus
- värmeljus
- tändstickor eller braständare
- alternativ värmekälla, till exempel gasolvärmare, fotogendrivna element.
- kontanter i mindre valörer
- husapotek och extra mediciner
- våtservetter
- handsprit
- blöjor och mensskydd
- utskrifter på papper av exempelvis försäkringsbrev, bankuppgifter, registreringsbevis
- drivmedel i tanken.
- husapotek och extra mediciner
- våtservetter
- handsprit
- blöjor och mensskydd
- utskrifter på papper av exempelvis försäkringsbrev, bankuppgifter, registreringsbevis
- drivmedel i tanken.
Avslutningsvis, låt oss hjälpas åt att utveckla och fylla på. Jag har säkerligen missat något viktigt. Dela gärna med er.