2022-03-01, 23:47
Medlem
Elbrus heter det ryska företaget som gör inhemska CPUs.

Gogla ELBRUS (very cool name!)
Citera
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Kollade 5 minuter SVT imorse och då sade någon expertkommentator att enligt Brittisk media och hans analys är att Ryssland förmodligen har slut på precisionsvapen. Varav alla undrar var Ryska flygvapnet är, de misstänker att Ryssland inte har de missiler/robotar som behövs och istället får kriga till fots.

Dom exponerar inte flyget för NATOs signalspaning som står i kontakt med Ukrainsk luftförsvar. All onödig exponering medför stor risk då det kryllar av stingers. Dom kommer i samband när slutoffensiven inleds.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ryssland är ljusår efter väst när det kommer till elektronik, processorer och diverse microchip. Det tåls att upprepas ännu en gång: ljusår efter väst.
.
Också ljusår efter öst (främst Taiwan, Kina, Sydkorea och Japan)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Detta är det första krig jag följer och har försökt läsa källkritiskt och från så neutrala källor som möjligt för att få mig en så ärlig och rättvis bild som möjligt, men är fortfarande amatör och lär mig mer och mer varje dag så jag vill ställa en fråga till de som är kunniga

Jag spekulerar inte kring vad Putin kommer och inte kommer göra då jag inte vet hur han tänker. Samt hur han tänker nu i en isolerad och pressad situation. Har följt sanktionerna ganska noga och märkt att Oligarkerna har börjat bli lite svettiga. Flyttar sina yachts och andra ägodelar. Sedan kollade jag på ett möte Putin hade med sina top 30 oligarker där jag tyckte att energin och tonen var helt annorlunda jämfört med tidigare möten där han framstått som väldigt bestämd och säker

Så min fråga är, att fortsätta med dessa sanktioner och pressa oligarkerna, är inte det en jävligt bra strategi mot Putin då det inte är någon hemlighet att pengar är prioritet?

Det känns som att Putin är den som styr skeppet, men någon som hade kunnat ändra kurs eller röra om i grytan är dem?

Det jag skriver säger jag inte är fakta, utan endast hur jag upplevt det, upplys mig gärna!
I krig finns det sådant som är viktigare än pengar, och oligarkerna styr inte Putin. Om du vill få inblick i hur Putin täker, kan jag rekommendera den här artikeln,

https://akarlin.substack.com/p/regathering-of-the-russian-lands?s=r

avsnittet "Gathering the Russian Lands". Där hänvisas också till en viktig uppsats av Putin,

http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

som är obligatorisk läsning för ryska soldater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det cirkulerade rykten om att ukrainarna brände av en Tochka-raket mot nämnda flygfält för flera dagar sedan... Den gången förnekades detta av både Ukraina och Ryssland. Däremot kan ryssarna ha dragit iväg ett par, ett fåtal, liksom ukrainarna i Donbass sen 2014.

Med andra kan vi avfärda detta påstående?
Citera
2022-03-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Ett kort jag tror Putin kommer spela senare är att hota med kärnvaen igen om inte sanktionerna tas bort. Vad händer då tror ni? Antar att han vill försöka med det ialafall.
NATO kommer syna honom
Citera
Medlem
dwgs avatar
Hoppas att få vakna till 6mila konvojen brinner kraftigt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-jobbar-putin-pa-som-vanligt-mitt-under-kriget/

Respektlöst när man förlorar soldater i sitt krig och åka runt på sånt här imo ännu en propagandaförlust stämmningen känns tryckt
Tycker Putin såg relativt "fräsch" ut där.
Tycker han sett ut som ett vrak som varit sjuk tidigare.

Kanske har han fått rycka upp sig lite.

Men herregud vilken propaganda, Ryssland är i nivå med Nordkorea snart.
Snart lika isolerat också, synd för Ryska folket har en stor del bra folk som åker med i rysshatet som kommer från alla länder i väst nu. Men man ska väl inte skylla på någon annan än Putin och hans följe.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Långsiktigt finns det en risk för att Ryssland blir en "vasallstat-light" till Peking.

Peking sväljer ulandsmoskva på tre sekunder .
Ryssland är världens mest svaga land just nu, öppet för våldtäkt med särade ben. Gäller att vara snabb och kapa åt sig så stora bitar som möjligt av spillrorna.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vad var det Putin sa till sina generaler? Att dom ska förbereda för ett kärnvapenkrig? Nåt sånt var det men iallafall, då tänker jag. Ryssland har 6000 kärnvapenladdningar, om han avlossar 5-10 stycken. Hur stor skada för jordens befolkning gör dom?

Jag tror den mannen är beredd att göra det, oavsett vad folk säger
Det spelar egentligen ingen roll hur mycket skada hans atombomber skulle leda till.

Det skulle självklart leda till en katastrof men man får komma ihåg att att antingen USA eller NATO hade isåfall besvarat med sina kärnvapen.

Då befinner vi oss helt plötsligt i ett kärnvapenkrig, och är det kört för hela befolkningen på jorden.

Även om Putin skickade atombomber mot ett icke-NATO land så skulle det ändå besvaras. Människan skulle inte bara titta på medans Putin skickar ut atombomber.

Trycker Putin på knappen så är det ett självmord och det finns inget som han vinner på det. Det är isåfall om Putin vill ta med sig alla människor till döden innan han tar livet av sig själv.
Citera
2022-03-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ryssland är ljusår efter väst när det kommer till elektronik, processorer och diverse microchip. Det tåls att upprepas ännu en gång: ljusår efter väst.

Hur ofta ser du ryska produkter konkurrera med Intel och AMD? Just det, aldrig.

TSMC bojkottar just nu Ryssland också. För den som inte vet så är TSMC, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, i särklass världens största tillverkare av integrerade kretsar och halvledare.

Ryssarna har ingenting att sätta emot dessa bolag - det är sanningen. Ryssland kommer på sikt om dessa sanktioner kvarstår hamna mycket långt efter i utvecklingen av resten av världen.

Taiwan, snart en del av Kina.
Citera
2022-03-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ryssland och dess allierade

Ett flertal Rysslandsvänner stödjer Putins pågående militära operation:
- Kuba
- Venezuela
- Vitryssland
- Syrien
- Myanmar

Dessutom har vi ett antal stora och viktiga Rysslandsvänliga länder som fortsatt ser Ryssland som en viktig partner:
- Kina
- Indien
- Iran
- Brasilien

Ryssland har alltså gott om vänner.

Jag undrar hur man i väst ser på tex Brasiliens och Indiens ställningstagande. Kan nog bli kännbara ekonomiska repressalier för dessa länder.

Kina har ju alltid varit avigt inställda mot väst så de vet man ju var man har på sätt och vis.

Men tror nog att Indien måste välja sida snart och om de väljer fel kommer det säkert ha ödesdigra konsekvenser för en del företagsaffärer.

Nordstream 2 är körd nu. Undrar om de lyckas lösa nordstream 1 annars blir driften dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in