2022-03-01, 23:38
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Tror de väntade i en minut om Lavrov kom med något nytt men gick sen när propagandan började.
Lavrov, är den nye Bob, Baghdad Bob eller Moskva Bob.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Polen och Baltikum är min gissning

Polen och Baltikum kör en Boris. Vi gör allt vi kan men inte militärt.
Citera
Medlem
Tydligen har Ryssland knappt använt sina ca 300 stridsflygplan i konflikten. De har mestadels stått kvar på marken vid gränsen.De har inte upprättat kontroll över luftrummet som de relativt lätt hade kunnat om de använt sina flygplan
Därför har Ukraina kunnat avancera med sitt luftvärn som understöd åt marktrupperna och kunnat skjuta ner ryska stridshelikoptrar. Ukraina har därför också kunnat använda sitt klart mindre flygvapen för att beskjuta ryska styrkor på marken.

Läste också att ukrainska stridspiloter i måndags åkte till Polen för att hämta stridsflygplan.
Får se om de kommer till användning ganska snart.

Ryssland verkar ha en en förvirrad taktik i detta krig.
Använder långtifrån alla sina vapenresurser som de hade kunnat använda i detta krig.
Anfaller mest med små förband och andra markstyrkor när de måste vara medvetna om att Ukrainas styrka just är markstrid med pansarvärn och stridsvagnar.
Citera
2022-03-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Youtube stoppar ryska medier, disney stoppar filmer i Ryssland och kommuner bryter med ryska vänorter. Det är små grejer men de visar att Ryssland kommer att bli som Kuba.

Nyttigt förvisso att inte kunna ödsla bort livet på Youtube och dåliga filmer.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Har Putin synts till i något officiellt sammangan dom senaste dagarna eller hansig gömd i Kreml? Läcker det ut nån info om han svettas något nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Har Polen bra militär? Jag kan inget om det.

De är arga i Polen - Hade inte NATO hållit tilbaka själmordmilitärerna i Polen -så hade Polen gått över gränsen.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är fruktansvärt illa att vara beroende av rysk gas.
Jag tror inte EU går under om gasen stängs, däremot kommer det bli svindyrt med all energi och säkert tvinga fram statliga subventioner. Men förr eller senare måste man bli av med detta ohälsosamma beorende.

Nej, det går aldrig utan deras gas. Det skulle ta minst 3-4 år innan vi får fram ett hyfsat alternativ. Folk skulle slå ihjäl makthavarna innan dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Fast i slutändan så har jag en stark känsla att Kina hellre väljer att behålla sin massiva export till väst, än att äventyra hela grejen för ryssen. Jag bara spekulerar.

Däremot tror jag att Kina kommer på något sätt utnyttja Ryssland.

Frågan är vad Kina har att hämta i väst mer än pengar? Det är nog något dom stoppat stora mängder av i madrassen under väldigt lång tid och alltså inte ett problem på väldigt länge. Däremot ser dom nog gärna Ryssland som högra han för att dominera hela Öst med järnhand och sätta sin agenda på saker och ting. Med andra ord tror jag både Ryssland och kina är beredda att offra hela västvärlden bara dom får sno åt sig lite mer innan dom skickar oss tillbaka till stenåldern
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag fattar vad du menar men ska ändå korrigera dig
TOS-1 är en mobil raketramp med möjlighet att bränna av termobariska rakteter. De har en annan/starkare effekt än de vanliga Stalin-orglarna som de kallas, men storleken på raketen ger ju en fysisk maxgräns för effekt.

Detta är möjligen ett thermobarisk vapen men garanterat inte TOS-1

Kanske ATBIP.
Det kan också vara en konventionell bomb som träffar en depå där det av ren "tur" blir rätt mängd och blandning av explosiv verkan och petrokemikalier för att skapa samma effekt.
Fel av mig! Skulle stå FOAB
Citera
Medlem
Vad var det Putin sa till sina generaler? Att dom ska förbereda för ett kärnvapenkrig? Nåt sånt var det men iallafall, då tänker jag. Ryssland har 6000 kärnvapenladdningar, om han avlossar 5-10 stycken. Hur stor skada för jordens befolkning gör dom?

Jag tror den mannen är beredd att göra det, oavsett vad folk säger
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Den är åtminstone inte hbtq certifierad, så mycket vet vi.

Citera
2022-03-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Är det inte väldigt märkligt angående den där konvojen på typ 6 mil som står still pga slut på bränsle och mat förresten? Antingen är det sämsta planeringen eller så vill dom inte strida och "hittar på" denna anledning istället för att ordervägra. Vad tror ni? Man måste väl räknat på bränsle samt mat för dit och hemvägen? Och konvojen kom inte ens fram, helskumt enligt mig. Men kul om det är sant haha!
Den är ju framme i utkaneterna av kiev som är under rysk kontroll. Tror du tanken är att skicka in dom på löpande band på en gata och låta Ukraina mala ner dom? Nej, det är orealistiskt.

Man mobiliserar i utkanterna just nu och belägrar staden. mer troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in