2022-03-01, 19:59
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
De som försöker att öppna gapet blir förgiftade, eller försvinner spårlöst.
Som regel, ja:
https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Anna_Politkovskaya
Citat:
Assassination of Anna Politkovskaya
Men det kom nyligen en artikel om en, förvisso liten och närmast ideell, tv-station som både gör ett bra arbete och detta under stor risk:
https://www.vice.com/en/article/jgmakx/russia-ukraine-invasion-dozhd-tv
Citat:
Russia’s Only Independent TV Station Won’t Censor the Ukraine War
On Russian-owned television channels, justification for the war has been broadcast everywhere, pushing the false claim that Russia’s invasion was in self-defence, or to stop the “Nazification” of Ukraine and free its people.

Except, on Dozhd TV, something exceptional was taking place: they were broadcasting what was really happening. As war intensifies, journalists are thanking Dozhd TV, sharing “gratitude” for its independent reporting. Meanwhile, thousands protested against Russian President Vladimir Putin’s invasion in 48 cities across the country, including Moscow and St. Petersburg, willing to be arrested for their right to demonstrate.

Reporting independently in Russia, where all other broadcast channels are state-funded, is risky. There has been an extreme crackdown on independent Russian news media, resulting in journalists – including those from Dozhd TV like Sindeyeva – named “foreign agents” by the Russian state.
Man får se hur länge inblandade journalister och ansvariga för detta projekt lyckas hålla sig vid liv? Men man önskar dem lycka till iaf.!
Citera
2022-03-01, 20:00
Medlem
Svenska vapen ska användas för att skjuta ihjäl ryssarna.
Helt rätt!

Finland och Sverige är nog de länder som tagit störst risk med tanke på vapenexporten.

Kom då Ryssland!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror ryska militären har enorma problem. Att det förekommer frekventa deserteringar är ett stort bevis på det.

Jag tror helt enkelt att skälet till att konvojen inte flyttar sig är en ovilja hos militären. Min gissning är att hela skiten snart kollapsar.

Man kan inte föra anfallskrig med lögner i ett modernt samhälle. Det gick under WW2 där ideologiska lögner gick att bevara länge. Nu sprids sanningen snabbt och kan döda moralen hos anfaller väldigt kvickt. Jag tror de enda som är kvar är de mest fanatiska. De som verkligen tror på ett storryssland. Vi har ju sett dessa i Sverige också tyvärr. När dessa är borta så är det över.

Nu när de fick tillgång till starlink kan de ha fått sig en chock och berättat för sina kompisar vad de såg på sina medsmuglade mobiler sen sprider det sig som en löpeld bland förbanden…
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mot centraleuropa. Polen är liksom inte väst..
Enligt en kartograf är Polen t.o.m. väst. Med ett centrum runt Vilnius. Eller ett centrum runt en stad i Ungern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Åk ned som frivillig till Ukraina då och gör något åt Ryssland då om du nu älskar Ukraina så pass mycket. Men det vågar du väl inte.

Behövs inte. Vi är snart vi med i krig så ska jag försvara Sverige istället. Du kan bli Putins lover så är du räddad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
De väntar bara på order att gå in i staden. Kiev är omringat och Putin har ombett civila att lämna staden då han vill undvika krigsbrott (dödande av civila när han släpper sina termobariska bomber) och e.v aggression från Nato som påföljd, vilket kan leda till ett tredje världskrig..

Jag skulle säga att de ENKELT kan ta Sverige samtidigt som de tar Ukraina. Jag har inte koll på hur många soldater som just är befinner sig i Ukraina, men jag vet att Ryssland har c.a en miljon soldater mot Sveriges fjuttiga 40k LGBT soldater.. Dock har du rätt i att det inte skulle hända på en dag om då inte Ryssland skulle skicka hela sin styrka till Sverige, vilket inte kommer att hända..

Putin är stor i käften men jag tror nog han inser allvaret. Är han inte psykiskt sjuk så behöver vi nog inte oroa oss.

han har 200 miljarder dollar ungefär på kontot och så går han och krigar och dödar människor såhär… istället för att leva livet dom åren han har kvar ..han är förstör sin egna liv såhär, han e inte bara dum han e heeeeelt borta och full !
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kan nån förklara varför ryssar inklusive Putin kallar ukrainare för neonazister då de har en judisk president?
Det låter minst sagt vrickat.

Har ej sett någon som helst framläggande analys på varför, och flera experter och sakkunniga står som frågetecken inför detta uttal av Putin.
Ingen annan än Putin vet vad han menar med detta.
Citera
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Volodymyr Zelenskyj allierade sig med korrupta oligarker samtidigt som han lovade att bekämpa kortuptionen i landet. Oligarkerna äger 85% av all fömögenhet i landet.
Så vilka är det Sverige hjälper eller stjälper?

Och Putins oligarker sitter i den där konvojen taggade till tänderna för att ta sig in i Kyiv?
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Alla intakta fordon är ju ett jättebevis. En soldat full med moral bevakar sitt fordon tills bärgare och andra supportfordon kommer till hjälp.

Att de bara lämnar fullt funktionella fordon är ju väldigt underligt och går inte att bortförklara.

Moralen är körd i botten, de ryska soldater har blivit lurade av sina befäl att de är på en övning...
soldater med normal krigsmoral lämnar inte sina stupade...
Ingen bryr sig om de stupade ryska soldater
Citera
2022-03-01, 20:01
Medlem
Tilteds avatar
Vad är chansen för att civilbefolkningen erbjuder de strandade Ryssarna förgiftad mat?
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Njaa menar det är som man skulle kalla irakier som kristna för att de hade en kristen president.

Nä det stämmer väl inte riktigt. Avnazifieringen har ingenting med presidenten i Ukraina att göra. Det är väl honom dom skyller på för nazifieringen, vad jag förstod. Jag menar det finns ju ett uttryck: fiendes fiende är min vän, om man ser det ur Ukrainas presidents synvinkel.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Första ryska SU-34 nedskjuten.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1498733994464190470?cxt=HHwWjIC5jZOoycwpAAAA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in