2022-02-28, 20:35
Bannlyst
Som titeln säger. Någon som vet? Tidigare gjordes de i eternit. Var kan man hitta sådana idag?
Citera
2022-02-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puppatorr
Som titeln säger. Någon som vet? Tidigare gjordes de i eternit. Var kan man hitta sådana idag?

Du vet väl att de slutade tillverkas för de innehåller asbest.
Citera
2022-03-01, 06:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du vet väl att de slutade tillverkas för de innehåller asbest.

Du borde nog läsa trådstarten igen.
Citera
2022-03-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du borde nog läsa trådstarten igen.

ok - jag ser nu..
Citera
2022-03-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puppatorr
Ok jag förstår du är ute efter ersättning - jag har sett hus som blivit lagade med enstaka plattor av plåt.

Det finns en platta som används på fasader - jag vet inte om storleken stämmer. Men många vill göra sig av med sina eternitplattefasader.

Sedan finns det byggnadsvårdsföreningar / butiker - där man kan hitta en del äldre byggmaterial - dock får de nog inte sälja eternitplattor.
En eternitplatta är väldigt uthållig. Men det är brytningen av asbest som är så farlig. När asbesten väl är bunden i cement utgör den inget hot, så länge den är där.

Jag har själv ett pågående projekt där jag använder tunna cementplattor som luckor på fasad. Jag har köpt stora plattor som är 200 x 120 cm. Finns olika stora och tjocka. Som jag skär till med vinkelslip.
Citera
2022-03-01, 18:17
Medlem
Du ska leta efter fibercementplattor!
Citera
2022-03-01, 18:40
Medlem
ponykalles avatar
Fibercement tak,,,,,,,gör en sökning på det så kommer du rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in