2022-03-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är ryssen verkligen så här usel?

Använda vanliga radioapparater för kommunikation?

https://twitter.com/sbreakintl/status/1498619309618503680

Rysk soldat som gråter över radio och begär flygunderstöd.
https://ipfs.io/ipfs/QmZY41aKtRoKrE8VVKRDbJDkhxyFBTkEh1A87BudQPfENf

Inte bara lyssnar! Mycket möjligt att NATO och Ukraina går in och förvirrar det hela med falsk ordergivning också när det sker okrypterat och i en primitiv radioteknik.

Helt OffT:

(Det fanns bara ett krypto som ingen fiende kunde knäcka under andra världskriget och det var navajoindianska. Amerikanska marinkåren använde dessa indianer under kriget mot Japan. Japanerna hade knäckt de flesta amerikanska kodsystem men navajoindianska behärskade de inte. )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Tveksamt, men det skulle i så fall vara Nordkorea. Ett stort problem för Ryssland är att inte bara olika stater inför sanktioner nu, utan att även privata och publika bolag bojkottar Ryssland på eget initiativ.

För att ta några exempel:
Maersk, världens största fraktbolag av containrar gick idag ut med en bojkott av Ryssland. Ryssland kommer inte kunna garantera sina leveranskedjor efter detta.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2022-03-01/supply-chain-latest-chokehold-on-russia-s-global-trade-tightens

Ett annat är att AMD, Intel och TSMC slutar att sälja processorer och chip till Ryssland. Det behövs knappast påpekas hur viktig sådan här utrustning är i dagens samhälle.

Oj oj oj...
Det är svårt att ta in. Ryssland är knäckt innan sommaren och troligen skadat för all framtid
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
I förrgår: Sverige skickar 5.000 pansarskott & 500mn kr. Igår: Sverige skickar 500mn kr. Idag: ”Säkerhetsläget har försämrats”.

Vad tror du händer med säkerhetsläget om vi skickar vapen som användas för att döda ryssarna? Att de ska tacka oss för att våra skott slog ut deras utrustning och döda x antal ryssar efter denna operation? Sverige blir snart invaderat, var så säker!
Mja, om man ser till svenskarnas bästa så var det ju inte jättesmart att skicka vapen till Ukraina. Vi är inte med i NATO heller så det blir säkert vi som får värst sanktioner av Ryssland. Kanske ingen invasion direkt men öga för öga? Några dagars intensivt bombande av Stockholm?
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Här är en kille som erbjuder en mera verklighetstrogen och nyanserad bild av det nuvarande läget och orsakerna till det som pågår nu.

https://youtu.be/5zXeIBIpXfc

Stolle från Infowars. Balanserad...
Citera
2022-03-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag är den som hejar på det här kriget minst! Jag sitter ju ensam här och försöker mana till sans i en flod av blodtörstiga ukrainafans som vill se småtjejer spränga sig själva i bitar i "slava ukrainas" namn. Jag önskar att Ukrainas folk hade valt en president som inte offrade landet för den nya världsordningens skull, och jag önskar att folket nu vet att det är bättre att komma till en ny lösning med Ryssland än att offra sig själva för en president som säkert sitter i Polen eller Israel och njuter av vita blodsoffer.

Din kognitiva dissonans är så kraftig att man undrar om du klarar av att knyta skorna på egen hand.

Det är alltså Ryssland som attackerat Ukraina, och inte tvärtom - att du förespråkar att man ska lägga sig platt för Ryssland och inte ens försvara sig är iofs inte förvånande när det kommer från en femtekolonnare och Putin-rövslickare som du, men bättre argument än så måste du givetvis kunna komma med.

Du är fäst vid Zelenskyy, men oförmögen att förstå att oavsett om han var president eller inte just nu hade ukrainarna försvarat sitt land då de helt enkelt inte vill vara en del av skitlandet Ryssland.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
I förrgår: Sverige skickar 5.000 pansarskott & 500mn kr. Igår: Sverige skickar 500mn kr. Idag: ”Säkerhetsläget har försämrats”.

Vad tror du händer med säkerhetsläget om vi skickar vapen som användas för att döda ryssarna? Att de ska tacka oss för att våra skott slog ut deras utrustning och döda x antal ryssar efter denna operation? Sverige blir snart invaderat, var så säker!

Risken för angrepp på Sverige är större om vi inte gör något alls.
Att "tillåta" Ryssland göra sådant här är mer farligt än att sätta ned foten och slå ifrån.
Vi är indragna redan i samband med Kalla Kriget och där står vi som land även idag.

2ggr har Kreml nu specifikt hotat Sverige, dels med Natofrågan och dels med vårt sända material.
Men det funkar liksom inte att kuvas under hot - Det är ju nu mer än någonsin som vi skall markera och visa att vi inte är rädda, samt att vi hjälper.
Vem tror du annars hjälper oss?
Citera
Medlem
orrecrists avatar
Varför bombar inte Ukraina ryss konvojen?? Första prio!! Vad har dom för generaler i Ukraina egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kina spelar med de västerländska ekonomiska spelreglerna, annars är deras ekonomi inget värt. De ser nu också hur snabbt det kan uppstå ett ekonomiskt embargo om man angriper en annan nation.

Kina sitter ju däremot i förarsätet. För dom vet att skulle väst applicera samma ekonomiska sanktioner mot Kina som vi gjort mot Putler så skulle det va ett självmord ekonomiskt för väst eftersom alla produktion och kompetens är baserad i kina. Alltså skulle västerländska företag han 0 värde och inte en pinal att sälja till ett annat väst land
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Min inställning är att det Putin gör var tvunget att ske, och att det bästa är att det sker med så lite blodspillan som möjligt. Och nu är Ryssland så överlägsna så jag tycker nog att det vettigaste ur ett ukrainskt perspektiv vore att ge upp.

Många minns precis hur det är att leva under Rysslands stövel, det är inget trevligt alternativ.

Minst blodspillan blir det om Putin avbryter sin invasion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det verkar ha varits ryssarnas taktik hittills. Något slags blixtkrig med mobila fältsjukhus och mobilt underhåll. Så, ja de har bara sprungit rakt in i Kiev, stuckit in huvudet och fingret och fått dessa bortskjutna. Men visst, de kanske byter strategi nu. Det sägs att ryssen kan föra intensiv krigföring i tio dagar och att det kostar dem 20 miljarder om dagen att kriga på det här sättet med en fullskalig invasion. Det kanske inte har råd med kostsamma kampanjer som ex USA har haft.

Oavsett om Ryssland har mycket naturresurser är de den absolut största förloraren på att ekonomiskt krig mot det överlägsna väst. Bl a saknas industri och teknik för att förädla mycket av deras naturresurser. Ryssland var innan kriget ett väldigt land trots blomstrande handel med väst så givetvis kommer det inte gå bättre nu när de är isolerade.

Det är fejk news.
Man har inte ens gått in i Kiev hittills.
Citera
2022-03-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Du kanske missförstod mig. Jag fattar att vapen kommer in i Ukraina. Dom har ju knappt ens tagit en by i västra Ukraina men undrar om vapnen når tex Mauripol i öster som är under tung beskjutning.

Aha, där jag inte hjälpa, har 0 koll.
Skulle gärna glo på kartdetaljer och nyheter 24/7 men hinner inte.
Citera
2022-03-01, 18:03
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Min inställning är att det Putin gör var tvunget att ske, och att det bästa är att det sker med så lite blodspillan som möjligt. Och nu är Ryssland så överlägsna så jag tycker nog att det vettigaste ur ett ukrainskt perspektiv vore att ge upp.
Tvungen att göra? Hur tänker du?
Gillar du IDIOTEN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in