2022-03-01, 17:08
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
President Putin kommer att besegra Ukraina, det råder ingen tvekan om det.

Att ryssarna ändå inte kunde förutse, med deras s.k. militäroperation på Ukraina, inte kunde bidra till ekonomiska konsekvenser för landet, har jag lite svårt att tro på. Men om västerländska median skriver det, ja, då är det väl så gissar jag.
Snarare tror jag att ryssarna och deras militär ger dem "moralisk stöd", vilket kommer visa sig allt längre kriget fortgår. Landet har som sagt varit i "skiten" tidigare, de är vana att betraktas som ett U-land.

Är oerhört less på västvärldens vinkling på det hela, inte minst USA, deras "falskhet" och narrativ om att de bryr sig om "stackars" Ukraina. Samtidigt som EU och NATO nobbar dem medlemskap, men trots det förser dem med krispaket med vapen och annat.
Sedan tror jag heller inte på att Putin kommer att trycka på "röda" knappen som vissa mediekällor verkar hävda, eller, t o m önskar sig. Det gör han inte så länge hans starka militär är på framfart.
Ifall han nu beslutar för att göra det, då riktar han inte missilerna mot Ukraina utan....

Vill lilla Sverige kanske smaka på lite balle, a la Ruski!?
Klart ryssarna vinner till slut, allt annat vore orimligt.
Dom är ändå de stora förlorarna!
Sverige behöver inte vara rädda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Finns du på riktigt? De har ju skjutit sönder och förstört massor av byggnader och dödat barn och gamla! Nu är det snart Kievs tur. Hur många barn? gamla? kommer att dö? och hur många byggnader kommer att förstöras? Vad tror du?

Oklart. Att strategiska mål beskjuts är inget nytt i krig. Ryssland har varnat civila att lämna staden nu, får hoppas de lyssnar. Jag hoppas inga dör och att invasionen avslutas kvickt.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det jag är orolig för är att Ryssland kanske inser att de förlorar och där med kommer ta till ultra-våld som de gjorde i Tjetjenien på 1990-talet.

Ultravåld är det bombmattor mot civilas bostäder? Eller är det ta till grövre bomber mot militära ställningar i urban miljö med tanken att civila får stryka med? Eller är det att öka rysk militärs närvaro i Ukraina med x10 med mål att döda så många ukrainska krigsmän som möjligt?
Senast redigerad av Hegamon 2022-03-01 kl. 17:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Bra att du är på ”rätt” sida👍
Ryssarna trodde det skulle vara över så fort som 2-3 dagar.
Ryssarna hoppades dom skulle lägga ner vapnen för att spara liv.
Nu blir det traditionell krigföring...
Hammertime.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Kan någon med outtömlig källa till visdom tala om för mig hur Ukraina ska kunna ta emot de utlovade stridsflygplanen (Polen bl.a.) utan att ett helvete av apokalyptiska mått bryter ut?

Ska de ukrainska stridspiloterna först vandra till fots till Bulgarien, där måla om flygplanen till ukrainska färger och på något sätt lyckas flyga tillbaka dem till Ukraina utan att det märks?
Polen kommer nog bistå flygbaser på Polens territorium
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Verkar ju verkligen som Ryssland vill ta över Kiev nu. Gör de det så faller Ukraina inom ett par dagar.

Kanske lika bra, det som har skett nu är coolt av Ukraina men massa döda för något man fattar ryssarna kommer vinna.

Finns inget som hindrar Ukraina från att slåss vidare, i synnerhet i västra delen av landet där de kan få in hur mycket materiel som helst från EU. Samtidigt kan USA stå för mycket av den praktiska krigsledningen utifrån.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
I 8 år har de barn massmördats av NATO-globalisterna som opererar i östra Ukraina. Men locket på i handgnuggarmedia i väst som vanligt.

Om det stämde så skulle du inte bry dig iaf så vad fan gafflar du om?
Citera
2022-03-01, 17:09
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
I vilken värld tar man över Ukraina på 2 dagar? Det är inte Gotland..
Det tog USA 6v att ta över Falluja, 10v att omringa Bagdad. Att omringa Kiev efter 5 dagar är jävligt bra gjort.

Och nej, bara för jag försöker se det neutralt innebär inte att jag är troll eller ”ryssidiot” jag stöttar Ukraina hela vägen, men jag sväljer inte allt som rapporteras från media.

Att ryssarna kommer ta geografisk kontroll har egentligen varit självklart sedan dag 1 men man får också ha hänsyn till logistik osv. Jänkarna åkte till andra sidan jordklotet, ryssarna ska 10 mil (kan jämföras med Skåne).

Personligen håller jag jänkarnas invasion högre men det är i slutändan svårt att jämföra på ett ärligt sätt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Nyamko Sabuni i P1 nu. ”Vi i Liberalerna har ju länge varnat för ryssland..” sen låter hennes inlägg som ett rent valtal. Fyfan, desperationen efter väljare tillåter ingen vila i jakten på stöd. 🤮

All form av nationell politik & poängsamlande står väl just nu platt och obetydlig. Vem fan bryr sig liksom?
Då är det bättre att dom ansluter upp till europa-perspektivet direkt och gör vad dom kan.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Mycket fint. Man hade dock velat veta mer om hur/om ens dessa vapnen når Kiev och östra Ukraina från väster. Man förstår det är känsligt.

Verkar ju strömma in vapen till landet.
Eftersom Kyiv inte är inringat så kommer det in vapen, det kom bla amerikanska bunkerknäckare igår + lite annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Hehe då är du bra tvåa på bollen kring allt som händer just nu. Han har inte hittat Zelenskyj. Ännu. Gör han det så dödar han honom. Eller vad trodde du, att Zelenskyj lämnat adressen dit där han gömmer sig?

Judarna Zelensky, de efterblivna boxarbröderna och andra judiska oligkarer i Ukrain skiter totalt i vanliga stackars ukrainska och andra folkgrupper i Ukraina. När ryssen kommer närmare kommer dessa att fly landet direkt. Var så säker. Tel Aviv, London och New York väntar med öppna armar. Kvar lämnar de vanliga människor i misär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Finns någon klok militärstrateg som kan tolka varför man har en samlad konvoj på 60 km? Är det en ny taktik man testar?
Bra fråga.
Kanske skrämselpropaganda?
Eller så bombar de hela Kiev från rösten sedan invaderar 100 000 soldater samtidigt.
Soldaternas liv verkar inte speciellt viktigt för varken Ryssarna eller Ukrainska styret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in