Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tror att den är ifrån torsdag när invasionen började, men kan ha fel och den kanske är färskare.

Det är en Mi-17 transport helikopter, om jag inte ser helt fel. Tänka sig att det är ca €3300 som åker i sjön utan att räkna in helikoptern.

This helicopter has a crew of 3, including pilot, co-pilot and flight engineer. The Mi-17 can carry 24 passengers and even small vehicles. It has a 4 000 kg internal payload capacity. Alternatively it can carry underslung loads weighting up to 3 000 kg. The older versions of the Mi-17 have two clamshell rear doors, however newer versions have a single ramp-type door.

Vad som händer i en helikopter när den störtar i vatten är att den vänds uppochner (pga motorn) och sjuker som en sten.

Kostar ca 17 miljoner $
Citera
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag tycker precis tvärtom. Det gäller att på alla plan hålla för öronen för Ryssland tills dess de avslutar sitt illegala och aggressiva ockupationskrig. Det är lika bra att berätta för dem att de är persona-non-grata i alla sammanhang så att de förstår att öken och isolering ligger framför dem.
Men på dagis fick vi ju lära oss att alla måste få komma till talls?? Visst, det var ju populärt att vända SD ryggen för några år sedan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Tänker du på deras kärnvapen?
Risken finns i takt med att den närmaste omvärlden inklusive Sverige, pressar in Ryssland i ett hörn men det var inte det jag tänkte på.
När det gäller vissa inlägg här som använder ord som skrotet från Ryssland och klåpare, så har ni lite mer skrot att läsa om här, från en: (Emerging Threats expert and former U.S. Army Infantry officer.)

https://www.19fortyfive.com/2021/12/putins-killers-meet-russias-5-deadliest-military-weapons/
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
HAHAHHAHA säger KILLEN som tar varenda twitter-video, aftonbladet artikel etc som absolut sanning.

Jag säger inte att det är sant. Jag säger inte att det är osant. Man får väl bedöma själv? Det är ukrainska de pratar oavsett. Rätt årstid.

Sen är det folk på plats i Ukraina som du ser i videon som ger en helt annan bild än MSM.

Alex Jones är helt jävla galen men man kan ibland hitta videos och godbitar som aldrig skulle delas i MSM. Snarare du som är dum som inte kollar precis så mycket media från alla håll du kan. Kallas ignorans.

Vad vet du om mig och vilken media jag kollar? Sluta dra massa slutsatser. Däremot är min tid för värdefull för att slösas på rena tabloid-foliehattsajter och underhållning som infowars, men du lägger den till högen av seriösa nyhetskällor ser jag. Ok uppfattat.

Nu orkar jag inte jämföra, men jag är rätt säker på att hans "godbitar" finns på reddit och andra ställen där de diskuteras flitigt, då slipper du den där Alex Jones kosttillskottsnasande feta ansikte också. Var tror du han hittar dem?
Senast redigerad av mrtowlie 2022-03-01 kl. 14:50.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
När denna skiten väl är över - tror ni att nationalismen i övriga Europa kommer att få ett stort uppsving?
Alltså mer än att EU troligtvis kommer att tvinga in länder i starkare samarbete, men att folk i allmänhet blir mer patriotiska?

Absolut. Vi ser det hända redan där vi imponeras och inspireras av ukrainarnas mod och offervilja. Hur vi inser att allt det vi älskar och tar för givet lätt kan hotas och tas ifrån ur ingenting- och påminns om varför det är värt att försvara.

Som nationalist tänker jag inte enbart på Sverige i denna stund utan hjärtat klappar lika mycket för Ukraina. Det har inte att göra med att jag stödjer deras regering utan deras kamp för sitt land. Där har vi alla något att lära.

Vi kommer nog alla att falla tillbaka i våra ideologiska skyttegravar vad det lider men minns även Polen i detta. Ofta bespottad av övriga EU för att man bestämmer själva om huruvida man vill ta emot manliga desertörer från andra sidan jorden (ofta kallat ”mångfald”) men som i denna konflikt ställer sitt land öppet för ukrainarna och själva väntar på att gå i strid mot Vitryssland. Det är sann nationalism och solidaritet.
Citera
2022-03-01, 14:46
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Man tycker man kan förvänta sig vuxna representanter som iallafall låtsas lyssna på alla sidor. Men icke.
Det är en klassisk form av civilkurage, att vända ryggen till, att vägra lyssna på förövare och inte ge dem någon plattform. Man kan lyssna på Ryssland först när de avslutar sitt erövringskrig och slutar hota omvärlden med kärnvapen.

Det är en stark markering som visar att omvärlden anser att Rysslands beteende är direkt motbjudande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Greenwald skriver om propagandaläget. Som även skiner en hel del ljus på varför tråden ser ut som den gör.

https://greenwald.substack.com/p/war-propaganda-about-ukraine-becoming?fbclid=IwAR321_7f989zBaauswkI0zozhKznqEcb Htp4TqqzDtX0fImwecUuV sv5rXA&utm_source=url

Ja det är en lång text, läs den inte om ni inte har några minuter. Tankvärt.

Väldigt nyktert.

I grund och botten kan man säga att Putins narrativ kring en anti-Sovjetisk/Rysk koalition i NATO (och EU) på alla sätt besannats. Narrativet om EU som fredsprojekt dog på en vecka.

Ja, det är alldeles självklart om man utgår från det geopolitiska läget kring 1950, men historielösheten är ju total och man har låtit diplomatiska narrativ dominera.

Nej, det försvarar inte Rysslands eller Putins agerande, men att ignorera simpel geopolitik och utgå ifrån att han är "galen" är helt befängt. I 30 år har man drivit Ryssland bort från Väst och mot Kina, det straffar sig dessvärre nu. Gäller att Putin och "Putinisterna" faller på eget grepp.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-03-01 kl. 14:50.
Citera
Medlem
barkies avatar
Folk i tråden påstod att det var Fake news att Tjeckien skulle bötfälla eller fängsla de som uttrycker stöd eller åsikter som går emot deras egna ståndpunkt.

Högsta åklagaren i Tjeckien

https://verejnazaloba.cz/nsz/informace-k-moznym-trestnepravnim-limitum-svobody-projevu-ve-vztahu-k-situaci-na-ukrajine/

26 februari 2022

"Brno, 26 februari 2022 - Högsta åklagarmyndigheten anser att det är nödvändigt att informera medborgarna om att den nuvarande situationen i samband med Ryska federationens attack mot Ukraina kan få konsekvenser för deras yttrandefrihet.

Yttrandefriheten är inskriven på konstitutionell nivå i artikel 17 i stadgan om grundläggande rättigheter och friheter. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter på det sätt de finner lämpligt. Men yttrandefriheten har sina gränser också i en demokratisk rättsstat.

Om någon offentligt (inklusive demonstrationer, internet eller sociala nätverk) gick med på (accepterade eller stödde Ryska federationens attacker mot Ukraina) eller uttryckte sitt stöd eller berömde Ryska federationens ledare i detta avseende, kan de också ställas inför straffansvar under vissa villkor. för det straffbara att godkänna ett brott enligt 365 § i brottsbalken eller för det brott att neka, förhöra, godkänna och motivera folkmord enligt 405 § i brottsbalken.

Högsta åklagarmyndigheten vädjar till alla personer att inte ta till offentliga tal utöver de etablerade konstitutionella och juridiska begränsningarna i dessa svåra tider."

JUDr. Igor Stříž
chefsjurist

Ni hade fel. Igen. Som vanligt.
Citera
Medlem
Det ligger trots allt i våran natur att förinta oss själva

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför känns det som att våra makthavare vill att Ryssland ska trycka på den förbjudna knappen? Är globalisternas slutgiltiga plan att förgöra planeten? Varför?

Vi fortsätter nämligen att pusha Ryssland längre och längre in i hörnet. Ryska medier har ju typ börjat förbereda sin befolkning på att blåsa planeten åt helvete.
Citera
2022-03-01, 14:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1498646959049031684

Återigen så gör man allt för att undvika civila offer genom att varna innan.
Verkar dock inte som om de ukrainska myndigheterna är lika intresserade av att varna befolkningen. De har inte gått ut med uppgifterna på sina kanaler.
Citera
Medlem
Allt snack om att Nato ringar in Ryssland med kärnvapen.

Ryssland har sina kärnvapen betydligt närmare gränsen.

https://www.google.com/search?q=NATO+k%C3%A4rnvapen+karta&rlz=1C1GCEV_enS E827SE827&tbm=isch&source=iu&ictx=1&vet=1&fir=Fr6g foCg21jsOM%252CXwc0_dzMmmQsUM%252C_%253BJLQPRIljEe iyeM%252CmKvW8U6fKjwr-M%252C_%253B1fUia3hu ZObqFM%252CmjRBQJar9v26IM%252C_%253BFlGagzWuTg32cM %252CmeVV2dS84Ir5CM%252C_%253B0GVplwnn7U5cWM%252Cm KvW8U6fKjwr-M%252C_%253Ba6Z3soSeWuLDaM%252CJIh0IxNT0T6TxM%252C _%253BYRNbPsQfzXIyQM%252CmKvW8U6fKjwr- M%252C_%253BS39Lc_DIsyhC7M%252Cm00VCKwTmTW6YM%252C _%253B9vIZKmlzF1mQ8M%252CmKvW8U6fKjwr-M%252C_%253B 3TB5n7WNYIBwoM%252CMUSh9x8XkD8emM%252C_&usg=AI4_-kRPqQgLumvmt3O4hf5M1ZO4qjnZ_g&sa=X&ved=2ahUKEwiN0N 72haX2AhUwS_EDHbarALMQ9QF6BAgCEAE#imgrc=Fr6gfoCg21 jsOM
Citera
Medlem
Jag börjar på riktigt bli bekymrad/rädd nu. Det är bara en tidsfråga innan detta spiller över på Nato.
Putin är trängd och oberäknelig. Det känns som att det vi ser kan vara början på ww3 och slutet för oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in