Citat:
Ursprungligen postat av
torstenferdinand
Wagner gruppen asså? Vad är det för pajasar till nasse lajvare och "slaviska hedningar" som tjänar en regim där förintelseförnekande och vit nationalism i allmänhet är olagligt? Putins Ryssland är mer eller mindre en abrahamitisk teokrati dessutom med hädelselagar mot Kristendom, Islam och Judendom.
Rysstrollen kör med Azov för att brunsmeta Ukraina. Vänsterliberaler i väst kör med Wagner för att brunsmeta Ryssland. Det är så skadat.
Trotskij (väst) mot Stalin (öst). Det allt det här bottnar i. Muslimer och Nazister slåss på båda sidor mot varandra dessutom. Seperatistiska tjetjener och tatarer slåss för Ukraina medans Kadyrovs brigader slåss för Ryssland.
Det är så sär. Det är så clownigt.
Nu citerar jag dig igen fast du inte verkar må toppen just nu. Jag gör det för att du skriver riktiga dunderinlägg i det här ämnet och för att jag tycker att andra ska läsa dem.
Det är ju uppenbart att stora delar av världen är fastlåst i sitt tänkande från andra världskriget. Det vi i gemet brukar skoja om i Sverige fyller en alldeles utmärkt funktion i många andra länder: att dra upp Hitler och kalla lite vem som helst "nazist". Dessutom är det idiotiskt att se Putins Ryssland som någon sorts föredöme för vita nationalister. Du skrev det i ett annat inlägg: Ryssland är "kulturmarxism på crack". Om jag skulle ta och utveckla det skulle jag tillägga att Ryssland är ett klassiskt multikulturellt imperium av den sort som nästan inte finns kvar längre i övrigt. Att försöka hålla det intakt kräver en viss policy.
Sedan finns en massa mer eller mindre vrickade interna myter om hur Ryssland har en historisk uppgift att fylla i världen som det tredje Rom, osv. Alexander Dugin, till exempel, är en notoriskt svärmisk mystiker av klassiskt ryskt märke. Vad angår sådant någon som inte är ryss?
Visst — Ryssland är väl en naturlig motvikt till USA, men det är också den bipolära ordning vi vant oss vid under efterkrigstiden som håller på att slita sönder världen. Hade vissa förhoppningar på Trump, apropå USA, eftersom han gav intryck av att vilja slå in på en mer isolationistisk linje med mer avspända relationer till ryssarna. Det förvånar mig dock att många riktiga Trump-supportrar stödjer Putin uttryckligen i dag. Världen är sjuk.