2022-03-01, 13:07
Medlem
swebarbs avatar
Hoppas hon hittas snabbt och välbehållen.

Polisen larmades i förmiddags om att en flicka i tioårsåldern försvunnit i Katrineholm.

Hon ska ha varit på väg till skolan men inte dykt upp, enligt polisen.

Sökinsatser pågår nu efter barnet och polisen efterlyser även tips från allmänheten. Man har också gått ut med ett signalement:

“Flickan är ungefär 120-130 centimeter lång. Hon bär troligen en mössa, blå jacka och blåa jeans. Hon kan även ha en brun ryggsäck”, skriver polisen på sin webbplats.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/flicka-foersvunnen-paa-vaeg-till-skolan.k4uXHhDGv
Citera
2022-03-01, 13:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man utelämnar givetvis barnets utseende och hårfärg. Ett namn underlättar också om man nu hittar en flicka med dessa kläder.
Konstigt också när inte någon vet säkert om barnet har en väska eller inte.

Ett signalement måste vara så bra som möjligt. Hur många flickor har en blå jacka och blåa jeans? Är det en svensk lintott eller en svart flicka från somalia?
Citera
2022-03-01, 13:40
Medlem
Signalementet är katastrof? Kan vara ville unge som helst.

Päronen borde veta exakt vad sin tioåring har på sig? Kanske inte byxor som byts från dag till dag. Men jacka mössa och ryggsäck borde kunna skrivas ut exakt? What is this
Citera
2022-03-01, 14:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polis-elin
Signalementet är katastrof? Kan vara ville unge som helst.

Päronen borde veta exakt vad sin tioåring har på sig? Kanske inte byxor som byts från dag till dag. Men jacka mössa och ryggsäck borde kunna skrivas ut exakt? What is this

Ja väldigt konstigt. Kan tyda på att hon inte kommer från särskilt ordnade förhållanden? Bodde hon långt från skolan? 10-åringar följer man oftast.

Vet man att hon ens lämnat hemmet?
Citera
2022-03-01, 14:29
Medlem
ConnyJonssons avatar
Vad var syftet med att ge ut signalement? Relativt brett spann för längden och resten av signalementen stämmer inte nödvändigtvis längre... Inte ens en bild.

Värdelös rapportering av Aftonbladet. Försöker de dölja något?
Citera
2022-03-01, 14:30
Medlem
Jag slås av hur kort hon beskrivs vara. Min 5-åring är 125cm.
Citera
2022-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja väldigt konstigt. Kan tyda på att hon inte kommer från särskilt ordnade förhållanden? Bodde hon långt från skolan? 10-åringar följer man oftast.

Vet man att hon ens lämnat hemmet?

Jag fattade det som att hon fått skjuts en bit på väg till skolan, men inte hela vägen.

Men VEM körde henne, och varför inte hela vägen? Och den personen borde väl veta vad flickan hade för kläder, och ifall hon hade ryggsäck?

Skolan larmade polisen när flickan inte dök upp, ringde dom inte hem först, och varför larmade inte vårdnadshavaren/-havarna?
Citera
2022-03-01, 14:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Nu kan man ju vara olika långa, jag är man och var drygt 140cm när jag gick i högstadiet Nu är jag drygt 170 cm iallafall.
Citera
2022-03-01, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreenForest
Jag fattade det som att hon fått skjuts en bit på väg till skolan, men inte hela vägen.

Men VEM körde henne, och varför inte hela vägen? Och den personen borde väl veta vad flickan hade för kläder, och ifall hon hade ryggsäck?

Skolan larmade polisen när flickan inte dök upp, ringde dom inte hem först, och varför larmade inte vårdnadshavaren/-havarna?

Kan ju vara en förälder som körde flickan halvvägs till skolan och sen sista biten kanske hon ville gå själv för en del ungar kan ju tycka att det är pinsamt att bli skjutsad av föräldrarna. Sen åker föräldern vidare till jobbet och antar att flickan är på skolan. Så det är ju inte konstigt då om skolan reagerar före föräldrarna?
Citera
2022-03-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Kan ju vara en förälder som körde flickan halvvägs till skolan och sen sista biten kanske hon ville gå själv för en del ungar kan ju tycka att det är pinsamt att bli skjutsad av föräldrarna. Sen åker föräldern vidare till jobbet och antar att flickan är på skolan. Så det är ju inte konstigt då om skolan reagerar före föräldrarna?

Jag menar att skolan borde höra av sig till hemmet först, och kolla så att hon ens är borta, och som vårdnadshavare och isf den sista som såg flickan, så är det väl brukligt att själv ringa polisen.
Citera
2022-03-01, 14:46
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Ja något kort är hon men alla är olika.

Mellan 128,71 - 154,37 cm är normalt i tioårsåldern.

Men det finns ju många vuxna kvinnor som är 154 cm med.

Men visst det kan tyda på missväxt, kanske inte får så mycket mat hemma?
Citera
2022-03-01, 14:53
Medlem
Familjehemsplacerad? Utländsk? I vanliga fall går ju föräldrarna bananas på facebook långt innan polisen hunnit efterlysa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in