2022-03-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Rysslands skidåkare i världscupen representerar dels sig själva men även Ryssland. Att utestänga dom från all internationell verksamhet är självklart.
Jag tycker inte alls att det är självklart. Att man stoppar ryska landslag i lagsporter kan jag köpa men i individuella sporter som längdskidor där man förstå och främst representerar sig själv tycker jag är långt ifrån självklart. Eller för den delen ryssar från att delta i internationella klubblag. Jag lutar fortfarande åt att det är bättre att låta dem delta men inte tillåta några ryska symboler (flaggor, landslagsdräkter etc.).

Känns för övrigt allmänt som det är stor risk för att i jakten på att övertrumfa alla med hårdast möjliga sanktioner mot Ryssland så tas beslut om åtgärder utan större eftertanke på effekterna på kort och lång sikt och där en del därför riskerar bli direkt kontraproduktiva. Sen ska givetvis hårda sanktioner riktas men det blir ju rätt patetiskt att t.ex. europeiska länder fortsatt finansierar Putins krigskassa med köp av rysk gas och olja men man ska utesluta enskilda idrottsutövare som kanske ogillar Putin och hans invasion lika mycket som du och jag.

Kan hur som helst lika gärna lägga ner världscupen för i år och arrangera resten av tävlingarna utan VC-status nu. Blir löjligt om man ska utse en vinnare i totala världscupen om man stoppar ledaren från att delta i de sista tävlingarna.
Citera
2022-03-01, 11:27
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Russerne tok valget for dem.
Ändrar inte min inställning.
Citera
2022-03-01, 11:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag utgår från att det är Fis styrelse som tar ett eventuellt beslut om att stänga av Ryssland och Belarus

Du menar väl
https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-council
med FIS President Johan Eliasch i toppen.
https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-council/johan-eliasch

Väldigt många järn i elden men inga band med Ryssland som det verkar.

Är FIS beroende av Ryssland?
Citera
2022-03-01, 11:34
Medlem
Nu vänder ryssarna hem från Norge!

Hur ska de åka?
Citera
2022-03-01, 11:36
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Russerne reiser visst hjem. Var nok det lureste. Den største taperen i dette er nok FIS.

Källa:

https://svt.se/sport/langdskidor/vandningen-ryska-langdlanslaget-lamnar-norge
Citera
2022-03-01, 11:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag tycker inte alls att det är självklart. Att man stoppar ryska landslag i lagsporter kan jag köpa men i individuella sporter som längdskidor där man förstå och främst representerar sig själv tycker jag är långt ifrån självklart. Eller för den delen ryssar från att delta i internationella klubblag. Jag lutar fortfarande åt att det är bättre att låta dem delta men inte tillåta några ryska symboler (flaggor, landslagsdräkter etc.).

Fast i världscupen i längdskidor representerar man inte främst sig själv utan man representerar sitt landslag även om det är en individuell idrott ty så är världscupen organiserad. Det är landslagen som har startplatserna, de sköter uttagningar, service runt om kring, deltar på de tekniska mötena. Man tävlar också normalt i landslagdress. Så den distinktion mellan lagsporter och längdsporten som du gör tycker jag inte riktigt håller. Däremot finns det andra individuella idrotter där man inte alls representerar sitt landslag eller nation på samma sätt. Tennis brukar nämnas. Man kan nämna friidrott också. En Lasitskene eller Sidorova representerar inte sitt landslag när de tävlar på en vanlig gala, de representerar sig själva och möjligtvis den kläd- och skosponsor de har kontrakt med.
Citera
2022-03-01, 11:51
Medlem
Jag tycker längdåkningen är ett gränsfall mellan lag- och individuell idrott, men det ramlar ändå ner på lag-sidan. Det är den ryska federationen som tävlar och de har ryska staten som sponsor både direkt och indirekt genom statliga bolag.

Om Bolshunov och Nepryaeva har problem med det så får de ta upp det med Putin.

Och nej, jag tror inte det är för att norrmännen vill ha lättare motstånd. Jag tror inte heller att de fejkar covidsmitta heller, apropå konspirationsteorier. De har väl blivit smittade genom att ha en samling eller nåt i ett trångt utrymme precis när någon var som mest smittsam. Som nån sa, jipposprinten i Helsingfors är väl misstänkt. Nån svenska var väl med också som jag hoppas testar sig snabbt.
Citera
2022-03-01, 12:05
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Känns för övrigt allmänt som det är stor risk för att i jakten på att övertrumfa alla med hårdast möjliga sanktioner mot Ryssland så tas beslut om åtgärder utan större eftertanke på effekterna på kort och lång sikt och där en del därför riskerar bli direkt kontraproduktiva. Sen ska givetvis hårda sanktioner riktas men det blir ju rätt patetiskt att t.ex. europeiska länder fortsatt finansierar Putins krigskassa med köp av rysk gas och olja men man ska utesluta enskilda idrottsutövare som kanske ogillar Putin och hans invasion lika mycket som du och jag.

Kan hur som helst lika gärna lägga ner världscupen för i år och arrangera resten av tävlingarna utan VC-status nu. Blir löjligt om man ska utse en vinnare i totala världscupen om man stoppar ledaren från att delta i de sista tävlingarna.

Du har fel I alla vc-tävlingar i år har samtliga deltagare tävlat för ett land, alla har åkt i landslagsdräkter och alla åkare har en kringorganisation under en landslagsledning.
Du kan jämföra med ski-classics där deltagarna representerar dels sig själva men också ett lag som kan bestå av deltagare från olika länder och ha namn som Lager 157. Att larva sig med ett "neutralt" namn som ryska skidfederationen eller liknade är naturligtvis bara trams.

Att utestänga ryska idrottsutövare gör att det blir uppenbart för ryska civilbefolkningen hur man ser på Ryssland utanför Rysslands gränser. Detta som motvikt till Putins propaganda
Citera
2022-03-01, 12:09
Medlem
Citat:
Da burde man i så fall ha utestengt Finland i stedet, ettersom Niskanen med stor sannsynlighet vinner femmilen om han har bra ski. Hvis man tror det handler om sportslige hensyn dette, så burde man ta seg en lang kikk i speilet.

Hade det funnits någon som helst bevekelsegrund att utestänga Niskanen från Holmenkollen hade utan tvivel sådana krav kommit. När man tar sig en blick i spegeln minns man wengtvillingarnas krav att Frida
skulle utestängas från Tds efter incidenten med Diggins. Eller Nordic Tour, med sitt genuint johauganpassade spårval. Till och med förläggningarna, vallabodarna och maten var utformade för att missgynna "ytlänningarna".
Citera
2022-03-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du menar väl
https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-council
med FIS President Johan Eliasch i toppen.
https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-council/johan-eliasch

Väldigt många järn i elden men inga band med Ryssland som det verkar.

Är FIS beroende av Ryssland?

Eliasch har verkat i Storbritannien där Ryska oligarker styrt en stor del av verksamheten med sina pengar de senaste 30 åren!
Citera
2022-03-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Hade det funnits någon som helst bevekelsegrund att utestänga Niskanen från Holmenkollen hade utan tvivel sådana krav kommit. När man tar sig en blick i spegeln minns man wengtvillingarnas krav att Frida
skulle utestängas från Tds efter incidenten med Diggins. Eller Nordic Tour, med sitt genuint johauganpassade spårval. Till och med förläggningarna, vallabodarna och maten var utformade för att missgynna "ytlänningarna".
Du glemmer i likhet med mange andre beleilig nok at Åre-sprinten var akkurat like "tilpasset" Frida Karlsson som Therese Johaug.
Citera
2022-03-01, 12:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Det här med att norska sprintlandslaget på herrsidan alla testat positivt. Samtidigt som man i Norge verkar vara de som är mest rädda för att få Covid så verkar man ha tagit för lätt på att faktiskt skydda sig mot att bli smittade. Både på höghöjdslägret i Italien inför OS och nu i Finland. Och alla de extra sakerna Klaäbo skulle göra (åka i privat bil fram och tillbaka) hjälper inte om man slarvar med rutinerna när man är på plats. Lite märkligt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in