2022-03-01, 12:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Dude jag var med och tog emot folket från srebrenica. Smutsserberna Balkans zigenare förtjänade varje jävla bomb dom fick på sig...

Där avslöjade du din subjektivitet och blodtörstighet rätt rejält du.
Citera
2022-03-01, 12:13
Medlem
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.
Citera
2022-03-01, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det stämmer kanske att Ryssland missbedömt stödet i Ukraina, men om det nu är så så pekar även detta på att invasionen sker i desperation där man inte ens hunnit undersöka saken.

Själv tror jag dock att allt det här med att "befria de ryssvänliga ukrainska folket" från början till slut är propaganda avsedd för den ryska befolkningen, och att det finns precis noll substans bakom.

Propagandan är ju en sak, men aktionen byggde på att Putin trodde att han skulle kunna utnyttja en splittrad opinion och störta Zelensky. Det skedde inte och nu är loppet kört. Ryssland kan aldrig komma ur detta utan en skuld som kommer att ta årtionden att sona. Det måste till en ny våg med glasnost och perestrojka och det utan Putin. Den senare måste omhändertagas och på något sätt, tillsammans med sina närmaste, ställas till svars för det som skett.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Medboragre i EU och lite pengar i fickan för ryska soldater som deserterar, skulle det vara något?
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror inte att förluster på marken räknas, man talar bara om nedskjutna.

I media, ja säkert. Däremot brukar det i seriösa militära bedömningar tas med alla förstörda plan, oaktat om de förstörts på marken eller i luften. Annars blir diskussionen om ett lands flygvapen allt för oöverskådlig.
Citera
2022-03-01, 12:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Adjö

Paka!
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Dom har inte ens attackerat, Dom skyddar sin gamla mark....
Genom att terrorbomba bostadsområden?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.
Jo det vore logisk och rätt. Också precis vad Ryssland framfört som önskemål under många år.
Citera
Avslutad
Här har ni ett klipp att gotta er i ni Putinsympatisörer som hänger på tråden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOLO8o/putin-hyllas-i-propagandan-ukraina-var-pa-vag-att-invadera-donbass

Tycker det är skrämmande att se hur många som blivit totalt förvridna att Putins lögnaktig propaganda för sin krigföring.

Ni som stöder honom tänk till! Om Putin till äventyrs skulle invadera vårt land så blir slutet för alla sociala medier som inte ger honom sitt stöd.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Vad innebär det här?

Färre containrar till Ryssland....
Citera
2022-03-01, 12:16
Medlem
Snapcounts avatar
Då är det officiellt :

12:08

Polen vil ikke sende kampfly til Ukraina

President Andrzej Duda gjør det klart at Polen ikke kommer til å sende kampfly inn i ukrainsk luftrom.
Et stort antall allierte – inkludert Norge – gir nå våpenhjelp til Ukraina, og EUs utenrikssjef Josep Borrell sa søndag at EU også skal skaffe jagerfly til ukrainerne. (NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Jag spekulerar nu men.., undrar om man inte ifrån NATO håll lite resonerar som så, att man riskerar att bli liiite för involverad om man skickar över flyg..
Citera
2022-03-01, 12:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Du är efterbliven som drar en sådan tafatt parallell i ett sådant här politiskt läge, det förstår du va?

Ukraina visar stort civilkurage och bjuder på stort motstånd till en fiende som inte drar sig för krigsförbrytelse och övergrepp. All heder åt Ukrainarna som strider. Många likheter med finska vinterkriget där finnarna skulle ha utplånats om dom inte segrade. Ryssarna lär sig aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in