2022-03-01, 11:44
Medlem
lapons avatar
Sjojgu omdefinierar ?
Den ryske försvarsministern Sjojgu sa nu på förmiddagen att "den militära operationen" fortsätter, men använde inte Putins ord, utan sa att det handlade framför allt om att "försvara Ryssland mot militära hot västerifrån".
Enligt vad "Lenta" och "Ukrainskaja Pravda" meddelar
-
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Valet står antagligen mellan att försvara och att bli avrättad.

Eller inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Valet står antagligen mellan att försvara och att bli avrättad.

Ukraina avrättar inte. Flertalet har ju redan flytt.
Vägra vapenplikt är såvitt jag vet olagligt i Sverige också om det skulle bli krig.
Så om det blir tal om fängelse så skulle det se likadant ut här.
Citera
2022-03-01, 11:45
Medlem
Rykten nu att en rysk attack och landstigning vid Odessa avbröts. Okänd anledning, men det spekuleras i att det ryska marininfanteriet vägrade lyda order att anfalla en slavisk rysktalande stad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Nej det vet jag inte, den som fanns petades ner av ryssar tror jag. Tänkte på dom här inne i stan

De är i utkanterna, samtliga kameror är såvitt jag vet centralt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
https://iko-ze.net/ryssland-varnar-ukraina-for-anvandning-av-turkiska-dronare-i-konflikter-europanyheter-top-stories/

https://defence-blog.com/ukrainian-bayraktar-tb2-drones-successfully-attack-russian-convoys/

Finns flertal videos som cirkulerar både på reddit och twitter.

Var ju tråkigt att se. Men det kommer nog en lösning på det med.
Citera
Medlem
allt.o.ingets avatar
Väldigt mjuk invasion det här. Ingen kan väl på fullaste allvar tro att Ryssland går in med allt man har? Man är ute efter kontroll av området inget annat. Tror inte ens man är intresserad av att annektera Ukraina. Man vill installera en ryssvänlig regering och försäkra sig om att den blir kvar.
Putin visar återigen att han har fingertoppskänsla, precis som i Syrienkonflikten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Tyskarna är idioter. De har haft många år på sig att göra sig av med gasberoendet från Ryssland. Istället ökar man beroendet genom att stänga kärnkraften.

Jag tycker att hela Europa samarbetet har gjort bort sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
eller hur, man ser på medans ukraina blir slaktade, men snack om att Polen skulle skicka?

Polen bekräftade precis att dom inte skickar flygplan.
Citera
2022-03-01, 11:46
Medlem
Putin har lyckats med två stora bedrifter

1. Ena och stärka NATO då deras medlemsländer redan upprustar för fullt och inser allvaret av det ryska hotet.
2. Flera Putin sympatisörer börjar nu hata honom och även folk inom hans inre krets. Fortsätter det här länge till så kommer det att ha konsekvenser för tsaren.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Väldigt mjuk invasion det här. Ingen kan väl på fullaste allvar tro att Ryssland går in med allt man har? Man är ute efter kontroll av området inget annat. Tror inte ens man är intresserad av att annektera Ukraina. Man vill installera en ryssvänlig regering och försäkra sig om att den blir kvar.
Putin visar återigen att han har fingertoppskänsla, precis som i Syrienkonflikten.

Bingo. Helt rätt.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
hur vet du det, alltså misstror inte det du säger men har tyskarna nämnt något om det ?

Nej det är bara min slutsats, det finns en tråd om mer ekonomiska saker, jag är inte bar på sådant. Inte ens Kina kan ju betala till Ryssland nu så det måste ju gälla Tyskland också (Eller har de fått ett undantag så de kan använda SWIFT?).

När det gäller att Ryssland minskat gasleveranserna för att Tyskland inte skulle ha reserver så sa de det på Deutche Welle (Tyska SVT), att det var en diskussion om det nu i Tyskland. Vi har ju märkt det på våra elpriser när det inte blåste förut. Det förvärrades av att gaspriserna var höga för att Ryssland minskat leveranserna. MP i Sverige skyllde ju på Ryssland då för att de inte ville erkänna att vindkraften är opålitlig. Om detta stämmer så hade faktiskt MP delvis rätt även om huvudorsaken så klart var för mycket vindkraft och för lite kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in