Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 10:49
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Vissa är dock starka!

""Dumskaya" lyckades få kontakt med anhöriga till flera ryska marinsoldater i den ryska 810:e brigaden, som är utplacerade på ockuperade Krim.
De berättade några detaljer om gårdagens misslyckade försök av marin fallskärmsjägarna "direkt till Odessa".
Putins befäl planerade verkligen en sådan operation, med stora fallskärmsjägare, ni kan inte tro, skulle lägga till minerade och blockerade Luzanovskij strand av pansarvärnshäckar, fördricka varandra till relationer från vandalens brandsyst ems. Samtidigt flög fientliga helikoptrar och ett stort antal UAV i gylfen.
Ukrainas luftvärn och andra Odessa-försvarare förberedde sig på att ge en avgörande kamp tillbaka till fienden, men i allra sista stund fick ryssarna kontakt och bad om att få lämna viken.
Enligt våra uppgifter inträffade det riktiga upploppet på ryska fartyg: Ryska män vägrade lyda order och stormade kusten i en slavisk rysktalande stad.
Ryska soldater, ta dina kamraters exempel!"

РосАнтиЦентр
@rosanticenter · Medier/nyheter
Vad skönt det vore om det här är sant.
Finns någon mer källa på detta?
Jag får lägga det till min önskelista tills vidare.

Mvh
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Så går det när man delar ut vapen till outbildade civila.

Vad förväntade dom sig.

Helt ansvarslöst beteende av den Ukrainska marionettregimen.
Oskylig? Du vet att andra regler gäller för stridande i icke uniform
Citera
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det tror jag inte.

Kom ihåg att Zelensky "blabbar" om det mesta, han borde då ha hotat med "atomknappen" själv om han hade haft den.

Tänkte nog så jag med. Är säkert ett rättfärdigande från Rysk sida att panga på med lite tyngre grejer 🤔
Citera
2022-03-01, 10:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Bra fråga

Jag har en militär bakgrund från 3 nationer
Men icke militär nu

Jag känner självklart ledsen, är inre en jävla maskin

Men som jag sa tidigare så stred min farfar , och min pappa var redo att lasta barn med sitt skepp under 73 kriget i MÖ trots Syriska anfall. De lärde mig att inget är svart eller vitt. De flesta lidande är från kräk politiker. Även min farfar som stred mot Sovjet ",ryssen är inte ngn ond man, han har sin familj och jag har min. Underskatta inte din fiende, gör inte narr av folk, gläd inte av deras död och slåss för vad du tror på och be för deras stjälar"

Jag gillar inte att man är skadeglad mot ngn av dessa nationer, folk dör pga politiker kunde inte komma överens.

Jag minns igår arrogansen (antar från folk som ej vart militär) då jag visste det var Rond 1 och inte slut för 5 öre. Jag skriver inte här "vi måste slåss mot Ryssen " och sen sitter här... säger jag de orden så går jag...man har bara sitt ord och den ska inte utnyttjas

Gillar inte vår sk attityd att vi är bättre än ryssen... vad folk inte förstår är att båda krigar väldigt försiktigt. Den krigföring som sker är inte någon utplåning för hade det vart så hade du sett ryska Bombplan mejat hela Kiev nu.

Hade Ryssland angripit Sverige hade bombat Stockholm tills det var ruiner för ingen koppling. Men Ukraina är de kopplade med.

Nu är Ukraina/Ryssland president verkligen varandras motpoler. Så ja kanske inte så smart då nämna "NATO "

Jag vill att man drar en "Purple Line"
HÄR ÄR DET STOPP, ni stör inte oss, jag stör inte Er om man bryter detta så får Ukraina bli NATO... ja de får fylla alla kryphål i det avtalet

Putin vill inte ha NATO som granne punkt...Försök då lyssna på det och begär tillbaka garantier att Ryssen inte stör sina grannar

Men som ngn sa...kriget är mellan Biden och Putin tro ingen annat

Det tåget gick för länge sen. Ryssland gränsar mot Norge, Estland, Lettland, Litauen, Polen och det är bara 9 mil mellan USA och Ryssland.

Fattar inte vad Ukraina skulle göra för skillnad.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-03-01 kl. 10:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukana
Sverige skulle inte stå ensam. Norge är inte medlemmar sedan tidigare och Storbritannien är inte det nu.

men vi är inte med i nato vilket norge är.........
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Fast Ryssland har väl själva föreslagit att de ska gå med i både NATO och EU ett flertalet gånger, men fått kalla handen varje gång?

De vill nog inget hellre än att bli behandlade som en del av Europa och Väst, men USA kan inte tillåta detta och måste till varje pris se till att hålla Ryssland och central-europa splittrat från varandra.

Det vi ser nu i Ukraina är ju bara en fortsättning på den policyn, kanske främst pga regimbyte som USA och EU kuppade igenom 2014.
Nej, det stämmer inte. Ryssland har i slutet av 90-talet och början av 00-talet under Putin övervägt medlemskap i EU och NATO, men som alla förstår finns det vissa krav och landet som är intresserad måste skicka en ansökan. Ryssland har ALDRIG skickat en ansökan och gissningsvis beror det på att Putin antingen inte har velat eller ens försökt att leva upp till kraven och fruktat ett nej.

Putin t.o.m. insisterade på att NATO skulle skicka en intresseanmälan till Ryssland att DE skulle gå med i NATO istället för att Ryssland skickade en anmälan om intresse till Bryssels NATO-högkvarter. Vad denna konstiga rundgång beror på vet jag ej, men kanske har Ryssland velat få någon form av erkännande som stormakt, istället för att bli behandlad som en olydig elev.

Risken med ansökningar är att man faktiskt blir nekad. Tänk er själva att Moskva i början av 00-talet tillkännagivit att man ansökt om medlemskap i EU och NATO för att sedan få kalla handen. Vilken skräck det skulle ha varit för ryska politiker. Att bli totalt nobbad och impotentgjord samt fått detta visat för den ryska publiken. Det hade inte gått väl för den ryska statsmakten.
Citera
2022-03-01, 10:51
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
men vi är inte med i nato vilket norge är.........

EU är ingen försvarsallians, vad har EU med kriget och göra? Ingenting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
dom har ej tagit beslut än?
Polens statliga tv TVP2 bekräftar detta
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Stämmer det att Ukraina har det som påstås här?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/lavrov-om-ukrainas-atomvaapen-kan-ikke-unngaa-aa-svare-paa-faren.U4AXmx5Qv?utm_source=share-btn

Nej, Ukraina har inga kärnvapen i någon som helst utsträckning.
Dom har helt konventionella vapen, enbart.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Stämmer det att Ukraina har det som påstås här?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/lavrov-om-ukrainas-atomvaapen-kan-ikke-unngaa-aa-svare-paa-faren.U4AXmx5Qv?utm_source=share-btn

Mestadels nej. Det där är en förenkling av ett ryskt påstående som även drogs av Putin i sitt första tal.

Ukraina har en del komponenter kvar i form av vapenbärare som skulle kunna användas med kärnvapen (en typ av missilsystem).

Detta spinner Ryssland till att Ukraina innebär ett kärnvapenhot.

De har dock inga warheads.
De kan heller inte producera warheads
Citera
2022-03-01, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crawz
Men för helvete, inte ska man väl behöva underkasta sig en galen jävla blodhund som alla vet ryssen är. Kvinnor och barn är fria att lämna, och sen urminnes tider har män förväntats stanna och försvara deras land.

Vad tror du förväntningarna hade varit på de ryska männen om de blev invaderade?

Ja. Man ska underkasta sig än att låta sitt land falla i ruiner och sin befolkning hora sig i andra länder för att klara sig.
Citera
2022-03-01, 10:52
Medlem
Snapcounts avatar
Upptrappning :

10:44 Hviterussiske styrker på vei inn i Ukraina

Hviterussiske styrker er på vei inn i Ukraina. Det opplyser en representant for det hviterussiske heimevernet.

https://www.nrk.no/nyheter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in