2022-03-01, 01:01
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Spelar ingen roll vilka de identifierar sig med. Det finns redan ett ukrainskt och ett ryskt land. Bara för att det bor ryssar i ett område i Ukraina betyder det inte att de ska bli självständiga, och ha det området som sitt land.
Jo, det är precis så det fungerar. En grupp människor med någon gemensam nämnare brukar helt sonika förklara sin självständighet och bilda stater/länder.
Citera
2022-03-01, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Vad är det för jävla troglodyter som förpestar tråden med sina amerikaniserade tagningar. Ryssen krigar inte som amerikanen, dvs bomba sönder lede fi till stenåldern. Konvojen när den kommer fram kommer inte urskillningslöst lobba raketer över Kiev. Syftet är att omringa staden, och på sikt strypa tillförseln av nödvändigheter. Krig är inget 100-meterslopp, utan ett marathon.
Nej du har fel.
Tror inte Ryssland vill svälta Ukrainas befolkning och skapa en humanitär kris.
En snabb seger för att minska lidande och behålla lite anseende är deras plan.
Citera
2022-03-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ingen kofta här inte.

Försökte tidigare anpassa mig till forumets dialogklimat men insåg att det inte var någon mening lägga sig på så låg nivå.

Du vill alltså att jag ska ställa frågor till dig så att du kan "upplysa" mig? Det hade fått dig att må bra va?

Har du den inställningen kommer du bara bli bitter vilket du redan verkar vara.

Kofta på.

Du försöker inget annat än att påverka, på mycket låg nivå.

Jag befinner mig på samma forum som du och påstår icke (olikt dig) att jag sitter på några svar. 😂

Så den inställningen får du ta på dig själv.
Citera
2022-03-01, 01:02
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Att EU skulle skicka plan verkar ha varit en groda. Bulgarien ska ha sagt nej och enligt Polsk media har inget beslut tagits.

https://www.rp.pl/wojsko/art35777571-28-polskich-mig-ow-29-dla-ukrainskiej-armii

Värt att notera är att uppgiften först kom från ukrainskt håll, inte från exempelvis Polen.

Slovakien säger också nej.

https://domov.sme.sk/c/22850575/ukrajina-vojna-slovensko-vojenska-pomoc-stihacky.html

Ukrainas desperara försök till skrämselpropaganda för att försöka verka "starka" (ringa runt till stadschefer och böna och be om hjälp som en liten bitch) är skrattretande.

Självklart kommer inga länder att offra sina flygplan och piloter. Den tiden och summan det kostar att köpa ett flygplan och utbilda en pilot kan vi bara gissa oss till.

Men det är utan tvekan stora kostnader att godhetsknarka bort.
Citera
2022-03-01, 01:03
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Var var dina sympatier i Irakkriget? Hittar inga. Känns lite som hyckleri. Jag har all rätt att vara neutral eller ryssvänlig om jag vill det. Sluta pracka på folk dina åsikter.
Ja du har all rätt att stödja vår tids Hitler.
Vi lever i ett fritt land.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Nu när Putin har gått ut med att 400 legosoldater har fått i uppdrag att mörda Zelensky så har jag en fråga till er alla.

- Skulle det visa sig att dom lyckas mörda Zelensky, hur tror ni övriga länder hade reagerat?

NATO går officiellt in i Ukraina?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej jag har heller aldrig sett eller hört talas om något liknande. Någon plan för att hantera dessa lär ju inte Ukraina ha.

Du menar trafikproblemen som kommer att uppstå när alla ska in i en storstad? Konvojen lär inte bli nåt större problem att hantera eftersom ryssarna vore helt dumma i huvudet om de skickade in den i en befäst storstad.
Citera
Medlem
Klusterbomba civila.

Skjuta Termobariska missiler.

Man kan ju nästan tro att Putin vill vå hela världen emot sig. Han skiter i Ukraina. Alla skall bara hata honom.

Förresten, är det någon som fortfarande tänker komma emd snacket att ryssarna bara trodde det var en övning?
Citera
Medlem
Jag tror inte Ukrainarna är så rädda för den där kolonnen alla snackar om, dem har den under hård bevakning såklart och just nu är dem sitting ducks där som står o bränner diesel och sover i stridsfordonen säkert ingen vidare rolig tillvaro.

Rullar dem in i Kiev väntar Molotovs, Kalashnikoveld och pansarvärn från alla möjliga hörn och kanter, skulle inte vara förvånad om det till och med finns millis och armé i stadens kloaksystem.

Ser inte vad Ryssland har för alternativ utom terrorbombning utanför stan som de gjort idag i Kharkov

Ukraina har antagligen väldigt bra samband och kommunikation med hela tiden intel från Nato och EU

Jag hade varit mer rädd för vara en Rysk soldat än Ukrainsk.

Båda sidor verkar ha en otrolig disciplin när det gäller mobiltelefoni och filmmaterial. Nästan allt uppladdat material verkar komma från civila. Nästan så man undrar om några fått sätta livet till om de blivit tagna med mobiler.

Ur rent krigstaktiska aspekter finns det mycket intressant med detta krig. Luftrummet verkar ingen riktigt våga använda efter första dagarnas nedskjutna plan och helikoptrar på båda sidor.

Undra hur det ser ut på den Ukrainska sidan med mörkersikten
Citera
2022-03-01, 01:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Var var dina sympatier i Irakkriget? Hittar inga. Känns lite som hyckleri. Jag har all rätt att vara neutral eller ryssvänlig om jag vill det. Sluta pracka på folk dina åsikter.

99,9% här inne är känslostyrda. Ingen aning om vad de pratar om.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Finns ingen etik i geopolitiken. Den existerar bara i huvudet på naiva människor. Därför alla tycker USA är sådana hycklare.

Sorgligt sätt att tänka på. Finns det ingen etik är det för att geopolitiken byggs upp utan etik. Kort sagt, politiken har ingen aning om huruvida den gör något bra eller dåligt.

Vissa politiker, som Putin, är förmodligen så fattiga i anden, men så går de också till historien som ondskefulla bödlar.
Senast redigerad av goseigen 2022-03-01 kl. 01:35.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Video på vaccumbomben

https://youtube.com/shorts/wV0H3hHNp1U?feature=share

Mycket tveksamt att det där är en termobarisk explosion mer troligt att det är en Iskander missil som detonerar. En termobarisk explosion ger ett kraftigt "eldklot" något som denna video inte visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in