Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Ja, på lång sikt är det positivt för BTC, men om något oväntat sker som skapar oro så kommer det vara dåligt för marknaden på kort sikt. Putin kan fortfarande göra fler oväntade saker. Marknaden kan inte hantera oväntad information på kort sikt. Samma gäller börsen.
På sikt är det mycket riktigt bättre för BTC om Putin/Ryssland blir ännu mer isolerat än idag, samtidigt vet vi (som följer med) att Indien jobbar på att finna en lösning bortom sanktionerna och att Brasilien vägrat gå med på sanktioner, samt att Kina förmodligen kommer att fortsätta handla med Ryssland. Det är således fyra av fem BRICS-länder som vägrar gå med på sanktionerna.
En del kinesiska banker har gått med på en del sanktioner mot Ryssland har jag dock för mig, och Kina är den avgörande pusselbiten, så det är kanske inte helt avgjort än. Men att dagens finansiella-legacy-system kommer att ersättas med olika varianter är givet.
BTC kommer att vinna på detta, men samtidigt så har Indien sedan länge en tveksam inställning till BTC, och Kina har bannat handel med BTC, så det kommer nog att komma andra alternativ på banan med. Kinas digitala-Yuan lär gå upp t ex.
Men i slutändan har valutor som inte är ändliga och som är centraliserade inte en chans mot BTC, utan jag tippar att vi nu ser början på en större adaption av BTC. Den kan, som du skriver, avbrytas tillfälligt, men vägen uppåt är påbörjad.