2022-02-28, 23:27
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Sanktioner förstör för civilbefolkningen.
I Venezuela och Cuba lever ledarna som kungar medans folket svälter.

Meningen med sanktioner är att det ska förstöra civilbefolkningen så att det blir uppror som USA sedan kan utnyttja och därav har en anledning för att komma in i landet och "hjälpa" folket som gör uppror, så att världen ser dem som hjältar.
Sanktioner har till uppgift att skada ekonomin, vilket motiverar människor till att ifrågasätta sin politiksa ledning, och i slutändan främja regime change.

Majoriteten i tråden ser inte det stora spelet, utan fokuserar på Ukraina eftersom medier fokuserar på Ukraina. I själva verket handlar det om Ryssland och om fortsatt amerikanskt inflytande i Europa.

Citat:
In the contemporary era, geopolitics became synonymous with great strategies and it is very closely related to political realism. Its principles were followed by all of America’s major strategists, including Henry Kissinger, Zbigniew Brzezinski, Colin Gray or George Friedman. In 2015, George Friedman, for example, said, “the overwhelming geopolitical interest of the United States for over a century in World War I and II and in the Cold war was the relationship between Germany and Russia because united, they may be the only force that can threaten us and we must be sure this will not happen.”
https://www.vision-gt.eu/news/geopolitics/americas-plans-and-geopolitics/
Bråket om NordStream 2 och Tysklands "beroende" av rysk gas började redan 2018, långt innan läget i Ukraina blev akut.
Citera
2022-02-28, 23:27
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även om flashback samlar en hel del olika filurer.., så är det ett disskusionforum.
Glöm inte bort det..

Jag glömmer inte det. Men vår uppgift som svenskar är i första hand värna om vårt folk. Och våra bröder i Finland.
Citera
2022-02-28, 23:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Så, listan av fiender växer.

Länder som skickar krigsmateriel och som Putain därmed ska straffa är;

Sverige,
Finland,
Norge,
Polen,
England,
Bulgarien,
Slovakien,
Tjeckien,
Frankrike,
Tyskland,
Danmark.

Har jag missat några?

Ryssarna har en del jobb framför sig

+Kanada
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Du är otroligt pinsamt och en oerhört störd människa. Kommer och säger att Ryssland räddar människor när de i själva verket mördar barn varje dag. Åk till Ryssland om du älskar dem så mycket.
Russofobi.
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Vad vore krig utan lite BLM:

“In the unfolding emergency, there have been disturbing reports about the racist treatment of Africans and people of African descent seeking to flee Ukraine to safety. The media is covering these appalling incidents and several states have confirmed that their citizens are suffering such treatment. We strongly condemn this racism and believe that it is damaging to the spirit of solidarity that is so urgently needed today. The mistreatment of African peoples on Europe’s borders needs to cease immediately, whether to the Africans fleeing Ukraine or to those crossing the Mediterranean,” Kenyan Ambassador to the UN Martin Kimani said Monday.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
När ryssarna tvingas betala sitt krigsskadestånd till Ukraina 🇺🇦 så kommer BNP/capita i Ryssland vara i nivå med ett hiv-drabbat afrikanskt land.
Vore inte så smart att belägga Ryssland med för stora skadestånd. Gick ju sådär när man gjorde det mot Tyskland efter första världskriget. Ryssland förtjänar en nystart utan Putin, med västs stöd. Inte en massa hämndaktioner som bara kommer spä på hatet mot väst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Inte min farbror men en finsk legendar är Simo. Dock, till vilken nytta ?

”Till vilken nytta?” Tycker du Finland blev speciellt sovjetiskt/ryskt efter vinterkriget?
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:

Sverige,
Finland,
Norge,
Polen,
England,
Bulgarien,
Slovakien,
Tjeckien,
Frankrike,
Tyskland,
Danmark.

Har jag missat några?

Ska han inte straffa USA också?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Sverige,
Finland,
Norge,
Polen,
England,
Bulgarien,
Slovakien,
Tjeckien,
Frankrike,
Tyskland,
Danmark.

Har jag missat några?

Nederländerna finns inte med på din lista
Citera
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Ja och jag har hört andra säga att det kan vara internationella studenter som jag sett. Sedan säger andra man nog kommer se till att någon sorts registrering sker så att de 3 åren man får stanna också följs upp. Sverige är inga duvungar vad gäller flyktinghantering längre.

Nej för att Sverige sket i det blåa skåpet, och ingen har städat ur det än.

Av det jag sett och hört så är jag ganska säker på att Ukrainare vill försvara sitt land, t.o.m. yngre kvinnor deltar i detta.

Ryska trupper kommer att lida stora förluster, kommer också att bli ett bakslag för Putin på hemmaplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Sanktionerna som kommer nu är ju mycket mer extremare. Det förstår du väl ändå?
Ryssen dök upp utanför Kiev typ på andra dagen. Sen innebär inte modernt krig att man tar "land", det handlar om att mosa motståndet.

Det förstår jag, jag tycker att EU överdriver som f*n.
Om man tror att man kan spärra 600 B USD av Rysslands pengar utan att få några konsekvenser är man dumma i huvudet. EU gör situationen värre och vi får se hur Ryssland svarar, it will not be pretty tho.

Man har primärt köpt naturtillgångar från Ryssland och EU kommer att behöva naturtillgångarna, det finns ingen annan som i dagsläget har kapacitet å infrastrukturen på plats att tillhanda hålla EU:s gas behov exempelvis. Detta påverkar alltså EU också.

I modern krig kan man inte bara attackera, man måste etablera på vägen någon typ av krigs infrastruktur, man behöver alltså mat, sjukhus, vapen osv osv, och sånt tar tid att bygga längst marken man tar.

Men man rör sig sakta men säkert framåt, vi pratar om en stor arme på 200k män, tror du att dem bara ska springa mot kiev?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
https://twitter.com/verkhovna_rada/status/1498395748530016257

Du har inget bättre? Random tweets känns sådär i pålitlighet just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto