2022-02-28, 22:51
Medlem
Ratis avatar
Det lär väl knappast ske något flyganfall mot Kiev i natt om nu Ryssland har 400 legosoldater som springer omkring där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
Kan du dela med dig av facit så vi andra också får se?

Facit är att kriget går trögt, tusentals ryssar är döda och Ryssland är det mest hatade och isolerade landet sedan Nazityskland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vete fan om jag är fjollig eller inte. Jag brukar inte bli rädd, men nu blev jag fan nojig när shuno pratar om kärnvapen.

Världen går inte under ifall man skickar iväg lite kärnvapen.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är strömmen tillfälligt tillbaka i Moskva?

Det vi hittills har fått reda på om den "mäktiga" röd armén:

- Invasionsstyrkan står till stor del av rekryter som blev inkallade så sent som i december. När de blir utsatta för fiendeeld är dom sannolika att ge upp direkt och lämna över allt krigsmaterial till fienden. Vi har sett fångade tonåringar ringa hem till sin mamma och gråta att dom inte vet vad dom gör i Ukraina.

- Man glider in i små exponerade kolonner helt utan strategiskt tänk.

- Tanks överges då bränslet tar slut för att man inte klarar av att hålla igång fungerande linjer för bränsle och förnödenheter.

- Stridsmoralen är extremt låg, instruktioner och stridsobjektiv verkar helt saknas.

- Man använder ingen kryptering på kommunikationen överhuvudtaget.

- Merparten av utrustningen ser till stor del att ha varit föråldrad redan på Sovjettiden.

Det fetade. Jag satt själv och lyssnade på 7933 USB, alltså en frekvens vem som helst kan komma åt där de pratade om förluster, attacker av helikoptrar osv. Helt sjukt att höra live.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Vart har du sett att dom är bättre utrustade?
Njae klipp som kommer ut i tid och otid på Reddit och Twitter, som dom där Tjetjenerna som lade upp tre längre klipp och som verkar vara i den där långa konvojen utanför Kiev.
Vet inte vad dom där nya markeringarna är heller, är långt vitt snett streck över hela fordonet som sagt. Första igår dessa dök upp för mig i alla fall på klipp från Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det här är en intressant post med och film från Kiev som visar hur ryssarna placerar ut UV markerare i staden för artilleri och sabotörer. Och hur Ukraina med så simpla hjälpmedel så som mobiltelefoner letar efter dem..

Як працюють диверсійні маячки.
Тепер знаємо, що їх добре видно з телефона.
Максимальний ретвіт ❗❗❗ https://t.co/6qrs34P3rh

https://twitter.com/ArmedForcesUkr/s...3ABrsmThQ&s=19

länk funkar inte
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Två frågor uppstår:
1) Är inte detta demoraliserande för de muslimer som deltar i fälttåget? Tatarer, tjetjener med mera? Kremering är ju haram.
2) Är de mobila krematorierna möjligen inte endast tänkta för egna trupper? Kanske man planerar att massavrätta tillfångatagna ukrainare och folk på diverse listor. Putler har säkert i färskt minne hur Stalin blev tagen på bar gärning när massgravarna med avrättade polska officerare i Katyn upptäcktes. Sen kan man ju alltid ljuga och säga att de flytt till väst och att det är propagandalögner.

Mycket bra tänkt.

Mobila krematorier är nog en av de mest effektiva vapen i händerna på den stora globala pacifistiska rörelsen och skulle potentiellt kunna förändra synen på Putinregiem på endast några timmar, vilket då pressar Moskva in i en tillvaro av en enorm press .

Vi behöver hitta en avhoppat rysk soldat som fått beskydd och garanterat exil i väst för att berätta om dessa mobila krematorierna och när de togs i bruk under kriget.

Med en sådan information som kablas ut i världen, så är det lika bra att Putin skjuter sig själv efter en middag av Belugakaviar och Champanski
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
En ska jag tänkt på när det pratas om att Vitryssland skall gå med i kriget är vad det skulle kunna innebära för Lukasjenka på hemmaplan. Att kriget skulle bli så impopulärt i Ryssland, att folket skulle resa sig betvivlar jag men Lukasjenka var ju tvungen att kalla in Ryssland när han inte klarade av att hantera sin missnöjda befolkning själv.

Skulle det rentav kunna bli så att ett vitryskt deltagande leder till så så pass mycket oroligheter på hemmaplan att det behövs rysk militär för att stävja det? Att ett vitryskt deltagande alltså skulle försvaga den ryska sidan i stället för att stärka den?

Finns mkt ryska resurser att sätta in. Döda vitryssar och lite manskap att hålla ordning på Belarus är att föredra framför egna döds.
Citera
2022-02-28, 22:52
Medlem
Citat:
”After a Fumbled Start, Russian Forces Hit Harder in Ukraine"
After days of miscalculation about Ukraine’s resolve to fight, Russian forces are turning toward an old pattern of opening fire on cities and mounting sieges...”
https://www.nytimes.com/2022/02/28/w...-military.html

Bra analys. Blitzkrieg funkade inte för ryssarna.
Så nu återstår gamla hederliga metoden att belägra och bomba sönder städerna med artilleri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Nej precis fattar inte att Putin inte sitter där med guldkrona på huvudet och viftar med en kalashnikov på toppen. Han borde ju leda om han vill vinna.
Självklart inte, barnamördaren kan ju vricka foten eller få lort mellan tårna
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, det gör ju inte det och det fattar de allra flesta.
Av samma anledning som varför ryska kärnvapen på Kuba inte skulle vara ett hot mot USA.
Citera
2022-02-28, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nyheterna. Dom säger ju i alla fall att Putin gör i ordning kärnvapen. Eller vad han han sysslar med. Eller är det bara jag som nojar iväg och hör lite vad som helst?

Det är bara frågan om när det sker. Kan ske i natt eller senast om sju dagar. Du har väl levt tillräckligt länge? Resten skulle ändå bara vara en repris som sänds om och om igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in