2022-02-28, 21:09
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Läste nyss en tidningsartikel att det var en svensk som varit i Syrien och stridit mot ISIS som var på gång ner till Ukraina.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jesper-soder-redo-att-forsvara-ukraina

Läst lite trådar här som kastats i papperskorgen av mods, men verkar som det finns en hel del människor i Sverige som faktiskt vill åka ner och bidra, antingen humanitärt eller strida för demokrati.

Tänkte denna tråd skulle kunna vara till dem som vill eller tänker på att åka ner till Ukraina och kan samla information till varandra.

Själv går jag i banorna att ta tjänstledigt och faktiskt fylla bilen med förnödigheter och köra ner till Polen och se vad man kan bidra med.
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2022-02-28 kl. 21:12.
Citera
2022-02-28, 21:19
Medlem
Jag är intresserad av att åka ner.. Men har just nu kass koll på hur det funkar!
Citera
2022-02-28, 22:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Är det för ett bultande kall att försvara Ukraina eller för att fly från ett grått, meningslöst liv (vilket de flesta av oss lever) och tjacka adrenalin? Inget hånfullt menat. Kan förstå det sistnämnda.
Citera
2022-02-28, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkwather
Jag är intresserad av att åka ner.. Men har just nu kass koll på hur det funkar!
Du skjuts i bussen vid polsk/ukrainska gränsen.
Citera
2022-03-01, 05:17
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Är det för ett bultande kall att försvara Ukraina eller för att fly från ett grått, meningslöst liv (vilket de flesta av oss lever) och tjacka adrenalin? Inget hånfullt menat. Kan förstå det sistnämnda.

Personligen för mig så gäller det att stå upp för vad jag tror på och göra någon skillnad. Att sitta och tagentbordskriga är inget jag kommer känna mig stolt över när människor dör för demokrati. Att jag har blodsband till Östeuropa är väl ytterligare en orsak.
Citera
2022-03-01, 05:21
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkwather
Ukrainia har öppnat för alla i krigsförbar ålder att resa ner även utan militär grundutbildning. Du kan kontakta Ukrainsas ambassad genom besök, ringa eller mail för vidare instruktioner.

Mail: emb_se@mfa.gov.ua
Telefon: 08-522 284 01
Här finns mer info:
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3415272-how-to-join-international-legion-to-defend-ukraine-algorithm.html

https://i.redd.it/auvsh6wmd2k81.jpg
Reddit tråd som är aktiv:
https://www.reddit.com/r/volunteersForUkraine/

https://metro.co.uk/2022/02/28/how-can-i-join-the-ukraine-foreign-legion-16188118/
Citat:
“President Zelenskyy announced creation of a new unit named "International Legion".We already have thousands requests from foreigners, who want to join the resistance to the 🇷🇺 occupiers and protect the world security from Putin regime"-Hanna Maliar - Deputy Minister of Defence
12:35 PM · Feb 28, 2022

Själv väntar jag svar från ambassaden
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2022-03-01 kl. 05:49.
Citera
2022-03-01, 22:25
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/hundratals-svenska-frivilliga-till-ukraina-1.66952366

Citat:
Ukraina håller på att bygga upp en internationell brigad bestående av utlänningar som är villiga att försvara landet "mot de ryska inkräktarna och skydda den globala säkerheten", som den statliga nyhetsbyrån Ukrinform formulerar uppdraget.

Ukrinform har upprättat en checklista med sju punkter för de som vill ansluta sig till brigaden och första steget är att kontakta ukrainska ambassaden i hemlandet.

Letar efter frivilliga
Ukrainas ambassaden i Sverige säger att den letar efter frivilliga med militär utbildning och hänvisar alla övriga frågor till svenske koordinatorn Philip Brännvall.

– Ungefär 400 har hört av sig. Några av dem åker på torsdag och sedan åker fler. Jag vill inte berätta fler detaljer för säkerhetens skull, säger Brännvall som är samordnare mellan ambassaden och brigadgruppen.

Svenskarna kommer att flyga till Krakow i Polen och förväntas sedan ta sig till Ukraina.

– De kommer att anställas av ukrainska armén och skriva kontrakt med den, det är inget legoknektsjobb det här.

Bakgrunden kontrolleras
De frivilligas bakgrund kontrolleras innan de får klartecken att ge sig av till brigaden, enligt Philip Brännvall.

– De får göra personlighetstest och ett politiskt test. Och så kollar vi att de inte är straffade. Alla religioner och politiska åsikter är välkomna så länge de inte är extrema, säger han.

– Vi kollar upp dem på Facebook och Twitter också. Som vi ser det nu är det många vanliga grabbar som åker.

"Kollar upp dom"..
Vadå så man ska typ vara en islamistkramande Socialdemokrat för att hänga med?
Samtidigt som de själva ska ner och kriga sida vid sida med Azov bataljonen?..

Denna Philip Brännvall, existerar han?
Kan inte se någonting på det namnet förens idag.
Citera
2022-03-02, 03:21
Medlem
Tydligen är det svenskar redan nu som slåss i Mariapool. Det ser rätt mörkt ut för dom just nu.
Citera
2022-03-02, 08:41
Medlem
Enligt massmedia skall det finnas en del svenskar som är nere och slåss. Ukraina skall ha något internationellt förband de satt ihop. Räkna med stora problem i kommunikation om du åker ned, och ta med skyddsglasögon, och egen skyddsväst mm
Citera
2022-03-02, 08:44
Medlem
jag har inga problem att någon åker o strider, men jag vill bara betona att om/när en internationell krigare tas till fånga av ryska soldater så kan dessa anse att de fångat en krigets bandit och skjuter dig på plats.

Jag hörde en kille som var med i en undergrupp till ett mc gäng, där han utförde massa jobb åt gänget. Sedan blev han utslängd eller slutade själv, men hade då problem med att han hade en jäkla massa fiender o ingen uppbackning, lite så blir det för en svensk i ukariana o du tas till fånga
Citera
2022-03-02, 08:48
Medlem
adolf512s avatar
Totalt vansinne att delta, speciellt om man inte ens har militär erfarenhet.

Krig bör lämnas till professionella soldater.
Citera
2022-03-02, 09:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Här finns en tråd här på fb.

(FB) Veteran från kriget i Ukraina. Ställ era frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in