Ursprungligen postat av
barkie
Hej och tack för att du bemötte mitt inlägg med din egna syn på saken, det uppskattar jag.
Om vi tar NATOs expansion först, så använde jag termen "aggressiv" eftersom det beskriver utvidgningen allra bäst.
Ponera:
1: NATO, existerat sen 1949.
2: Styrs av USA.
Ursprungsmedlemmar:
Belgien, Frankrike, Island, Danmark, Italien, Kanada, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, England och USA.
12 stater.
Mellan 1949-1999 har FYRA länder gått med: Grekland och Turkiet, 1952, Spanien 1982 och Västtyskland/Tyskland 1955/1990.
Mellan 1999 - 2009:
Ungern, Tjeckien, Slovenien, Slovakien, Rumänien, Polen, Litauen, Lettland, Kroatien, Estland, Bulgarien, Albanien.
12 länder, på 10 år. Kolla hur de ligger geografiskt mot Ryssland.
Addera: Montenegro 2017 och Nordmakedonien 2020.
Bosnien och Georgien är väl i processen att gå med.
Nu till det problematiska.
Det ÄR en aggressiv expansion av NATO omkring Rysslands gränser utav tvekan.
Inte bara genom den rena farten och gränserna utan för att USA är NATO, så enkelt är det. Det är inget samarbete mellan länderna, man är USAS verktyg.
Hade NATO varit europeiskt styrt så hade diskussioner utan problem i min värld varit mer än möjliga och Ryssland hade garanterat varit i USAS position i NATO idag. Jag tror inte folk förstår hur absurd hela tanken är på att Putin vill ta över världen eller Europa.
Ryssland svar är svaret på obesvarade farhågor och USAs expansion i Europa. Det finns inte en möjlighet att amerikanarna tänkt sitta ner och bemöta Rysslands förhågor med något fredsavtal eller garanti av något slag.
Det är exakt såhär man vill ha det jag jag tycker att allt som pågår nu bevisar det.
Allt USA hade behövt göra kan man göra nu. Gå ut och ge garantier om att man inte tänker bygga baser, flytta trupper mm till NATO länderna som man konstant gjort. Finns liksom ingen anledning än annat att provocera.
Jo, det finns en. Det är att det som händer nu är exakt det USA vill ska hända och man har förberett sig på att det ska vara så.
USA är enligt de själva, sanna förespråkare av diplomati, avtal och förbindelser.
Hade varit riktigt enkelt att ge Ryssland peace of mind genom en pakt eller avtal. De är ändå deras gränser de handlar om och oadresserad oro som än mer ökar nämnda oro till aktion.
Finns statsvetare som förespråkat detta i 7 års tid, att det som händer nu, skulle hända, pga av väst och USAs diplomatiska ovilja och aggressiva framfart med NATO.