Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 22:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På den tiden hotade Tyskland Sovjets storhet på allvar, därav aktion.
Putin verkar dock uppleva ungefär detsamma idag, så vissa likheter finns ju.

Men tro inte för en sekund att Sovjet krigade mot Hitler för att hjälpa omvärlden. Man krigade mot Hitler för sin egen skull.

Och vilka aktörer i WW2 gjorde inte det menar du?
Citera
2022-02-28, 22:05
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nä de har inte all rätt att göra det.
Varför har ukrainare rätt att bilda egen stat men inte ryska ukrainare eller ukrainska ryssar?
Citera
2022-02-28, 22:06
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
På vilket sätt är Rysslands situation annorlunda än USAs situation under Kubakrisen?

Hade Ukraina gått med i NATO hade NATO kunnat placera kärnvapen 50mil från Moskva. Det tar en kärnvapenmissil 2-3 min att ”flyga” 50 mil.

Förstår någon av era NPC-får faran för Ryssland med ett Ukraina i NATO?

Enligt alla NPC's så kan man inte jämföra så.

För då faller hela deras ologiska reseonemang om att Ryssland helt oprovocerat invaderar Ukraina.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Inte nog med att du är ett miffo nu drar du fram halmgubbar också.

Halmgubbar, sätt dig in i diskussionen innan du tar nästa chipstugga
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
En töntig analys av upprinnelsen blir meningslös när man bombar civila och mördar barn, kom in i matchen istället för att fastna i dina känslor. Du skämmer ut dig.
Baserat på hur du formulerar dig så tror jag inte ens du har förmågan att förstå en sådan komplicerad analys som gjordes av en fd. ambassadör i Ryssland.
Citera
2022-02-28, 22:07
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Japp, NATO har stenkoll på allt som sker och tipsar Ukraina som slår till precis när ryssarna är som mest sårbara; det här är ju som kurragömma där den ena sidan vet om den andras gömställen.

Frågan är vad ryssen gör så nära Lebedyn som har mycket stark Ukrainska militär närvaro då man har flygbas där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det är nog de få babbar som trots allt hamnade i Ukraina under flyktingvågen som nu står där på andra sidan gränsen istället för att kämpa för sitt värdland. Istället söker sig parasiterna nu till ett friskare värddjur och står nu där med utsträckta händer i väntan på att pengarna ska ramla ner i dom som manna från himlen.

Svårt att stödja det med fakta i det här läget. Därtill stor risk att man framstår som rasistisk när man säger så. Vilket inte är meningen!

Men, man bör kanske överväga att följa Englands metod. Dvs. att ha koll på vilka som nu ankommer, försäkra sig om att de är från Ukraina samt faktiskt ha mod och styrka att skicka iväg opportunistiska "flyktingar" som kanske följer med i den här lavinen av folk som verkligen förtjänar all hjälp de kan få.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
England har också sagt att inte brådstörtat kommer ta emot alla. De vill veta vilka som kommer in i landet. Dvs. kanske dessa herrar ... får söka sig till något mer öppet land som släpper in folk utan kontroller.

Det där är risken.., får bara hoppas att gränsnationerna till Ukraina registrerar folk. Ukraina har väl folkbokförning så man kan dubbelkolla med de.
Citera
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tycker att Ukraina måste ändå ha lite resurser att sätta in. Specialförband som Finland hade att försöka skjuta in i kollonerna med vapen som skapar bränder. Lite oordning i kolonnerna. Jag menar att saknar man möjlighet att slå från luften måste det gå att finna sidovägar där man kan komma ett 50-tal meter från kolonnerna.

Jag fattar inte varför man inte gör det som finnarna lyckades med. Dom kunde slå ut ryska kolonner och sedan snabbt försvinna.

Så inte ens Ukrainas soldater är så bra som exempelvis dom finska och i viss mån dom brittiska.
Vissa förutsättningar för mottitaktikens genomförande saknas. -30 grader, snö och skog.
Annars vore det en dröm mot den kolonnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hej och tack för att du bemötte mitt inlägg med din egna syn på saken, det uppskattar jag.

Om vi tar NATOs expansion först, så använde jag termen "aggressiv" eftersom det beskriver utvidgningen allra bäst.

Ponera:

1: NATO, existerat sen 1949.
2: Styrs av USA.

Ursprungsmedlemmar:

Belgien, Frankrike, Island, Danmark, Italien, Kanada, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, England och USA.

12 stater.

Mellan 1949-1999 har FYRA länder gått med: Grekland och Turkiet, 1952, Spanien 1982 och Västtyskland/Tyskland 1955/1990.

Mellan 1999 - 2009:

Ungern, Tjeckien, Slovenien, Slovakien, Rumänien, Polen, Litauen, Lettland, Kroatien, Estland, Bulgarien, Albanien.

12 länder, på 10 år. Kolla hur de ligger geografiskt mot Ryssland.

Addera: Montenegro 2017 och Nordmakedonien 2020.

Bosnien och Georgien är väl i processen att gå med.

Nu till det problematiska.

Det ÄR en aggressiv expansion av NATO omkring Rysslands gränser utav tvekan.

Inte bara genom den rena farten och gränserna utan för att USA är NATO, så enkelt är det. Det är inget samarbete mellan länderna, man är USAS verktyg.

Hade NATO varit europeiskt styrt så hade diskussioner utan problem i min värld varit mer än möjliga och Ryssland hade garanterat varit i USAS position i NATO idag. Jag tror inte folk förstår hur absurd hela tanken är på att Putin vill ta över världen eller Europa.

Ryssland svar är svaret på obesvarade farhågor och USAs expansion i Europa. Det finns inte en möjlighet att amerikanarna tänkt sitta ner och bemöta Rysslands förhågor med något fredsavtal eller garanti av något slag.

Det är exakt såhär man vill ha det jag jag tycker att allt som pågår nu bevisar det.

Allt USA hade behövt göra kan man göra nu. Gå ut och ge garantier om att man inte tänker bygga baser, flytta trupper mm till NATO länderna som man konstant gjort. Finns liksom ingen anledning än annat att provocera.

Jo, det finns en. Det är att det som händer nu är exakt det USA vill ska hända och man har förberett sig på att det ska vara så.

USA är enligt de själva, sanna förespråkare av diplomati, avtal och förbindelser.
Hade varit riktigt enkelt att ge Ryssland peace of mind genom en pakt eller avtal. De är ändå deras gränser de handlar om och oadresserad oro som än mer ökar nämnda oro till aktion.

Finns statsvetare som förespråkat detta i 7 års tid, att det som händer nu, skulle hända, pga av väst och USAs diplomatiska ovilja och aggressiva framfart med NATO.

Ponera att du vill ha försvarsgarantier mot Ryssland, hur gör du då för att behålla din suveränitet om inte gå med i NATO?
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
En nästan 3 mil lång kolonn
Varför bombar man inte den undrar jag?
Är det någon som har förklaringar?

Det är ju inte som att fordonen i kolonnen står ”kofångare mot kofångare”. Just pga risken för bombattacker har man flera hundra meter mellan fordonen.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Käften. Sverige har varit NEUTRALT i 2 världskrig och är en faktor för Sveriges välstånd. Sedan 1992 års uppdatering så lyder den ”Sveriges militära allians-frihet syftande till att vårt land skall kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt närområde består.”

Det vi håller på med nu är något helt annat. Påtryckt av övriga västeuropa som är med i Nato, och såklart USA.

Du blandar ihop neutralitet med alliansfrihet.

Sverige skickade vapen och flyg till Finland 1939. Och lät svenskar strida på finsk sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in