2022-02-28, 21:16
Medlem
Stötta Ukraina i kriget med vapen och förnödenheter är givet men fler länder får inte lägga sig i militärt, då går allt åt helvete. Natoländerna måste sitta still i båten och Turkiet gör bäst i att inte brösta upp sig för mycket. Ett krig mellan Putin och Erdogan skulle också vara en jävla mardröm.

Det här balanserar på en jävulskt skör lina.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Stämmer verkligen det här? För man har ju läst om det här tidigare.

Det var på tal då Zelensky lite felaktigt tackade Erdogan för att stänga passagerna.
Men det dementerades då av Turkiet, då det inte låter sig göras så lätt.

Nu har förslaget nog då malts i dom turkiska pepparkvarnarna, och beslut tagits.
Aningens märkligt beslut, då lag förbjuder det.
Lagar har dock inte stoppat Erdogan tidigare.

Hoppas Putin nu förklarar krig mot Turkiet iom detta.
Då kommer Erdogan den krigsgalna turken nog personligen sitta i fronten i en av sina 36 miljoner stridsvagnar.
Han har mer stridsvagnar än det bor folk i Sverige.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Du menar att det finns ryssar på FB som ska ta en paus och fixa till detta?
Förhoppningsvis finns det redan ryska motståndsrörelser som man kan stödja. Det är inte min sak i Sverige att berätta för er ryssar hur ni ska mörda/avsätta er psykopatiske ledare. Det behöver ni göra själva.
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Systembolaget har slutat importera rysk alkohol.
Då dricker ryssarna det själv.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Man får ju hoppas att Sverige har riktigt hög militär beredskap just nu.

Visst är det troligt att ryssarnas hot mot de som hjälper Ukraina inte är nåt annat än just tomma hot, men vi ska ju komma ihåg att Sverige inte är ett NATO-land. Det är säkerligen farligare för Sverige att hjälpa Ukraina militärt än det för tex Danmark och Norge. Nån form av militär bestraffning går absolut inte att utesluta med tanke på hur irrationellt Putin har agerat. Troligare är väl dock att de bara sänker banksystem, elförsörjning, internet och sånt.
Citera
2022-02-28, 21:17
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

(kan inte låta bli)

Det var tydligen Leningrad efter en snabb googling
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Även en militär kan utlovas en 100 miljoner dollar för att historien ska få en mer gynnsam riktning.

Undrar hur hög lön Putins livvakter har?
Jadu, jag skulle nog säga att till och med en eller ett par miljoner dollar skulle räcka i så fall. Men de måste ju veta vem de ska fråga så de inte blir ertappade. Och det kanske är så att man roterar enheter så att livvakterna inte känner varandra så bra ungefär som DDR gjorde med gränsvakterna så de inte skulle snacka ihop sig och rymma tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
På åttiotalet kunde mobilisera en halv miljon.

Fredstider har gjort oss svenskar veka.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Varför är det så viktigt att försvara sig mot en invasion, är inte den svenska PK-linjen att gränserna ska vara öppna?
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Befinner mig i NATO-land ändå. Är det sista jag ska se en stor svamp i horizonten vill jag se det med min mor och far, mina syskon, brorsbarn med mer.

Hoppas innerligt att det inte ska behövas. Men börjat förbereda mig mer och mer mentalt för att åka hem.

Den kommande natten kan nog ändra mycket, hoppas att jag vaknar till goda nyheter imorgon.
Ni får dricka ur en pava om ni får se den!
Skål ta mig fan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så kan det bli om nu Ryssland skulle fullfölja. Framförallt så tror jag att de är tvingade till att agera så, eftersom de sannolikt inte är tillräckligt starka för att erövra Kiev militärt i närtid. Å andra sidan så kan det dra ut på tiden om Ukraina vägrar kapitulera och tiden talar mot Putin. En utdragen kris och krig kan skapa problem som för marken under Putin att skaka.

Tvingade eller så är/var planen så från början. Tror inte Ryssland vill förstöra landet utan ha det så intakt som möjligt går, svårt i krig iofs när man stöter på motstånd och måste ta till hårdhandskarna emellanåt.
Ville de bara demolisera och krossa hela landet så hade vi sett det.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Och dessa är lika skickliga som ryska armén då? vi hade också kunnat utrusta 100k frivilliga i Stockholm ifall det hade krävts, betyder inte att staden ej kommer falla.

Tycker du ryssarna har bra stridsegenskaper
Det vi sett hittils är att de ska va glada de vänder karbinen åt rätt håll när de trycker av. Att de fortfarande är med i matchen beror på numrären i manskap och materiell. De frivilliga i Kiev kommer att sitta i bra försvarsposition i en stad de känner väl till vilket talar till Ukrainas favör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in