2022-02-28, 21:05
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxgQXJ/ryska-hotet-mot-sverige-kommer-hallas-ansvariga

Nu hotar Putin oss för de där pansarskotten. Det tänkte jag från början, att det var för farligt. Det hade räckt att ge dem skyddsutrustning, förnödenheter och liknande, men inte regelrätta vapen. Det här känns inte bra... Frivilliga som åker ner på eget initiativ, och inte på Sveriges uppdrag, kunde ju ha fått med sig ett vapen eller två... men inte så här.

Jag fick lite ont i magen nu.
Om alla EU länder står upp tillsammans kan de inte göra något. Ryssland kan omöjligen börja bomba 25 länder.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Jo dem lär få äta rödbetssoppa i många år nu framöver och dricka vodka i snea lador ute i sin fattiga landsbygd

Det är väll redan hur livet ser ut på deras landsbyggd.
Citera
Medlem
StekPannaUtanSladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Hade ryssen siktat missiler mot Sverige så hade målen varit:
Linköping
Torslanda
Karlskoga
Karlskrona
Gotland
Stockholm

Intressant. Varför just dessa städer?
Citera
2022-02-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vilket land attackerar Ryssland ifrån sitt östra håll då? Frankrike och England gick ju i krig mot Tysken samtidigt, så de fick utkämpa ett två frontskrig.

Det är precis vad som behövs just nu. Attackera Ryssland och tvinga landet till att strida på flera fronter samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepplers
Kan någon svara på varför det inte finns några siffror alls på döda ukrainska soldater. Har sett officiella siffror på civila men ukrainska rapporterar ingen om. Varför?

Det är så man gör i krig, ingen vill rapportera om sina förluster.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Är enig. Suger till ordentligt i magen...

Känns förjävligt när Sverige blandas in. Chansen är väl liten att det händer något. Men chansen finns och är mycket, mycket större idag än för ett år sedan.

Bor i utlandet och tänker hela tiden på om man ska ta sig hem snart, vill inte befinna mig 4-5 timmars flygväg bort om det händer något.

Om du inte har familj här är det väl bättre att du håller dig borta? Tryggare. Eller ta familjen till dig, dit du är. Putin kan mycket väl bomba några strategiska mål i Sverige bara för att hämnas, eller för att visa att han kan...

Mina grannar och jag inspekterade för övrigt skyddsrummen under tvättstugan, i helgen... Det kändes tryggt därnere och allting var i ordning. Men det är så HIMLA synd och hemskt om det ska behöva gå så långt, att vi behöver använda dem...
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
När jag gjorde lumpen påstods att i stort sett varenda ryss hade mörkerhjälpmedel. Eller åtminstone alla fordon. Och möjlighet att avlyssna all radiotrafik etc. Med tanke på standarden på den ryska materielen man har sett nu, så tror jag inte riktigt på det.

Ja vilka tider det var, bara man tänkte på deras elitförband Spetsnaz så stelnade blodet i ådrorna, nu när man ser vad dom har så är det fan läskigare att vara vid Vitabergsparken 02.00 en lördagsnatt "Sthlm".

Undra om Putin har tagit alla militärpengar i egen ficka och investerat det i Moskvabörsen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra av Erdogan!

Russia-Ukraine war latest news: Turkey will limit Russian warship access to Black Sea, says Erdoğan – live

Stämmer verkligen det här? För man har ju läst om det här tidigare.
Citera
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller helt med om det. Ryssland har stora tillgångar fonderade utomlands och det kommer under många år framöver finnas efterfrågan på rysk olja och gas. Ryssarna kommer få betala allt de kan fram till att de betalat av sitt enorma krigsskadestånd och att Ukraina är återuppbyggt. Dessvärre innebär det att den ryska befolkningen slungas tillbaka till tidigt 1900-tal i levnadsstandard.

Utgångspunkten för skadestånd kommer vara 0. Exakt samma som USA och NATO har som standardersättning för förstörd infrastruktur och dödsoffer. Enda chansen är att fördela frysta medel i väst. För det krävs ändringar i internationella lagar vilket öppnar dörren för skadeståndskrav för framtida och tidigare illdåd från en lång rad länder. Det kommer inte ske i en handvändning för är det något väst och Asien värdesätter mer än lag, ordning, fred och människoliv så är det sina pengar. Några andra skadestånd kan du sluta drömma om.
Citera
2022-02-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Slutet är nära för Kiev. Mycket snack om att bränsle ska vara ett problem. Har mycket svårt att tro det om de nu befinners 2-3 mil utanför Kiev.

Jag förstår inte hur Ryssland skall kunna underhålla alla dessa trupper. Det kommer inte att fungera.

Ryssland går under.
Citera
Medlem
Varför kom man inte överens om att Natoländer kan skicka vapen och andra neutrala länder som Sverige istället kan skicka annat som mat och sjukvård m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
3 brigader då. Men det räcker inte till att ta Kiev.
Räcker däremot till att cirkla in en del av staden.

Dessa 20k soldater kommer ansluta till befintliga kamrater som finns runt om i staden. Kiev är omringat och faller inom dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in