Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Är det lättare att kriga i dagsljus eller i mörkret?

Man får göra skillnad på anfall och försvar där. Marktrupper som anfaller har gynnsammare läge i mörker, medans försvarare inte har det lika bra ställt.
Detta är väldigt generellt och svepande.

Men vi har sett att ryssarna gör mest försök till avancemang när mörkret fallit.
Citera
Medlem
Ryssjäveln kommer hålla alla länder ansvariga som sänder vapen till Ukraina om dom används mot Ryssland.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja han menade såklart att Ukraina skulle vara en del av Ryssland. Inte raderas. Utan vara en naturlig del av Ryssland som det alltid vart. Kom igen nu det förstår du väl.

Det är bara det att det inte alls alltid varit en del av Ryssland och framför allt inte på det sätt som rysstrollen vill.
Citera
Avstängd
Kommer Ukraina bli lika fattigt som Afghanistan?
Rik på tillgångar men ett fattigt land
Citera
2022-02-28, 20:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det har dem gjort nu ngr kväller på raken har jag för mig, Det försvårar för Ryska Armén att inta Kiev!

Blir kallt i Kiev, svårare för civila att bli kvar, varm mat..etc..

Om det är ifrån rysk sida, så hoppas man på att civila börjar att lämna staden. Nästa steg är att stänga vattnet.

Det här sätter även press på Ukraina nästa gång man möts i förhandlingar med Ryssland.
Senast redigerad av Snapcount 2022-02-28 kl. 20:43.
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Vad är ett BUK-system?
Ett vapen för att skjuta ner flygplan. Samma vapensystem som sköt ner MH17 som skulle flyga från Amsterdam till Kuala Lumpur sommaren 2014 där 298 människor dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Tror du verkligen det är en så bra idé
Om du inte tittat efter så har Ryssland rätt så mkt större militär styrka än oss.
Samt Kärnvapen...

Då får det väl vara så. Vi kan inte acceptera dagliga hotelser mot vår nation oavsett. Det är dags att svara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Men jag har isåfall missat det men var det ett uttalat mål att tillsätta en marionett-regim inom 48h, vad är källan om jag får fråga?
Det fattar ju vem som helst att det inte är möjligt, Ukraina är inte Gotland..samt att Putin inte verkat ha bombat civila i allt för stor utsträckning. För att lättare sänka moralen hos Ukraina.

USA bombade ju 20h per dygn i princip.
För mig ser det tyvärr ut som en väldigt lyckad Rysk operation..
Ska leta upp specifik källa, men till att börja med så är det i alla fall statlig rysk media. De gick ut med det här redan dagen innan krigsförklaringen. Där det hette att det finns Spetsnaz redo i Kiev för att tillfånga ta Zelensky, med hjälp av de första trupperna man skulle skicka till flygplatsen Gostomel. Att det skulle gå att genomföra på 48 timmar utan att uppehålla det vardagliga livet särskilt länge för civilbefolkningen.

Edit: Nu hittade jag specifikt. Ägaren av CFG Marshall som i sin tur är delägare av Rostelecom var det som hintade om hans väns Putins planer. Konstantin Malofeev gick ut i sina kanaler om vad man väntade sig.
Senast redigerad av MundoAzul 2022-02-28 kl. 21:19.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Det är ogenomtänkt av USA att använda Ukraina som militärbas. Du verkar inte ha gett konflikten mer tid än den du spenderar framför SVT och TV4.
Har faktiskt inte spenderat en enda minut av denna konflikt framför vare sig SVT eller TV4.

Vilken NATO-bas i Ukraina syftar du på?
Citera
Medlem
Så jävla kul att regimen ringer den ryska FN ambassadören under pågående pressträff och avbryter allt för att han måste svara i telefon.
Antagligen Putin med orimliga krav: Har du löst problemet??

Da da.. tror att jag lyckats lura världen här.

Putin: Haha, bögarna i väst går på vadsomhelst!
Citera
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Knappast. Det blir Ryssland som betalar. Varenda hus, bro, väg, fordon som ryssarna förstört ska betalas av Ryssland. Utöver det ska de betala skadestånd för alla människoliv de släckt.
Så du menar att Ryssland ska betala för deserterade ryssar? Svårt att se de ske. Helt ärligt har jag svårt att tro att desertörerna skulle få pengarna. Men 2018 hade jag iofs inte trott att tiden 2019-2022 blev som den blev. Men absolut Ryssarna kommer få betala feta skadestånd men de kommer knappast kunna stå för allt.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Ryssland varnar länder som skickar vapen till Ukraina, rapporterar Reuters.

Länder som förser Ukraina med dödliga vapen "kommer att hållas ansvariga" om dessa används mot den ryska militären. Det skriver det ryska utrikesdepartementet i ett uttalande, rapporterar nyhetsbyrån Interfax.

Exakt vad detta innebär specificerar de inte.

Varningen gäller också de som skickar bränsle.

EU:s agerande kommer inte att lämnas utan ett tufft svar, skriver utrikesdepartementet enligt nyhetsbyrån.

"De måste förstå hur farliga konsekvenserna kan bli", skriver departementet.

Bland annat Sverige, Norge, Finland och Danmark har meddelat att man skickat vapen till Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in