Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ukrainsk drönare skjuter söder ett BUK-system:
https://twitter.com/newukrainenews/status/1498322829795741696?s=21

Annan video på ett BUK system som skjuts sönder av drönare:
https://twitter.com/gadhwara27/status/1498007888639397893?s=21

Vad är ett BUK-system?
Citera
2022-02-28, 20:37
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
kyivs Elnät är Utslaget. Kolsvart

Fint! Nu kanske det blir ett snabbt slut på det här.

Och att Ryssland kan ta över och få ordning på skurkstaten Ukraina.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11

Grozny är en liten skitstad på 200 000 innevånare och var huvudstad i ett "land" som inte ens hade en armé. Ändå tog det ryssarna 5 månader av -- konstant -- bombardemang för att kunna inta staden. Och då fanns det ändå kvar ganska mycket organisation i den ryska armén efter sovjettiden.

Nu har landet drivits av regim som har korruption som livsreligion. Armén är naturligtvis ett fullständigt skämt. Visst har man kapacitet att bomba Ukraina sönder och samman, men det skulle säkert ta många år.

Ryssland har redan förlorat.

Är inne på din linje. Urban krigsföring som du beskriver är det absolut sämsta tänkbara situationen för angriparen. Det är antagligen därför det blir samtal idag om situationen. Angriparna har misslyckats med sina chockdoktriner, misslyckats med sitt blixtkrig och inser att alternativet är ett resurskrävande krig där ryssland kommer att åter gå i konkurs för att inte kunna försörja sina stridslinjer, medans det matas på med vapen, förnödenheter och humanitär hjälp genom ett enat EU och FN. Putin är rökt om han inte drar sig tillbaka. Om detta skvallrar hot om atomvapen. Och där bore vi alla vara på vakt. Men jag hoppas att någon heroisk ryss gör sin plikt och skär av halsen på honom
Senast redigerad av Opaque 2022-02-28 kl. 20:55.
Citera
Medlem
Nukea då för i helvete..... och sitt i din bunker och njut..
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är inte reaktionerna på Rysslands invasion något överdrivna? Ok med diplomatiska protester, men uteslutna från fotbolls-WM och andra idrottsevenemang, förbud mot ryskt civilflyg till andra länder, Systembolaget sluta sälja rysk vodka, andra varor bojkottas. Vad är planen, vad är det önskade resultatet? Har västvärlden, med USA i spetsen, sett en chans att krossa Ryssland och få Putin avsatt?
Det här går betydligt längre än tidigare protester mot andra länder. Var var protesterna när USA anföll Irak? Bojkottade vi USA? Skickade vi krigsmateriel till våra vänner i Irak så att folket kunde försvara sig mot USA? Var Iraks sak inte vår?
Nej, reaktionerna är verkligen inte överdrivna. Snarare motsatsen. Den fria världen skulle ha gått in och avsatt den där lilla köttbulle till diktator samma sekund han hotar med kärnvapen. Sedan blir det nürnbergrättegångar för alla inblandade. Enormt krikgsskadestånd, total demilitarisering och uppdelning av landet i intressesfärer.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Men livekameror!
https://www.youtube.com/watch?v=iZebYm-nenY

Det lyser fortfarande i lägenheterna. Kan det vara mörkläggning ifrån den Ukrainska sidan ?
Citera
Medlem
Om nu verkligen Ukraina slog ut 200 fordon idag så hjälper det nog inte hur stora konvojer som Ryssland skickar mot Kiev.

Och skulle dom ändå "ta Kiev" av symboliska skäl, hur skall dom få befolkningen i Ukraina vänstligt sinnade? Det skapar ju hat för flera generationer frammåt det man gör just nu.

Ukraina skulle behöva fler drönare,men dom är väl svåra att få in. Dom skulle behöva minst 100 avancerade drönare till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Det är skrämmande att du inte ens kan räkna matte med en kalkylator i fickan. Suck, hur tänker du att man ska ta dig seriöst?

Sorry, slarvig post av mig. Har druckit några öl ikväll får skylla på det.

Det är ganska mycket pengar. Undrar hur man tänker som rysk soldat. I brinnande kriget undrar man hur avgörande faktor detta är och om ryssarna litar på det.

Känns som att det lär statueras exempel inom den Ryska militären för att motverka detta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Oroa dig inte, det svåra är inte att omringa en stad, det är att ta den.

Grozny är en liten skitstad på 200 000 innevånare och var huvudstad i ett "land" som inte ens hade en armé. Ändå tog det ryssarna 5 månader av -- konstant -- bombardemang för att kunna inta staden. Och då fanns det ändå kvar ganska mycket organisation i den ryska armén efter sovjettiden.

Nu har landet drivits av regim som har korruption som livsreligion. Armén är naturligtvis ett fullständigt skämt. Visst har man kapacitet att bomba Ukraina sönder och samman, men det skulle säkert ta många år.

Ryssland har redan förlorat.

Oroar inte mig, är inte på någons sida. Jag tror att Ryssen kommer vinna samtliga slagen och till slut kriget men kommer förlora stort på sikt. Sen vet jag inte om man kan jämföra med Tjetjenien, det var för länge sedan för att veta om de har samma taktik, arsenal etc.

Ryssens armé är inget skämt, det är folk som underskattat Ukraina. I min mening. Jag har i alla fall inte fått uppfattningen när jag lyssnat på diverse intervjuer med f.d amerikanska generaler om Ryssens armé. Man har inte på något sätt påstått att det skulle vara ett skämt. Men det är åsikter som sagt.
Citera
2022-02-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Du får avvara 9 minuter av ditt liv.

https://youtu.be/nK-yJD_fAtk

Den där var väldigt bra! Tack!
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Frågan handlar om Rysslands fredsinvasion och hur en fredsbomb fungerar. Är det mer fredligt att döda flera Ukrainska barn? Alltså – om ett dött barn är fredligt, är då två döda barn mer fredligt?

Nämen sluta nu. Va fan pratar du om. Inga barn skall dö, vare sig i Ukraina eller någon annanstans.
Men jag förstår vad du är ute efter. Barn gör det allt mer känsligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det lyser fortfarande i lägenheterna. Kan det vara mörkläggning ifrån den Ukrainska sidan ?

Kan väl vara allt från batteribackuper till dieselaggregat till stearinljus.

Jag kollade live och HELA staden slocknade samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in