Citat:
Ursprungligen postat av
Mess11
Oroa dig inte, det svåra är inte att omringa en stad, det är att ta den.
Grozny är en liten skitstad på 200 000 innevånare och var huvudstad i ett "land" som inte ens hade en armé. Ändå tog det ryssarna 5 månader av -- konstant -- bombardemang för att kunna inta staden. Och då fanns det ändå kvar ganska mycket organisation i den ryska armén efter sovjettiden.
Nu har landet drivits av regim som har korruption som livsreligion. Armén är naturligtvis ett fullständigt skämt. Visst har man kapacitet att bomba Ukraina sönder och samman, men det skulle säkert ta många år.
Ryssland har redan förlorat.
Oroar inte mig, är inte på någons sida. Jag tror att Ryssen kommer vinna samtliga slagen och till slut kriget men kommer förlora stort på sikt. Sen vet jag inte om man kan jämföra med Tjetjenien, det var för länge sedan för att veta om de har samma taktik, arsenal etc.
Ryssens armé är inget skämt, det är folk som underskattat Ukraina. I min mening. Jag har i alla fall inte fått uppfattningen när jag lyssnat på diverse intervjuer med f.d amerikanska generaler om Ryssens armé. Man har inte på något sätt påstått att det skulle vara ett skämt. Men det är åsikter som sagt.