Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nu har Ukraina på ett par dagar tiggt ihop sådär 12000 pansarvärnsvapen och 500 handburna luftvärnsrobotar. Om allt kommer fram blir det småjobbigt för ryssarna.

Fast jag lider fortfarande med de 135000 Ukrainska soldater som måste förlika sig med tanken på att äta kronans konserverade leverpastej från 1974 till sista måltid.

Nu är det väl moderna MRE/Fältransoner, inte gammal leverpastej, Nordchoklad och Nickel från 1982..
Citera
Medlem
SAPOSugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Tror ärligt talat Putin satsade allt på All-in. Han gamblade på att antingen få sitt storryska rike som han planerat för i 20 år eller sluta som total paria.
Putin är likt Hitler en hasardspelare. Hitler var i krig med Storbritannien och Sovjetunion samtidigt förklarade han krig mot USA som stod för hälften av världens produktionskapacitet.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Tror ni verkligen på propagandabilderna om "Turkiska drönare"?

Tror ni att Putin skulle låta det göras ostraffat?

Vad skulle han göra? Turkiet har skjutit ner ryssar utan att Putin kunnat göra ett endaste ting.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
En läkare spekulerar:https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1498143711896621061

ja han ser annorlunda ut, igensvullna ögon och runt svullet ansikte. Så här såg han ut tidigare. https://twitter.com/breeze12357/status/1498162438730141696
Citera
2022-02-28, 20:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
3 mil lång konvoj.
Nu är det tyvärr kört.

Tror du att de bara kommer att tillåtas rulla in i Kiev? Tro mig! Ryssarna kommer att dra sig för att försöka erövra Kiev militärt om Ukraina vägrar ge sig. Det kommer att kosta enormt mycket och det är inte ens säkert att ryssarna klarar av det. Jag skulle tro att de tvingas dra samman enormt mycket fler trupper. Allt hänger på försvarsviljan hos Ukraina. Ett fullskaligt slag om Kiev skulle hålla på i veckor och kosta tiotusentals livet. Stan skulle bli en ruinhög. Är det verkligen så Putin vill gå till historien? Kiev är trots allt den rysk-ortodoxa kyrkans heligaste stad.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Tror ni verkligen på propagandabilderna om "Turkiska drönare"?

Tror ni att Putin skulle låta det göras ostraffat?
Tror du Putler är Gud Fader själv? Han är sjuklig äldre psykopat som tappat verklighetsförankringen.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Sovjet gjorde inget anfallskrig. Man försvarade sig efter Finland blev fascistiskt och sköt oprovocerat med artilleri i Mainilla.

Du blir inte mer trovärdig bara för att du ljuger.

https://grundskoleboken.se/wiki/Andra_v%C3%A4rldskriget,_Finska_vinterkriget#Krigs starten
Citat:
Krigsstarten

26/11 lät Stalin några av sina soldater beskjuta gränsbyn Mainila på karelska näset med kanoner. Därefter hävdade Stalin att det var finländarna som hade skjutit på de ryska soldaterna i byn. Finländarna nekade men i Sovjetunionen förberedde man sig för att anfalla sitt lilla grannland i väst.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ryska soldater som lägger ner sina vapen kommer att få full amnesti och fem miljoner rubel, motsvarande 445 000 kronor.

Det skriver Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på Twitter i kväll.

WTF???????

445.000 för rysk militär är väl typ som 1-2 miljoner för oss.

Hur fan ska dom finansiera dessa, säg att 10.000 skulle nappa. Det hade kostat Ukrainska staten 445.000.000

Sverige har 600 miljoner i bistånd till Somalia årligen.
Och det är ETT av alla länder vi skickar bistånd till. Tro mig, Ukraina har råd med ynka 445,000,000 för att få 10,000 ryssar att lägga ner vapen och kanske rädda sitt land.

Källa för mitt påstående:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/somalia/utvecklingssamarbete/allm%C3%A4nt/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag är lite osäker på vad det önskade resultatet är. Men om jag fick gissa helt fritt så skulle jag tro att det önskade resultatet är att Putler tar med sig sina kackerlackor ut ur Ukraina och slutar att mörda kvinnor och barn.

Jag skulle säga att situationen är mycket värre än så. Putin är en mycket korrumperad person som stulit enorma belopp ur den ryska ekonomin som han placerat i New York, London och Paris via oligarker. Tro inte att dessa försök att utestänga ryssar från Vasaloppet och olika idrottsevenemang träffar målet, dvs påverkar Putin i sin galenskap. Det går ju inte heller, att som vissa tror, lägga ansvaret på det ryska folket att de ska ta hand om Putin.

De du kallar kackerlackor är ju bara soldater som garanterat har mycket begränsad information. Det ligger ju i en diktators agerande att beskriva omständigheterna annorlunda än de verkligen är.

Väst skulle givetvis ha agerat för länge sedan med olika åtgärder. Det skulle ha börjat 2008 i striderna om Krim och successivt trappats upp. Nu har i stället väst möjliggjort för Putin att bedriva diktatorskap och förse sig på sitt lands bekostnad. Västerländska placerare har villigt öppnat för att Putins oligarker ska kunna använda de finansiella marknaderna på ett mycket smaklöst sätt.

De här uteslutningarna som görs är mer krusningar på ytan och handlar mest om att nutidens människor vill straffa och förbjuda sådant som avviker. Problemet är långt mycket djupare. Jag kan inte se att Putin väljer att lägga ner vapnen och drar sig tillbaka och att allt med ens ska återgå till det tidigare. Det tidigare är inte ett läge som världen behöver, men som har fått byggas med västs goda minne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Samnytt?? hur fan kam man lita på ett rasistisk tidning?

Jag vet inte. Jag tycker själv att om Hirdman och samnytt inte kunde förutse att Putin skulle invadera så kan de hålla käft om vad han gör härnäst.

Det samma gäller alla bögsexfixerade ryssar och serber i tråden
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Som sagt, det här kriget kommer bli ett klipp för Ukraina. Ska vi inte släppa in dem I EU också, det är ju så synd om Ukraina? Visst kommer det kosta några hundra miljarder om året att få ordning på deras ekonomi, men det har vi råd med i Sverige.

Har du missat?

https://www.reuters.com/world/europe/eu-chief-says-bloc-wants-ukraine-member-they-are-one-us-2022-02-28/
Citera
2022-02-28, 20:16
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ryska soldater som lägger ner sina vapen kommer att få full amnesti och fem miljoner rubel, motsvarande 445 000 kronor.

Det skriver Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på Twitter i kväll.

WTF???????

445.000 för rysk militär är väl typ som 1-2 miljoner för oss.

Hur fan ska dom finansiera dessa, säg att 10.000 skulle nappa. Det hade kostat Ukrainska staten 445.000.000
Rubeln e väl inte värd så mycket och har man bara beslagtagit en oligarks pengar e allt finansierat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in