2022-02-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dessa tankar är inte bra för oss. Att ens mentalt vara förberedd ändrar hela vår tillvaro. Nu har Nato blivit ett existentiellt beslut, och vi vet inte ännu hur allvarliga dessa hot mot oss är, i det fall vi går med i Nato mot Putins vilja

Inga trevliga grejor, katastrofplaner på framrusande meteoritsnivå
Citera
2022-02-28, 17:52
Medlem
Ryssen driver bara på Sverige och Finlands inträde i NATO. Därefter har ryssen motiverats med ”vad var det vi sa!” och sätta igång och jävlas på riktigt genom att strypa gas och olja till Europa. Gazprom må försöka driva verksamheten på affärsmässiga villkor som de gjort i över 10 år, men politikerna med Putin i spetsen kommer att driva dem i sank med sina metoder. Var så säkra - detta kommer att driva elektrifieringen ännu mer för att inte vara offermarionetter till nyckfulla fulla ryska politiker
Citera
2022-02-28, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Ironi

Tack
Citera
2022-02-28, 18:03
Medlem
Kh4ns avatar
Jag är inte intresserad av att bli en knähund för USAs fanatiska imperialism och allt mer galna kulturella politik som äter västvärlden inifrån, men nog är Putin en värdelös idiot då t.o.m. ha kan agera på ett sådant otaktiskt sätt att jag sådär smått kan förstå mig på tanken av ett NATO-medlemskap och inte enbart se det som en dålig sak.
Citera
2022-02-28, 18:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tycker inte heller att vi ska vara med i Nato men nu är definitivt sämsta tillfälle att ens överväga det.

Ena chansen att klara sig som litet land är att vara med i en allians. Annars kan Ryssen plocka oss ett efter ett och bara möta verbala protester.

Precis vad Putin vill ha av Europa, en skara splittrade småstater som inte är överens varken politiskt eller militärt.
Citera
2022-02-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag är inte intresserad av att bli en knähund för USAs fanatiska imperialism och allt mer galna kulturella politik som äter västvärlden inifrån, men nog är Putin en värdelös idiot då t.o.m. ha kan agera på ett sådant otaktiskt sätt att jag sådär smått kan förstå mig på tanken av ett NATO-medlemskap och inte enbart se det som en dålig sak.

Så är det. Iofs skulle jag hellre föredra en rejäl EU-armé.
Citera
2022-02-28, 19:05
Medlem
Rollofs avatar
Vi borde förstås helst skapa en allians/pakt med Finland enbart. Vidare satsa ordentligt på försvaret och öva med Finland. Att gå in i Nato kommer att vara ödesdigert, inte främst pga vad Putin skulle kunna hitta på i närtid, utan att vi riskerar att bli inblandade i något som USA ställer till med. Biden litar jag inte på för 5 öre, han verkar dessutom vara på väg in i någon sorts demens.
Citera
2022-02-28, 19:13
Medlem
Vem0ths avatar
Vad ska Ryssland göra åt saken om Sverige går med i NATO?

Ett vi är ett fredligt land med allierade vars gränser möter Ryssland, vilket ger Sverige ett geografiskt och strategiskt övertag mot Ryssland eftersom luftrummet är till vår fördel.

På den marina fronten har Sverige kartlagt allt Ryssland sysslar med på Östersjön, deras kärnvapenubåtar övervakas noggrant.

Om Sverige skulle kontra med offensivt så kan vi väldigt enkelt ta kontroll över St Petersburg och därmed stänga av Rysslands åtkomst till Östersjön.

Ryssland saknar möjligheter att flytta fram infanteri och vägfordon till Sverige.

Däremot så skulle Finland ha större utmaningar vid rysk invasion.
Citera
2022-02-28, 19:23
Bannlyst
Är det inte ganska töntigt att ryska spelare blir avstängda från all fotboll? Det är väl inte dom som krigar eller?
Citera
2022-02-28, 19:25
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Jag Guillou:

"Vladimir Vladimirovitj Putin tveklöst framstår som de svenska Natoanhängarnas bäste vän. De slår nu klackarna i taket och jublar i kollektiva upprop. Putins ”förbud” mot svensk-finsk Natoanslutning riskerar alltså att tvinga in oss under amerikanskt befäl. I värsta fall snart Donald Trumps befäl."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y4pWVr/forstaeligt-om-journalister-undviker-vissa-amnen

Guillou ställer upp för sin gamle KGB kompis, varför tar han inte steget fullt ut och flyttar till Moskva.
Citera
2022-02-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Så är det. Iofs skulle jag hellre föredra en rejäl EU-armé.

I teorin skulle Berlin plus avtalet mellan EU och Nato ge oss en EU arme.

I korthet går Berlin plus avtalet ut på att om Nato inte vill ingripa i en kris som utspelar sig i Europa så har EU rätt att använda Natos utrustning och styrka. Men det kräver att alla Nato länder godkänner detta om EU gör en sådan förfrågan.
Citera
2022-02-28, 19:29
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Är det inte ganska töntigt att ryska spelare blir avstängda från all fotboll? Det är väl inte dom som krigar eller?

Det är väl bra att den ryska allmänheten frågar sig varför deras fotbollsspelare inte är välkomna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in