Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 18:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Varför skulle de det? Prusierna blev slaktade redan under polsk-litauiska samväldet (vars härskare slaverna kan tacka för det idiotiska draget att bjuda in de germanska tempelriddarna till hedningaslakt med resultatet att de slog i sina bopålar där i stället för att dra efter slakten var över) så dem behöver Ryssland inte tänka på (och dagens Estland får duga som proxy), varför Köningsberg förblir en trevlig skalp efter Preusiens alla irriterande inkarnationer, inklusive Hitler som man vann et mycket dyrt seger mot. Det att de inte avser lämna tillbaka ingenmansland de slitit ifrån tyskarna, utan i stället använder platsen taktiskt i kärnvapenbalansen mot NATO (som finns som direkt granne) har ingenting att göra med vad ett land som skyddar sina geopolitiska intressen gör för anspråk i dagens Ukraina. Det är inte andligt vackert eller rättvist i någon tit-for-tat-mening men det är verkligheten. Ukrainas tidigare ryska områden kommer han inte hå med på att befästa med NATO-vapen riktade mot Ryska Federationen. Eftersom Ukraina inte ville vara vänner med Ryssland så tar Putin tillbaka gåvor och leksaker, sådan är han.
Litauerna var hedningar längst av alla och krigade mot de tyska tempelriddarna för de tog korset, Litauen blev dock aldrig helt erövrat utan stod emot.
Slaget vid Tannenberg var Polen-Litauens seger mot just Tyska orden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Jo sant, men det känns som en enorm skillnad mellan att skicka vapen och att skicka stridsflyg och eventuellt piloter också vilket känns rätt rimligt då man troligen måste öva och vänja sig att flyga stridsplan, så det är inte så enkelt som att bara plocka in folk från Ukrainas militär, eller?

Är skillnad mellan om säg Sverige skickar en massa nlaw’s som sen ukrainare skjuter med och om Sverige skickar ett gäng gripen-plan med piloter då ukrainare kanske/troligen?? inte kan flyga/hantera dem så bra? Då är det helt plötsligt Svenne som skjuter och dödar Vladimir istället för Andriy, och då kan Ryssland se det som att Sverige attackerar Ryssland och så börjar skiten eskalera.
Sant men nåt folk är det väl inte tal om att skicka? Kan nog eskalera oavsett är jag rädd för
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Inte fan behöver de tillåtelse för det...
Jo. Hört talas om RIAA och som alla civiliserade länder deltar i?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Jag har inte vänt mig emot folk som är skeptiska mot nyheter och kritiska emot Nato men i slutändan handlar detta om ett fritt folks förmåga att välja sina allierade själva. Om man saknar den fundamentala synen på rätt och fel så ska man självklart kunna ta en smocka i ansiktet. Och jag förutsätter att om man är så ”tuff” att man stödjer ett ryskt angrepp på ett fritt folk så är man antagligen sugen på att tjafsa, annars får det självklart vara för min del. Men en öl över huvudet får man nog ta i vilket fall som helst.
Tror inte du kommer hitta många som tycker det är bra att Ryssland attackerat Ukraina oavsett hur det motiveras - en MSM papegoja medelsvensson som bara vill gorma ''onda Putin gå med i Nato nu'' eller vi som faktiskt kan analysera objektivt och ser att en konflikt alltid är mer invecklad än så - vem tycker egentligen att Krig är något positivt förutom maktgalna och krigshetsare.

I det sällsynta fall att en sådan krigshetsare vräker ur sig en dum kommentar i det offentliga tas inte ens då lagen i egna händer, då är du inte bättre som människa och förtjänar straffas.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Explosioner i Kiev nu

Två stora explosioner i Kiev nyss, enligt uppgift ska det ska synts ett stort "eldklot" på kvällshimlen.

Från Kharkiv rapporteras om tre missilangrepp.

Flyglarm ljuder i flera städer just nu.

Attackerna kom bara minuter efter att fredsförhandlingarna avslutats.

Live updates:https://www.bild.de/politik/ausland/...93033596b1fed3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Jag är inne på 1 dvs dom gör sig av med Putin och det gör att ryssland kommer snabbare in på banan igen.
Med Putin kvar kommer det ta förlång tid och det vet dom om, vilka som kommer att steppa upp och avpolitera Putin återstå att se. Min gissning är att han är borta innan Påsk
Undrar om det finns avscanning av militärerna innan möten, jag menar går de in "nakna utan vapen" med möte i Kreml ?
Citera
2022-02-28, 18:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Kan ha fel. Kanske blandar ihop det med en annan modell. Men de som de skickar klarar endast lätt pansar och kostar runt 15,000 sek styck.
400 mm genomslag mot homogent pansar.
Däremot fixar de inte ryska stridsvagnar med eraplattor i front och främre sidan av tornet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vi som värnar om människoliv vill har ett snabbt avslut på konflikten.

Det finns ingen som helst anledning av Ukraina att fördröja freden.
De sitter i fredsförhandlingar i detta nu!
De kan skriva under idag, men jag tvivlar att de har tagit sitt förnuft till fånga.

Och för varje dag som går, kommer fler oskyldiga människor att dö, och det ansvaret ligger helt på Ukrainas styrande regim.

Det finns alltså ingen möjlighet för Ryssland att värna om människoliv? Avsluta sitt mordiska anfallskrig?

Vad än resten av världen gör så måste Ryssland mörda civila i Ukraina, för det har Putin sagt. Alla måste knäböja för dvärgen Putin.

Det är pga idioter som dig som ryska medborgare straffas hårdare än någonsin, du ställer dig som ansvarig inför den humanitära katastrof som miljontals ryssar står inför.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Angående Putins hälsa så har jag en teori"

Jag läste att någon expert misstänkte att Putin har tidig Parkinson. Jag kollade lite filmer på tuben och han döljer alltid sina tummar. Om man tänker på det så är det väldigt tydligt att han döljer något.

Varför är det relevant? Jo för att "Den vanligaste formen av skakningar vid Parkinsons sjukdom är att tummen och pekfingret rör sig fram och tillbaka, så kallad pillertrillar-tremor."

http://www.parkinsonforbundet.se/meny2/Om%20Parkinsons%20sjukdom/Motoriska%20symtom.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
OK ett tankeexperiment med vilken internationell rätt har sverige förklarat sig självständigt ur Kalmarunionen? Vi tillhör då danmark.

Donbass är två självständiga stater och krim anslöt sig till Ryssland efter att ha varit en självständig nation. Ukraina kan inte påstå sig försvara sig om man börjar kräva utländsk makt. Ukraina utför just nu ett anfallskrig mot Ryssland och dess allierade i syfte att roffa åt sig mer land.
Nu får du sluta det här blir ju pinsamt. Går ju inte att besvara påhittad fakta.
Citera
Medlem
Så Ungern låter inte vapen och förnödenheter till Ukraina passera deras land…

Viktor Orbán är alltså ett lika stort rövhål som primadonnan Putin.
Citera
2022-02-28, 18:47
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte så det fungerar, mängden år är ointressanta. Det viktiga är hur etniciteten utvecklar sig.

Du sitter här och säger att Österrike, Luxemburg, Schweiz, Liechtenstein och Alsace-Lorraine alla rätteligen borde tillhöra Tyskland.

Det är mycket farligt att tänka på det sättet och tyvärr har Europa upplevt ett och annat krig för att förverkliga sådana drömmar.

Inse att ukrainarna är sina egna och att de absolut inte vill vara en del av Ryssland styrt av storryska maktgalningar.

Etniciteter utvecklas inte på bara några hundra år.

Definitionen av etnicitet: är en grupp människor med samhörighet och gemensam historia

Det farliga låg i raspolitiken och fascismen.
Senast redigerad av twoeggs 2022-02-28 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in