2022-02-26, 01:02
Medlem
Skulle bara vilja fråga en sak angående referenser då jag planerar att söka ny lägenhet och hyresvärden kräver detta. Jag bor i en hyresrätt, och sedan November 2020 så har jag vid tre separata tillfällen bett om att få skjuta upp sista betalningsdatumet för hyran 2 veckor, då jag inte kunde betala i slutet av månaden.

Dessa anstånd beviljades, och jag betalade inom två veckor. Jag undrar dock om det ändå inte ser illa ut för min eventuellt nya hyresvärd? Det är ju typ en hyra betalad för sent, bara att sista betalningsdatumet formellt flyttades fram ett tag. Skulle detta utesluta mig som potentiell hyresgäst för er som sysslar med det / vet mer om allt det här än mig?

Har i övrigt skött mina betalningar och varit skötsam hyresgäst.
Citera
2022-02-26, 02:05
Medlem
killawifes avatar
Hyresvärdar brukar aldrig kolla upp nya hyresgäster. De vill att man själv bevisar att man har inkomst och det brukar vara allt. Sist jag hyrde ett hus så frågade de bara om jag hade ett jobb, jag sa ja och sen var det klart. Lite udda, tyckte jag då huset är värt typ 4 miljoner.
Citera
2022-02-26, 02:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankbonker
Skulle bara vilja fråga en sak angående referenser då jag planerar att söka ny lägenhet och hyresvärden kräver detta. Jag bor i en hyresrätt, och sedan November 2020 så har jag vid tre separata tillfällen bett om att få skjuta upp sista betalningsdatumet för hyran 2 veckor, då jag inte kunde betala i slutet av månaden.

Dessa anstånd beviljades, och jag betalade inom två veckor. Jag undrar dock om det ändå inte ser illa ut för min eventuellt nya hyresvärd? Det är ju typ en hyra betalad för sent, bara att sista betalningsdatumet formellt flyttades fram ett tag. Skulle detta utesluta mig som potentiell hyresgäst för er som sysslar med det / vet mer om allt det här än mig?

Har i övrigt skött mina betalningar och varit skötsam hyresgäst.

Jag som hyresvärd kollar i princip "bara" Ratsit på mina potentiella hyresgäster. Har aldrig tagit referenser. Dock pratar jag (träffar alltså) hyresgästerna innan kontrakt skrivs.
Så det inte rör sig om "knepiga och skumma typer".

Tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2022-02-26, 02:13
Medlem
Som sagt tror jag inte att de kollar med gamla hyresvärden. Jag har inget minne av att vi berättat vem gamla hyresvärden var så om de sjulle kolla bakom vår rygg så skulle de behöva skicka en förfrågan till alla tänkbara hyresvärdar.

Men utöver det så tycker jag att be om anstånd visar på viss ansvarsfullhet. Det kan även tolkas på omvända sättet - att man tar ansvar för sin ekonomi även när man har det svårt.
Citera
2022-02-26, 06:05
Bannlyst
Du har kommunicera med din hyresvärd. Det är ett gott tecken. Inte försökt glömma problemet.
Citera
2022-02-26, 09:12
Medlem
de gör en koll på UC ock så kollar de vad du hade för inkomst förra året samt att hyran får vara max 1/3 del av inkomsten före skatt
Citera
2022-02-28, 17:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
de gör en koll på UC ock så kollar de vad du hade för inkomst förra året samt att hyran får vara max 1/3 del av inkomsten före skatt

Fast nu snackar du ju inte sanning.
Alla hyresvärdar tar inte UC och alla har absolut inte att hyran skall vara max 1/3 av inkomsten. Det är väldigt individuellt.
Citera
2022-02-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast nu snackar du ju inte sanning.
Alla hyresvärdar tar inte UC och alla har absolut inte att hyran skall vara max 1/3 av inkomsten. Det är väldigt individuellt.

de flesta vill nog kolla att man inte är hos kronkalle men finns säkert nån som inte kollar det
de flesta kommunala bolag kollar att man har inkomst ca 3 ggr mer än hyran före skatt

skulle du kunna tänka dig att hyra ut en lägenhet till nån som inte har 3ggr större inkomst än hyran samt inte kolla fogden
Citera
2022-02-28, 20:33
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
de flesta vill nog kolla att man inte är hos kronkalle men finns säkert nån som inte kollar det
de flesta kommunala bolag kollar att man har inkomst ca 3 ggr mer än hyran före skatt

skulle du kunna tänka dig att hyra ut en lägenhet till nån som inte har 3ggr större inkomst än hyran samt inte kolla fogden

Absolut, många gör det. Men du fick det att låta som att alla gör det alltid. Vilket är långt från sant
Citera
2022-03-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Absolut, många gör det. Men du fick det att låta som att alla gör det alltid. Vilket är långt från sant

ja kanske inte alla men kan tänka mig att minst 95 prolle gör det men finns alltid nån idiot som tycker de kan bedöma en person efter de träffat de, de tror de har en väldigt bra människokännedom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in