Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Vart sitter du FRA-troll? I Rosenbad? Sveavägen?

Helt slut på "argument"? Det är då dags att lämna tråden åt de vuxna...
Citera
Medlem
Hoppas diverse medlare och folk kan snacka ner Putin på jorden nu , börjar fan bli lite läbbigt detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Rysslands taktik verkar vara att omringa de Ukrainska styrkorna och "svälta" dem genom att inte tillåta förnödenheter och underhåll åka igenom inringningen. Bomba sönder infrastruktur(vatten,el,värme) och attackera Ukrainas arme med missiler på nätterna.
Nöta sönder dem och bryta ner deras stridskraft tills de ger upp självmant eller är så svaga att de är lätta att bekämpa.
De vill inte ge sig in i större strider i stadsmiljö då det är då Ukrainas arme har som störst chans att göra skada. De har tydligen sedan 2015 blivit tränade på strid i stadsmiljö av USA.

Har för mig att de skulle göra så här i Kiev och vid Donbass där Ukraina har sina två största ansamlingar av trupper. Lyckas de med detta slår de ut mer än hälften av Ukrainas totala arme. Detta beräknas ta ca en vecka.

Jag läste om detta i en tysk tidning.

Det var nog planen om den första planen inte fungerade, d v s att få underkastelse efter tre dagar. Nu sitter man fast i skiten och troligen är det ryssarna som blir mest utmattade eftersom dom är på främmande mark. Jag tror att Ukraina kan dra ut på förhandlingarna för att få den ryska krigsmakten ännu mer uttröttad. Du förstår väl att även ryska armén tröttas ut inte bar den ukrainska som är på hemmaplan och nu oväntat får hjälp.
Citera
2022-02-28, 12:03
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Undrar om dom röstade emot för att få uppmärksamhet

Möjligt. Ser ju ut som en felkalkylering av enorma proportioner där det enda ett sådant här tilltag torde attrahera är gamla stalinister och inrökta Cubanostalgiker.

Riskerar dock att slå tillbaka med kraft givet de starka reaktionerna i samband med kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nu har vi ju åsiktsfrihet i Sverige. Låt oss inte gå Putins ärenden genom att förbjuda åsikter.

Att förbjuda är helt fel väg att gå håller jag med om. Men som han nämner utbilda i den svenska skolan om vilken fruktansvärd och hemskt ideologi kommunism är. I min mening nästan hemskare än hitlers nazism
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja.., ett vanvettigt beslut är det. Att skicka 20-åringar på ett erövningskrig, som blev inkallade i december ??? Hur i h-vete resonerade deras försvarsmakt ?

Jag ger detta [b][max/B]. en vecka till för Putin. Har han inte vunnit innan dess, så är det hela slut för hans del.

Bara att hoppas att han inte tappar det helt innan dess..
I och för sig, det brukar vara 19-20 åringar som sätts in i krig. Det är inget onormalt i en historisk kontext. Bilden du länkar till handlar snarare om barn i 12-15 års åldern.
Citera
2022-02-28, 12:04
Medlem
Karembeus avatar
Om Ukraina får ett snabbspår in i EU vad väntar då? Fullt krig med Ryssland?
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Nu har vi ju åsiktsfrihet i Sverige. Låt oss inte gå Putins ärenden genom att förbjuda åsikter.

Du har rätt,de får tycka vad de vill. Dock så har Sverige någon slags mysig syn på komunismen, det borde förändras, det är dödens idiologi.

Men frågan är om det inte är en potentiel fråga om nationens säkerhet att ha människor så pass nära makten med tydliga tendenser att idiologiskt stödja vår fiende? De står inte bakom vår solidariet med Ukraina. Putins lilla fanclub på södermalm som dricker latte......
Citera
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Jag är väldigt nyfiken på att höra deras rationalisering.

Ehh, vårt favoritland har nu börjat ockupera ett annat land, och nu vill detta land ha hjälp. Alla partier har hittills sagt ja.
Hur ska vi göra för att inte vara en i mängden, och framför allt så kan vi inte tycka som SD.

Jag vet, vi röstar emot att Ukraina ska få stöd. Så får vi lite publicitet också, plus att vi kan ju alltid stå med skäran och hammaren högt uppe när ryssland kommer, fast å andra har ju ingen i partiet andvänt en hammare, men ändå
Citera
Medlem
Verkar som man bestämt sig för att hålla börsen stängd hela dagen, undrar om den öppnar alls igen?

Sberbank sägs närma sig konkurs, illa för ryska folket. Men dom har ju sin älskade Putin iaf!
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ligger högre upp än Ryssland och Ukraina i Democracy Freedom Index

Serbien har på senare år, tack vare EU, tvingats att ta tag i problemen.
https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores
(Ligger lika med Ukraina)

Man ser vikten i att bemöta omvärldens krav för det kommer att gynna befolkningen. Att inte officiellt rusa in på Rysslands sida är taktiskt just nu.
Citera
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Då ber jag dig att besöka Bosnien och ge respekt till dem som blivit dödade. Det har jag gjort nämligen.
Det har jag gjort, vi letade efter släktingar till mig, men gick inte att finna dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in