Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Finns inte en chans att en kolonn med 500 fordon kastas in i strid omgående. Då gör man som taktisk ansvarig en enorm jävla miss.

Sedan undrar jag hur mycket av denna kolonnen som är stridande förband och vilka som är underhållstrupper. Att hålla soldater och stridsvagnar i stridbart skick kräver ett enormt underhåll.

Siffror från andra världskriget visar att för att hålla 10% av trupperna i stridbart skick så krävs det 90% underhåll. Det innebär att 9/10 av fordonen är underhållstrupp.

OK det var säkert en bra analys. Men eftersom det är ryska soldater så kansk 80% underhåll då. Ukraina har säkert bra koll på läget och disponerar efter det.
Citera
2022-02-28, 11:30
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Är inte Ryssland lika demokratiskt som oss? Kanske inte i dagsläget men Rom byggdes inte på en dag, sådant tar tid. Ryssland är på uppgång på alla plan och Väst är på nedgång.

Oj, kanske inte? Ryssland har gått från att ha fria val till att ha en ”president” på livstid. De går alltså åt helt fel håll. Ryssland är nu en diktatur. Om en vecka är landet bankrutt. Nej, de är inte på uppgång
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har faktiskt missat att Kina nu också bojkottar Ryssland.. vet du vart jag kan läsa mer om det?

Problemet med Kina, eller snarare ett av problemen, är väl att vad de säger och vad de faktiskt gör inte sällan skiljer sig en hel del. Officiellt ska väl Kina heller inte ha någon handel med Nordkorea men i praktiken sker handel i alla fall.
Citera
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ryssland är minst lika civiliserat som Väst. Om man vill ha fred så gör man kompromisser.

Ukraina har chansen i dagens förhandlingar att visa att han inte vill offra sitt land för att Västs ledare har russofobi.

Man vill inte ha fred till varje pris, och man är inte beredd att kompromissa om vad som helst. Ryssland kräver underkastelse, och då kan man inte kompromissa.

Fred är inte det allra viktigaste för de allra flesta människor, utan när förtrycket blir tillräckligt kraftfullt, så gör man uppror. I härvarande fall är de ukrainska medborgarna beredda att närmast gå man ur huse för att bekämpa inkräktaren. Ytterst berömvärt!

Friheten är alltid värd att försvara!

Fred utan frihet är att betrakta som slaveri.
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Bara gått en timme.. tar nog många timmar

Ja, det kan jag förstå. Men om en sida är ge upp och den andra sidan vägrar. Behöver det ta så lång tid? :P

Tror ni dom kommer till en lösning på eländet? Eller kommer invasionen fortsätta?
Citera
Medlem
CharlieMartels avatar
Jag tror att jag har den absoluta majoriteten med mig när jag säger att Putin sitter på trumfkort nu.

Genom att flytta kärnvapen till Belarus kan han förhandla.

Dvs

Inget eu eller natomedlemskap och ukrainsk demilitarisering mot att han drar tillbaka kärnvapnen från Belarus.
Citera
2022-02-28, 11:31
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ukrainska försvarsindustrin levererar materiel till styrkorna.

https://m.youtube.com/watch?v=Ivxi3yKhio4

Ukraina har ingen försvarsindustri att tala om.
Citera
Medlem
Vad tror ni hade hänt om Ryssland fängslar eller dödar Ukrainas presodent zelinsky?
Citera
Medlem
Lifeisnows avatar
Enligt SVT finns det rykten om att Putte kallar in den sk Vagner gruppen.. legosoldater för att sabotera Ukrainska försvaret...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gruppa_Vagnera
Någon som känner till dem?
Citera
2022-02-28, 11:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har faktiskt missat att Kina nu också bojkottar Ryssland.. vet du vart jag kan läsa mer om det?

Har inte hänt, är därför du missat det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Flera gånger och genom åratal har jag läst att Gotland lätt tas av ryssarna, ungefär som att det inte skulle spela någon roll för vare sig Sverige eller omvärlden.

Man måste nog här begripa att Nato har ett lika stort intresse att bevara Gotland svenskt.
Samt det tillhör Sverige.
Gotland är Sverige, och jag tycker det är helt skevt att ständigt skjuta bort Gotland som om det vore i någon slags gråzon.
Svensk militär skulle aldrig ge upp Gotland, och Nato skulle med stor sannolikhet gå loss med skydd runt ön om ryssarna skulle börja avancera.

Hur fan ska ryssarna ens komma över östersjön när de inte ens kan avancera i Ukraina som är deras grannland och så nära hemma som möjligt. De får soppatorsk och är helt vilsna med stora förluster mot ett land som knappt har en arme.

Antingen är Ryssland helt värdelösa som militär stormakt eller så gömmer de all avancerad utrustning. De där TO1-S thermobatic robotorna har vi inte ens skymten av att användas.

Putin skickar 20 åringar in i krig. På NEXTA-TV på Twitter kan man se en video på en rysk kille född år 2000 som är helt förtvivlad. Vem fan skickar barn in i krig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Bara gått en timme.. tar nog många timmar

Överraskad att man sitter och snackar med varandra fortfarande (om man gör det ?).

Trodde det hela skulle vara över på 15 minuter, med att man ser på det aktuella läget med helt olika ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in