Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är väl ukraina som bryter avtal.
Vilkoret för sjävständighet var att inte ingå eller ansöka till Nato och EU.
Så vem bryter avtal?
Kina har lämnat Titanic nu.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Antagligen en Ukrainsk bonde som bytte åt sig dieseln mot några flaskor träsprit.
Om det är vanliga T-80BV och/eller U så är det gasturbiner i dem. De går i princip att köra på alla bränslen (även om jag tror att de helst använder flygfotogen eller någon variant av det). T-80 BU har en dieselmotor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan inte se några tecken till tillnyktring faktiskt. Och det är oroande.
Förresten. har någon hört något från Zelensky?
Ukraina skall förhandla med Ryssland om några timmar. Vad skall det handla om? Ukrainas ovillkorliga kapitulation och att Ryssland skall få till ett regimskifte? Det är vad ryssarna kräver. Ukraina var en "bridge to far" för Ryssland. Amerikanerna hävdar (och jag tror detta är korrekt) att detta skulle bli en 72 timmars operation. Ryssland har nu hållit på i över 100 timmar. De har gjort framsteg men de kan uppenbarligen inte ta de större städerna om de inte är villiga att göra som USA gjorde i Irak 2003 eller som Ryssland gjorde i Tjetjenien på 1990-talet dvs. använda trubbiga vapen vilket resulterar i många döda civila och ukrainska soldater.

Enligt någon svensk försvarsforskare kan Ryssland hålla på i ungefär 240 timmar innan Ryssland måste ge upp. Givet sanktionerna samt att NATO/EU skickar underrättelser, vapen, pengar och vad nu Ukraina behöver kommer detta dra över 240 timmar och där med måste Ryssland dra sig ur. Jag tror att amerikanerna också räknat på detta. De vet ungefär hur mycket Ryssland klarar och håller bara Ukraina ut i någon vecka till så kanske Ukraina klarar sig ur detta. Det är rätt svårt att hänga med i svängarna på grund av all rysk, ukrainsk och västerländsk desinformation. Uppenbarligen vinner västvärlden propagandakriget men jag är intresserad av vad som sker på marken i Ukraina och där får vi nästan ingen tillförlitlig information. De här ryska bloggarna av amerikansk-ryska skribenter är så partiska till Ryssland att man inte får ut något av dem. Jag vill nog hävda att efter 10 dagar i Ukraina kommer vi se detta;

1) Ryssland slåss fortfarande i Ukraina eftersom tillflödet av pengar, vapen och utrustning samt hjälp av NATO/EU med underrättelseinformation gör det omöjligt för Ryssland att vinna

2) Ryssland ekonomi tankar och deras ekonomiska elit (många är ett gäng skurkar) kommer ha förlorat väldigt mycket på detta.

Västvärlden behöver bara dra upp skruvarna successivt. Problemet är att viljan inte verkar finnas i USA och EU för en fullständig avkoppling från Ryssland. Nu hävdar ju en del att Ryssland sitter på några kort och klarar av sanktionerna eftersom det är i det närmaste en autarki. Det är möjligt men det gör nog betydligt mer ont för Ryssland än det gör för USA och EU. Vidare är det EU som kommer ta de mesta av smällarna och vad jag kan se verkar ju inte svenskarna ha några problem med detta.

Hur som helst så kommer inte Kina stödja Ryssland i sina företag utanför fastlandet i rädsla för sanktioner. Ett smart beslut av Kina. Från Nasdaq

Citat:
SINGAPORE, Feb 28 (Reuters) - Bank of China’s Singapore operation has stopped financing deals involving Russian oil and Russian companies, amid concerns of western sanctions following Russia’s invasion of Ukraine, said a source on Monday with knowledge of the matter. (Reporting by Chen Aizhu; Editing by Kim Coghill)

https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-swift-commodities-idCNL4N2V30WC

Det ser ut som om Ryssland är körda. Jag måste faktiskt hålla med några av de här fanatiska liberalerna och neo-konservativa på forumet som jag kritiserat. Det ser ut som Ryssland har förlorat. Detta var riktigt jävla dumt av Ryssland. De missbedömde situationen och sin egen styrka. Det är också därför jag är så satans rädd eftersom Ryssland nu är en liten rädd björn.

Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Kina förhandlar väll om extremt billig olja. 😂 dom vet att Putte är ensam nu och det ska utnyttjas
Ryssland kommer bli en marionett till Kina inom ett par år. Det förstår nog vem som helst. Gott så eftersom Kina har en icke-interventionist policy och nu räknar jag inte Taiwan såklart som Kina hävdar är deras. Jag undrar verkligen hur ryssarna tänkte innan de satte i gång detta.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-28 kl. 10:31.
Citera
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Korrekt.

Ingen i Ryssland verkar ha förmåga att tala dåren tillrätta.
Det är värre i Ryssland än någon kunde föreställa sig.
Finns alltås inte en enda i hela Kreml som kan ta tag i den lilla Gollum.
Inte ens när Hitler på slutet gav order om att hela Tyskland skulle förstöras eftersom tyskarna inte var värdiga honom så sa något emot honom, även om ordern inte realiserades. Om man letts av en dåre i 10 år så kan man inte släppa honom, man bara lyssnar och utför.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Källa på detta?

Tyvärr har jag inga ukrainska källor på detta så kanske inte är så intressant för dig.
Citera
2022-02-28, 10:26
Medlem
Anktalares avatar
Såg en intervju nu när den fete lille grisen Lukasjenko står och säger att västa sanktioner kommer mötas med sanktioner från Vitryssland, vad är deras största exportvara? Lera?

Hoppas det här blir slutet för honom också, man fattar ju nu varför Putis hjälpte honom mot protesterna efter valet. Planen att använda Vitryssland i sin invasion av Ukraina var där hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror man nog skall vänta med det..

Står inget om saken på norska ekonominyheter, som brukar vara faktabaserade och ha tummen på det viktiga.

https://e24.no/
https://finansavisen.no/
SINGAPORE, Feb 28 (Reuters)*-*Bank of China's*601988.SS*Singapore operation has stopped financing deals involving Russian oil and Russian companies, amid concerns of western sanctions following Russia's invasion of Ukraine, said a source on Monday with knowledge of the matter.

Bank of China did not immediately commen
https://www.google.com/amp/s/www.nasdaq.com/articles/bank-of-chinas-singapore-operation-stops-financing-russian-oil-trades-source%3famp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag misstänker att siffran 4 på stridsvagnen is a dead give-away.

https://cdn-live.warthunder.com/uploads/3b/9b/dc/da96b6889c655daa067c2704f446d2d5d8_mq/shot+2019.12.30+21.12.03.jpg

Bra syn Såg faktiskt inte.
De jag noterat på samtliga tanks är att dem har målade beteckningar på sidorna, bak och front.
Vet inte om det är jag men jag tror inte ens mina ögon längre. Känns som att informationskriget idag är helt sjuk
Citera
Medlem
min poäng är att du tror inte Ukraina frågar VARFÖR Ryssen anfaller som kanskr resultera att ledarna i Ukraina oxå får sen skit??

Ja politik är väldigt komplex enda sen Henrik VIIIA tid

Tro inte en sekund att Putin inte kommer komma på statsbesök om 4 mån eller så...

Ukraina/Ryssland är skit förbannade på varandra men det var Georgien med...men nu är det handel mellan de, samma kommer ske mellan de.

Så inbilla inte ngn sorts evig uteslutning

Krim, Georgien har smakat på Putins maktdemonstration....har inte stoppat Macron, Merkel,Biden att besöka honom....så sluta med våta egen drömmar och inse politik är inte känslor tyvärr utan slut ändan PENGAR

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad hände nu? Storbritannien anfaller Sverige? Henrik VIII? Hela ord skrivna med versaler?

Jag fattar ärligt talat inte vad du argumenterar för, eller emot.
Citera
Medlem
Nu när till och med kineserna sviker lille Putte, och hela världen skrattar åt hans patetiska krig samtidigt som Rysslands ekonomi krascher helt och hållet - vad tror ni om risken att han bara säger "fuck it" och börjar pumpa ut atombomber? Bombar hela Europa, försöker nå USA, antarktis m.m.

Ska jag falla så ska alla falla-tänket. Han ser ju som sagt inte ut att må särskilt psykiskt bra, och lär vara ännu svettigare än någonsin just nu.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag antecknar att sarkasmer och ironi måste hållas på låg nivå så jag får väl ge upp detta.

Jag som tänkte hålla Putin och Xi-nivå på mitt skojande.

Har judonissen bränt av några aerosolvapen än eller måste han be Xi om veckopeng först?

Det är svårt att skilja på ironi och allvar i denna tråd. Speciellt eftersom flera stycken hävdat samma sak som du gjorde fast på fullt allvar.
Citera
2022-02-28, 10:27
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är väl ukraina som bryter avtal.
Vilkoret för sjävständighet var att inte ingå eller ansöka till Nato och EU.
Så vem bryter avtal?

Vilket avtal yrar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in