Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 09:36
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Inte länge till med nuvarande storlek. Man förlora över 1000 soldater om dagen, och det kostar många miljarder USD per dag. Nu har även väst fryst hela den ryska banksektorn.

Russki är helt rökta, och det bästa Putin kan göra för sitt land är att svälja den där förbannade cyanidkapseln som han spelar runt med tungan.

Du snackar din skit. "Russki" har mer eller mindre tagit över Ukraina på fyra dagar. Om ett par dagar till så är Kiev taget.

Om inte annat så är kriget förvånansvärt snabbt.

Du sitter och runkar åt dina fantasier, lev i verkligheten för fan.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du är ju helt lost i dina kommentarer. Hur länge pågick krigen i Vietnam, Irak, m.fl. krig. Har man en avlönad arme så spelar det ingen större roll om de strider eller är på en övning.

1-2 dagar var vad det skulle ta enligt ryssarnas beräkningar. Detta är en total katastrof för Ryssland, man har gapat för stort helt enkelt.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Jag Utgick från aftonbladet. Får ändå räkna det som mer korrekt än typ russia news eller något liknande

Media vill hela tiden har något fett att rubriksätta. I går var det att Kiev var nära att falla. Och idag är det att Vitryssland ska gå in i kriget. Det handlar bara om rubriker. Finns inget att redovisa hittar man på något som ska skapa klick.
Citera
2022-02-28, 09:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man vet ju aldrig, någon av dessa finniga tonåringar kan vara en ny Mijailo Mijailović?

Det är väldigt svårt att hitta dem. På ett forum kan folk också ibland skriva saker som får dem att verka farliga, men som egentligen mest handlar om att de är fulla och missnöjda med den politiska utvecklingen.

Förmodligen skall det därför till något mer konkret för att SÄPO och andra skall notera en individ. Liksom, i den här tråden finns fler än en mystisk person, men ingen som låter som att den skall begå terrorbrott i Sverige.

Många proffs som funderar över landets försvar tror jag istället fokuserar på hur man skall skydda infrastruktur mot sabotage, och särskilt då i konfliktsituationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finns det någon expert här som vet vad den förbannade kolonnen gör för nytta. Den borde varit framme i natt.

Jag tycker inte någonting stämmer i detta krig.

Ja man börjar ju på allvar undra vad ryska försvarsplanere haft för vanföreställningar.

Trodde de verkligen att det skulle gå att ta Kiev på några dagar? Visst, jag förstår värdet av att hota Kiev, även om man inte tar staden, men allt annat verkar ju stå nästan stilla.
Trodde de Kharkiv skulle ge upp utan vidare? De verkar ju ännu inte omringat staden!

Börjar tro att invasionen byggde på ren skrämseltaktik, helt utan någon ockupationsplan - de hoppades att ukrainarna skulle ge upp bara de sparkade in dörren.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det rapporteras nu att den ryska offensiven har avstannat helt. Ingen vill strida mer. Nu fattas bara att någon tar Putin av daga.

Samtidigt i Kiev: mataffärerna öppnar igen, bussar och tunnelbana kör enligt tidtabell.

Det är pga samtal skall hållas.
Bägge sidor lär vara stå stilla under dessa samtal.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag förstår inte riktigt varför Putin vill ha in kärnvapen i Belarus? Är det ett bättre geografiskt läge för vad?

"Mucka inte med mig och Luka" typ. Nya järnridån som sätts upp nu.
Citera
Medlem
Mittpunkts avatar
Det är ganska intressant en sak. Vitryssland ska nu stötta Ryssland militärt och även Tjetjenien. Det väst gör att sända militärt stöd i form utav vapen, ammunition och kroppsskydd

Därefter sitter man och håller möten efter möten och ser på bara. Hur ska egentligen väst få in detta material i Ukraina? De allra västra delarna, gränsen mot Polen har väl ryssarna kontroll över misstänker jag. Vad hjälper det att få in detta material nästan 60 mil ifrån krigets centralpunkt? Ska dom skjuta missiler från Lyuboml och Kovel, är det tanken? Pansarskott från Sverige, hur ska dessa transporteras från gränsen till Polen mot Kiev?
Citera
Medlem
Har luften helt gått ur de sönderalkade ryssarna eller?

Har konvojen gått upp i rök?
Citera
2022-02-28, 09:38
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Du är ju helt lost i dina kommentarer. Hur länge pågick krigen i Vietnam, Irak, m.fl. krig. Har man en avlönad arme så spelar det ingen större roll om de strider eller är på en övning.

En väsentlig skillnad är att dessa krig finansierades av världens rikaste land. Något Ryssland verkligen inte är.
Citera
Medlem
Det kan väl inte vara acceptabelt med vapenstillestånd samtidigt som "Belarus" sänder in trupper, som man påstås göra idag.

Då borde ukrainska styrkor ha rätt att angripa dom.

Eller skall man bara sitta och vänta tills demoraliserade soldater tröttnat på hela skiten?

Fred kan inte slutas anser jag förrän alla utländska trupper lämnar ukraina.
Citera
Avstängd
Citat:

En av Rysslands många svaga punkter hittills har varit logistiken. Bränsle främst, men även mat och ammunition. Man har slangat diesel från bönder (Fast första dagen var det tvärtom), plundrat mataffärer och slaktat kor. Behovet av logistik ökar för varje dag som går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in