2022-02-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Är deras arme verkligen såhär dålig eller är dom bara extremt uruselt förberedda ?

Skulle vara intressant att få se riktiga siffror från Ukraina med.
Citera
2022-02-28, 09:20
Medlem
Gubbens avatar
Ryssland är alltid en blandning av genialitet och inkompetens.
Slaget vid Kursk, sovjetisk seger men 4x högre förluster än tyskarna ( som anföll). Det säger en del om hur ryssar slåss.
Citera
2022-02-28, 09:20
Medlem
Rysk-japanska kriget. Japanerna gav ryssarna smisk!

Första världskriget? Minns ej exakt, men fick inte Ryssland dra sig ur med svansen mellan benen? Sen föll imperiet samman i svallvågorna som följde. Bra där!

Sen var det väl nåt litet krig med Polen, där ryssarna i alla fall inte överpresterade.

Sen har vi finska vinterkriget där Sovjetunionen iofs ”vann” till slut och fick finnarna till att skriva på ett fredsavtal. Men oj vad dåligt det gick..

Sen har vi andra världskriget. Oj oj oj..

Först blir man totalt överkörda av tyskarna under operation Barbarossa. Sen lyckas man med enorma förluster och massivt amerikanskt stöd klara sig med näsan över vattenytan. Totalt sett förlorade man väl många miljoner soldater. Närmare nio miljoner soldater, men då finns nog ett litet mörkertal utöver det. (Vilket kan jämföras med USA då som också hade en snabbt uppförd värnpliktsarmé och som ”bara” förlorade runt en halv miljon man.. trots att man stred i hela stillahavsområdet och i nordafrika och deltog i D-dagen och slog sig fram genom västeuropa. Samtidigt som man stöttade andra länder.)

Sen gick insatsen i Afghanistan väl inte jättebra heller, men det var iofs å andra sidan en omöjlig konflikt att hantera.

Sen hade vi konflikten i Tjetjenien. En liten delrepublik stor som Småland? som det tog åratal för den ryska armén att få ordning på. Trots massiv insats.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-28 kl. 09:30.
Citera
2022-02-28, 09:25
Medlem
Jag ger mig på en analys: detta är en med ryska mått mätt mjuk början. Det är inte Wagner-förband eller ens Moskvas medelklasskillar som sitter i de brinnande kolonnerna, snarare fattiga tjetjener och liknande.

Ryssland är traditionellt kassa på militär logistik, men underrättelsetjänsten är i världsklass. Om något är detta ett första steg för att rättfärdiga en större invasion, kanske även mot andra nationer.

Däremot tror jag att han missbedömde hur enat väst skulle ställa sig bakom Ukraina. Med konflikten i Syrien lyckades Putin få Europa att vackla. Titta på hur olika Ungern och Sverige reagerade! Eller hur migrationsdebatten har slitit sönder oss.

Ukraina är något helt annat, vilket Ryssland nog inte trodde. Östeuropa tar emot ukrainarna med öppna armar och gamla minnen om ryska förbrytelser väcks till liv.

Aldrig någonsin har svenskarna helt gå med i Nato innan, galet!

Jag hoppas att oligarkerna med ekonomin i åtanke kan kontrollera Putin innan kärnvapnen smäller.
Citera
2022-02-28, 09:27
Medlem
Nemphis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Rysk-japanska kriget. Japanerna gav ryssarna smisk!

Första världskriget? Minns ej exakt, men fick inte Ryssland dra sig ur med svansen mellan benen? Sen föll imperiet samman i svallvågorna som följde. Bra där!

Sen var det väl nåt litet krig med Polen, där ryssarna i alla fall inte överpresterade.

Sen har vi finska vinterkriget där Sovjetunionen iofs ”vann” till slut och fick finnarna till att skriva på ett fredsavtal. Men oj vad dåligt det gick..

Sen har vi andra världskriget. Oj oj oj..

Först blir man totalt överkörda av tyskarna under operation Barbarossa. Sen lyckas man med enorma förluster och massivt amerikanskt stöd klara sig med näsan över vattenytan. Totalt sett förlorade man väl många miljoner soldater. (Vilket kan jämföras med USA då som också hade en snabbt uppförd värnpliktsarmé och som ”bara” förlorade runt en halv miljon man.. trots att man stred i hela stillahavsområdet och i nordafrika och deltog i D-dagen och slog sig fram genom västeuropa. Samtidigt som man stöttade andra länder.)

Sen gick insatsen i Afghanistan väl inte jättebra heller, men det var iofs å andra sidan en omöjlig konflikt att hantera.

Sen hade vi konflikten i Tjetjenien. En liten delrepublik stor som Småland? som det tog åratal för den ryska armén att få ordning på.

Sammanfattar läget ganska bra och vilka förutsättningar ryssarna har. Ingen kan ju ha trott på förhand att dom skulle komma in och briljera i Ukraina efter att ha gjort lite research om rysk krigföring.
Citera
2022-02-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemphi
Sammanfattar läget ganska bra och vilka förutsättningar ryssarna har. Ingen kan ju ha trott på förhand att dom skulle komma in och briljera i Ukraina efter att ha gjort lite research om rysk krigföring.

Är ingen historiker, men hittar liksom inget exempel på där ryssarna verkligen har imponerat med att ha gjort bra ifrån sig i krig? Undantaget enstaka slag och så naturligtvis..

Det finns säkert, men jag känner inte till.
Citera
2022-02-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Inget av de två alternativen skulle jag säga.
Det är såhär krig är när det förs mellan parter med liknande utrustning och i Europeisk terräng

Folk är bortskämda med tv-spelsliknande "krig" i olika öknar.

Anfallaren har f.ö alltid större förluster än försvararen.

Tyskland hade världens modernaste armé år 1941, likväl fick de enorma förluster.

Men inte såhär illa. Nu ser man nästan enbart ryska förluster med uppgivna soldater.
Citera
2022-02-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Skulle vara intressant att få se riktiga siffror från Ukraina med.

Jag håller med. Från båda sidorna
Citera
2022-02-28, 09:35
Medlem
Citat:
Jag håller med. Från båda sidorna

Siffrorna Ukraina rapporterar är ju brutalt i underkant. Inte en chans att det bara har dött typ 500 soldater.
Citera
2022-02-28, 09:38
Medlem
Tyvärr kommer det att bli mycket värre.
Ryska militärledningen ville ta över Ukraine utan att skada många städer och civila.
Så de skickade sabotörteam som skulle likvidera Presidenten och andra nyckelpersoner, samt elitförband som skulla ta flygplatser. Planen fungerade inte och nu visar det sig att den Ryska armen måste slåss mot alla Ukrainare som kan bära vapen och de kommer att ha tusentals pansarskott.

Så vad kan Putler göra nu?
1. Förstöra hela Ukraine vilket kostar tiotusentals Ryssar livet och vilket är på lång sikt en förlustaffär.
2. Spränga ett litet kärnvapen i västra Ukraine för att försöka skrämma hela världen.
3. Behålla de delar av landet som de har tagit och dra tillbaka resten av armen med förklaringen att man har uppnått sina mål.

Jag tror att Putler inte får vara kvar länge till.
Hela den Ryska ledningen under Putin förstår att Ryssland går under med Putler om han får fortsätta.
Citera
2022-02-28, 09:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Men inte såhär illa. Nu ser man nästan enbart ryska förluster med uppgivna soldater.

Här får du vara liiite mer källkritisk.
Citera
2022-02-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Här får du vara liiite mer källkritisk.

Jag är förvånad att man inte ser Ukrainska förluster. Nu kanske dom ryska soldaerna inte går runt o filmar precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in