Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Lögn! 4 miljoner människor i östra Ukraina har varit utsatta för krig i 7 år. De har fått stöd av Ryssland, eftersom de är i huvudsak ryssar.
Kiev hade kunnat följa Minsk-avtalet från 2015, så hade det blivit fred.
Ingen i Väst har brytt sig om dessa människor. Bara Ryssland.

Snyft, snyft.

Du bevisar min poäng om att Ryssland är förbannade för att de inte får attackera och förslava andra folk.

Konflikten du talar om är som sagt startad och underhållen av Ryssland.

Det blir mer och mer uppenbart att det behövs ett register över ryssfans.

Citat:
Ryssland är minst lika civiliserat som Väst. Om man vill ha fred så gör man kompromisser.

Du pratar om samma Ryssland som upprepade gånger har krigat mot sitt eget folk.

Citat:
Ukraina har chansen i dagens förhandlingar att visa att han inte vill offra sitt land för att Västs ledare har russofobi.

Putin har chansen att begå självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det är två saker som jag finner intressant!

Den första är hur extremt dåliga ryssland måste vara på taktik i krig. Det är om inte världens starkaste iaf näst bästa armen på jorden. De möter det "lilla" landet Ukraina men de verkar förlora, HUR GÅR DET TILL? Jag vill inte att ryssland ska vinna men liksom...

Den sista saken är att ifall det håller på att sluta? Verkar ju lugna ner sig utöver vitrysslands deltagande.

Kriget är väl mkt större än det vi ser på marken, förmedlat av media.
Det var länge sedan krig var = springande gubbar, tanks och flygplan.

Ukraina får väl underrättelsedata dygnet runt, Väst skickar bilder av vad ryssen gör osv...
Ukraina har troligen tillgång till ett komplicerat kommunikationsnät, skapat av Väst.
Utan data-telefon-satellit-stöd från Väst, skulle nog Ukraina vara mos vid det här laget...

Ryssen har hela Västvärlden emot sig - detta inkluderar ovanstående.

Och skulle Ukrainas centrala ledning slås ut, hjälper nog Väst till, när man ska upprätta ny kommunikation (både inom och utom Ukraina).

Och blir det Väst-stött gerillakrig, kan Putin slutligen gå och pissa på sig och dra åt h-e.

Med det upplägget, får man det bästa av två världar - en rik gerilla som stöttas av Väst, vem fan orkar slåss mot den ha ha....

Och möjligheterna att stötta en sådan i hemlighet, är väl oändliga.

Hur ska Putin hålla reda ens hälften av smuggelväggarna och hålla Ukrainas gränser?

Game Over.
Citera
Medlem
Citat:
Men de skulle ju kunna ha det. EU behöver inte lyda USA i allt. Eller är vi slavar till USA?

Jag hoppas att dagens förhandlingar leder till kloka beslut och att kriget upphör.
Nej jag hoppad att kriget fortsätter.

Putler ska fan inte få som han vill.

Ryssland ska förgöras ekonomiskt först.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aha, du uppfattade inte ironin.

Jag tror risken är väldigt liten men jag tror samtidigt att Putin inte kommer att stoppa förrän hans krav är uppfyllda som han presenterade före jul.

Det tycker jag de vuxna i rummet i väst ska ta till sig.

Och Ukrainarna vore självmordsbenägna ifall de gick med på galningens kravlista. De vill inte bli toppstyrda från Moskva igen. Putin snackar bara skit när han menar att han vill göra Ukraina "neutralt". Genom att invadera landet, avmilitarisera landet helt och tvinga dem att inte få ansöka till NATO inom en överskådlig framtid? Visst. Go with that.

Putin vill avsluta det Stalin och Kaganovich påbörjade i Ukraina. Tack och lov går det nu så där för honom och förhoppningsvis får hans eurasiatiska horder snart traska hem igen med svansen mellan benen.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-28 kl. 09:23.
Citera
2022-02-28, 09:06
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Jag har ALDRIG påstått att Ryssland är ett demokratiskt land. Det jag sagt är att den ryska demokratin endast har 30 år på nacken och lider av många barnsjukdomar som de västliga demokratierna redan haft för länge sedan. Utöver det så är det inte så ska man inte översimplifiera och glorifiera sig själv. Det är inte svart eller vitt. Ryssland är inte så odemokratiskt som många påstår härinne och Väst är absolut inte så demokratiskt som man vill tro. Se bara på hur man förbjudit Russia Today. Och en sak är säker. Ukraina är inte det demokratiska land många vill tro härinne. Kanske pga av att man undermedvetet identifierar sig med dem i kampen mot Ryssland.

Finns för övrigt inget ryskt ryggdunkande i tråden. Det som finns och förstör diskussion är en massa muppar som så fort man skriver något som avviker från Västs MSM och deras förvrängda världsbild skriker ryss-troll. Är svensk från Stockholm men får höra hela tiden att jag sitter i en bunker i Ryssland avlönad av Putin. Anser du att det är konstruktivt för dialogen? Det känns som det finns ett fåtal vuxna härinne, bland dem du, och en massa småbarn. Svårt att föra meningsfull dialog då.

Ett exempel på hysterin är hur Oprah plockat bort Dostojevskis "Krig och Fred" från sin bokklubb. Kan det bli galnare?
Okej du är svensk.
Det är Leo Tolstoj som skrivit krig och fred.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Förklara styrränta för en idiot med 0 koll på börsen eller trading överhuvudtaget.

Det är en slags grossistpris som centralbanken erbjuder banker att handla för.

Alla andra räntor sätt sen som styrränta +någonting.
Så ett bolån på två år yttrycks som styrränta + påslag för två år + påslag för risken med bolån.

I fredags var det kanske 9.5 + 3 + 2% = 14.5%
Idag är det istället 20 +3 +2 % =25%

Centralbanken höjde i stort sett alla räntor på lån i landet med 10 % för de lån som tecknas idag.
Anledningen till att de gjorde så är inte för att de är oroade över att ryska hipsters har överbelånade bostadsrätter utan för att det finns ett samband mellan ränta och växelkurs.
De höjer räntan för att stärka rubelns värde mot andra valutor
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Om Vitryssland ansluter till Ryssland. Vad kommer härnäst? Finns väl några länder som skulle vilja platta till Vitrysslands diktator lite?

Lite svårt då Putin levererar kärnvapen till Vitryssland.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Lögn! 4 miljoner människor i östra Ukraina har varit utsatta för krig i 7 år. De har fått stöd av Ryssland, eftersom de är i huvudsak ryssar.
Kiev hade kunnat följa Minsk-avtalet från 2015, så hade det blivit fred.
Ingen i Väst har brytt sig om dessa människor. Bara Ryssland.

Ryssland är minst lika civiliserat som Väst. Om man vill ha fred så gör man kompromisser.

Ukraina har chansen i dagens förhandlingar att visa att han inte vill offra sitt land för att Västs ledare har russofobi.

Ryssland har idag chansen att göra det enda rätt och dra sig ur och lägga ned vapnen mot Ukraina fortast möjligt
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Men om de nu skickar in personalen som de ej vill förlorar är de ju öppet mål för Nato eller Kina att avsätta Kreml?

Kan ju vara många, ryssland är stort.

40% av "eliten" kanske är 500 000, vem vet.

Sen går väl kina och ryssen hand i hand.

Jag säger bara att det är konstigt om ryssland bara har en massa finniga tonåringar som strider.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aha, du uppfattade inte ironin.

Jag tror risken är väldigt liten men jag tror samtidigt att Putin inte kommer att stoppa förrän hans krav är uppfyllda som han presenterade före jul.

Det tycker jag de vuxna i rummet i väst ska ta till sig.

Det är vad de gjort och det är därför de agerar.

Ryssen behöver förstöras nu. Vi behöver också ett register över ryssfans.
Citera
Medlem
Man undrar ju hur det ryska folket reagerar nu när lille Putte håller på att förstöra deras ekonomi helt och hållet, även om de tar över Ukraina...?
Citera
2022-02-28, 09:07
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:

Ryssland är minst lika civiliserat som Väst.

Ivan, som ett tips tycker inte den civiliserade delen av världen att det är ok att ljuga och oprovocerat och i strid med löften invadera grannländer eller att hota andra länder med kärnvapen. Ryssland kommer att ha en lång väg innan det kan betraktas som ett civiliserat land igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in