2022-02-28, 08:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, så när som på en vecka i alla fall. FHM och Tegnell hade ju fel på minst en månad. Ändå får mina motståndare det till att jag har "förlorat", då de inte gillar mina åsikter. Det gör det hela ännu så mycket roligare. Återkommande är att "ingen bryr sig vadslagningen". Ändå ägnar man inlägg efter inlägg med att skriva att jag förlorat och FHM "vann", trots att det uppenbarligen blev precis tvärtom. Klart underhållande och sannerligen en nagel på somliga här inne

Å andra sidan ska jag inte förhäva mig så mycket. Vilken idiot som helst borde ju kunnat förutspå att smittan aldrig skulle kunna peaka i mitten av januari, då Sverige stod för ett jullov och Omikron då, precis innan Jul just hade hittat hit. Vi vet sedan tidigare att längre skolledighet har en dämpande effekt på smittspridningen. Givetvis har det ännu större effekt på en virusvariant som är extremt smittsam. Det var sas givet redan på förhand att den stora smittspridningen skulle komma igång efter jullovet och skolorna började om cirka 10 jan. Då är det omöjligt med en smittopeak bara fem dagar senare. Betydligt mer rimligt att denna peak inträffar 4-6 veckor senare, dvs vecka 8-10. Viruset måste hinna spridas (vi har sett ungefär samma mönster efter sommarloven). Peaken inträffar precis när spridningen är som störst, men när tillräckligt många har hunnit bli immuna, för att en nedgång ska börja skönjas. Troligen inträffade det vecka 6 någon gång, därmed dödstals peak vecka 7 (vecka 8 sannolikt inte långt efter, då vi nu har en slags svagt sluttande platå). Jag hade kanske fel på en vecka, inte mer.

Jag säger inte att du haft helt rätt men mer rätt än FHM. Jag har försökt följa Danmarks siffror som är mer rättvisande.
Citera
2022-02-28, 08:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag säger inte att du haft helt rätt men mer rätt än FHM. Jag har försökt följa Danmarks siffror som är mer rättvisande.

Japp. Svårt att veta vad som händer nu i Sverige faktiskt. Testningen har ju skurits ned till ett minimum och vad gäller den mediala rapporteringen har ju krisen i Ukraina tagit över nästan all rapportering. Det enda man kan göra är att följa kurvorna över dödstalen och där ser vi nu en liten minskning, så då kan man ju förmoda att smittan peakade för någon vecka sedan, även om det är något oklart. Jag tror i vart fall att det kan vara så.
Citera
2022-02-28, 08:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp. Svårt att veta vad som händer nu i Sverige faktiskt. Testningen har ju skurits ned till ett minimum och vad gäller den mediala rapporteringen har ju krisen i Ukraina tagit över nästan all rapportering. Det enda man kan göra är att följa kurvorna över dödstalen och där ser vi nu en liten minskning, så då kan man ju förmoda att smittan peakade för någon vecka sedan, även om det är något oklart. Jag tror i vart fall att det kan vara så.

Jag tror också det peakat, men det betyder ju inte att det är över. Kanske kan den här krisen lugna ner folk lite från att resa och så, det kanske dör ut av sig själv.
Citera
2022-02-28, 08:38
Medlem
Citat:
FHM sa mitten på januari, det var tokfel. Danmark peakade runt mitten på februari och vi låg lite efter, Sveriges siffror är ju helt opålitliga.

Berätta gärna vad du grundar det på?
Att ”vi låg lite efter”..
Det ser inte ut så på sjukhusen, men du har säkert någon egen fin förklaring..
Citera
2022-02-28, 08:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Danmark och Norge låg väl någon vecka före oss i omikronsmittan.
Citera
2022-02-28, 08:40
Medlem
Citat:

Hahahahaha

Så med omikron är tiden från smitta till död, någon vecka?
Vart får du allt ifrån?
Citera
2022-02-28, 08:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Om du kollar dödstalen (som kanske är det som är mest tillförlitligt, inte minst vid jämförelser mellan länder), så uppnåddes toppen vecka 7, med viss brasklapp för att efterrapportering kan göra att talen för vecka 8 går om. (Diagrammet längst ned).

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall
Citera
2022-02-28, 08:43
Medlem
Citat:
Danmark och Norge låg väl någon vecka före oss i omikronsmittan.

Nej, det är en trådsanning.
Danmark startade före troligtvis, men vi hade större immunitet och mindre åtgärder.
Det innebär att vi drog förbi snabbt.
Tycker det är ganska tydligt med tanke på siffrorna för vården.
Jag tror norge har den stora peaken framför sig..
Finns inget som tyder på att de peakat
Citera
2022-02-28, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hahahahaha

Så med omikron är tiden från smitta till död, någon vecka?
Vart får du allt ifrån?

Ja, det skulle jag tro. Inkubationstiden är ju 2 dagar istället för medel 5-10 med tidigare varianter. Sjukdomsförloppet tycks också vara snabbare överlag. Passar inte det heller med din världsbild? Du griper verkligen efter varje halmstrå!
Citera
2022-02-28, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, det är en trådsanning.
Danmark startade före troligtvis, men vi hade större immunitet och mindre åtgärder.
Det innebär att vi drog förbi snabbt.
Tycker det är ganska tydligt med tanke på siffrorna för vården.
Jag tror norge har den stora peaken framför sig..
Finns inget som tyder på att de peakat

Nej det är ingen trådsanning.

Norge har peakat för den här gången, se själv.

https://www.vg.no/spesial/corona/
Citera
2022-02-28, 10:26
Medlem
Citat:
Nej det är ingen trådsanning.

Norge har peakat för den här gången, se själv.

https://www.vg.no/spesial/corona/

Du läser inte den stora rutan ovanför siffrorna?

”Reglene for testing er endret og tallene på registrert smitte vil være lite sammenlignbare med tidligere perioder. VG legger fremover større vekt på sykehustall i vår presentasjon av epidemien i Norge.”
Citera
2022-02-28, 10:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du läser inte den stora rutan ovanför siffrorna?

”Reglene for testing er endret og tallene på registrert smitte vil være lite sammenlignbare med tidligere perioder. VG legger fremover større vekt på sykehustall i vår presentasjon av epidemien i Norge.”

Den rutan har funnits över en månad tillbaka. Ska vi bara titta på sjukhustalen och nya inläggningar så har det ff inte peakat. Då får imbilden ännu mer rätt. Fast ska man vara lite rättvis så är det nog en del inlagda med covid och inte pga covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in