2022-02-28, 00:15
Medlem
supreme100s avatar
Oavsett nuläget är det helt omöjligt att se hur Putin/Kreml har tänkt sig detta på lång sikt. De verkar fullständigt ha missbedömt läget och trott att de skulle välkomnas mer eller mindre entusiastiskt.

Hur detta än fortlöper den närmsta tiden så kommer Ukraina göra motstånd tills sista man stupar
-så om inte Ryssland har folkmord i krigsplanen så känns allt så jävla märkligt.
Citera
2022-02-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Oavsett nuläget är det helt omöjligt att se hur Putin/Kreml har tänkt sig detta på lång sikt. De verkar fullständigt ha missbedömt läget och trott att de skulle välkomnas mer eller mindre entusiastiskt.

Hur detta än fortlöper den närmsta tiden så kommer Ukraina göra motstånd tills sista man stupar
-så om inte Ryssland har folkmord i krigsplanen så känns allt så jävla märkligt.

Även om ukrainas armé till slut skulle falla samman i kaos och Ryssland skulle kunna ta stora delar av landet, så innebär ju inte det att kriget på kort sikt är vunnet. Motståndet lär fortgå. Man kommer inte att vinna hearts and minds. Det skulle krävas mycket stora resurser för att ”hålla” landet. Och det skulle kosta.

Och i omvärldens ögon har Ukraina redan nu vunnit oerhört i respekt.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-28 kl. 00:26.
Citera
2022-02-28, 00:25
Medlem
Det är ju också ett mind game. Ju fler nätter man håller stånd i Kyiv..
Citera
2022-02-28, 00:49
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukraina står helt själva och är mao helt körda.

Kanske inte helt själva. Just nu ligger en K35R Stratotanker och snurrar öster om Krakow.

Misstänker att det inte är Polska plan den ska tanka..
Citera
2022-02-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Kanske inte helt själva. Just nu ligger en K35R Stratotanker och snurrar öster om Krakow.

Misstänker att det inte är Polska plan den ska tanka..

MIG-29'or som i går var polska, i dag ukrainska kanske?
28. februar 2022 kl. 00:46 EU-fly på vingene i natt En seniorrådgiver i EU-parlamentet, Alexandre Knauss, sier at kampfly fra EU vil være i lufta over Ukraina i løpet av natta. EU vedtok søndag kveld å sette inn kampfly i Ukraina-konflikten.
– Flyene er i ukrainsk luftrom innen en time, skrev Krauss på Twitter søndag kveld
https://www.nrk.no/nyheter/eu-fly-pa-vingene-i-natt-1.15872224

https://twitter.com/AlexandreKrausz/status/1498034918785531919

Det var snabbt!
Citera
2022-02-28, 06:28
Medlem
efftolvs avatar
Du förstår inte att krig förs på flera fronter under en pågående konflikt?
Det är desinformation från båda hållen och du råkar bo i ett land som fördömer Ryssland.

Uppskattningen av rysk militär innan konflikten var oroväckande. Sen nästa vecka köper varenda svensk artiklar som påstår det motsatta i msm. Jösses, det är på gränsen till pinsamt hur jävla mentalt frånvarande varenda svensk är.
Citera
2022-02-28, 06:57
Medlem
När man ser försvarsministern och generalen sitta som 2 skolbarn och nicka till Putin när han ger order kan man lätt dra slutsatsen vad som hänt. Den här invasionen är Putins krig och ingen vågar säga sanningen till galningen nämligen följande...

logistiken kommer inte fungera när man anfaller ett så stort land från alla håll det blir urvattnat och sprider sig som ringar på vattnet, att underhålla en så stor armé är omöjligt över tid, bränsle tar slut, soldater blir trötta och omotiverade, information fungerar ej, dessutom är alla fordon och materiel gamla vilket inte når diktatorn som fattar beslut på felaktiga grunder alltså pga JA sägare,

Ukraina är motiverat och förberedda i många år efter Krim, dessutom kanske och även troligt är understödda av både USA och UK inofficiellt i många år vilket motståndet faktiskt tyder på....rätt motstånd kan slå ut broar, små grupper kan slå ut stora trupper osv...
Citera
2022-02-28, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Du förstår inte att krig förs på flera fronter under en pågående konflikt?
Det är desinformation från båda hållen och du råkar bo i ett land som fördömer Ryssland.

Uppskattningen av rysk militär innan konflikten var oroväckande. Sen nästa vecka köper varenda svensk artiklar som påstår det motsatta i msm. Jösses, det är på gränsen till pinsamt hur jävla mentalt frånvarande varenda svensk är.

Jag tror kanske tendensen att köra vilse och få slut på soppan och sen dö påverkar synen på rysk militär mer än någon propaganda.

Du däremot tror att allt går enligt plan....
Citera
2022-02-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Absolut! Fast dessa har nog Ukraina inte i jättestor mängd.

Men de man har får naturligtvis jobba på..

Turkarna har väll skickat nya
Citera
2022-02-28, 07:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Trodde seriöst inte att Ryssland skulle försöka sig på total invasion.

Det som nu oroar mig är vad som ska hända nu. En samlad omvärld, inkl EU och USA kan inte tillåta Ryssland att invadera Ukraina.

Ryssland å andra sidan kan inte tillåta sig förödmjukas genom att förlora kriget. Har man gått så här långt är jag rädd för att de bara ser en väg framåt. Kanske tar de till kärnvapen om så krävs och vad fan händer om de bränner av en sådan laddning i Ukraina? Hur skulle väst agera? Stillatigande acceptera och dra sig tillbaka med stöd och allt? Eller skulle väst svara med samma mynt?

Hur stor är risken att detta eskalerar till ett tredje världskrig? Finns det ens någon lösning som BÅDE omvärlden och Ryssland kan acceptera? Känns som det är för sent att backa nu för alla parter.

Det skrämmer mig ärligt talat en smula. Jag förstår ärligt talat inte hur Ryssland och Putin tänker. Jag trodde han var smart. Har tom tyckt att han verkar rätt rolig och en rätt skön figur, speciellt då han retat gallfeber på så många. Synd att det skulle sluta så här. Vad tycker förresten ryska folket själva om det militära tilltaget som deras ledare beordrat? Finns det folkligt ryskt stöd för invasionen av Ukraina?
Citera
2022-02-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukraina står helt själva och är mao helt körda.

Det gillar du?
Ja ingen annan har sagt att Ukraina är själva.
Men na håller emot än så länge mot denna ”super” arme
Citera
2022-02-28, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Trodde seriöst inte att Ryssland skulle försöka sig på total invasion.

Det som nu oroar mig är vad som ska hända nu. En samlad omvärld, inkl EU och USA kan inte tillåta Ryssland att invadera Ukraina.

Ryssland å andra sidan kan inte tillåta sig förödmjukas genom att förlora kriget. Har man gått så här långt är jag rädd för att de bara ser en väg framåt. Kanske tar de till kärnvapen om så krävs och vad fan händer om de bränner av en sådan laddning i Ukraina? Hur skulle väst agera? Stillatigande acceptera och dra sig tillbaka med stöd och allt? Eller skulle väst svara med samma mynt?

Hur stor är risken att detta eskalerar till ett tredje världskrig? Finns det ens någon lösning som BÅDE omvärlden och Ryssland kan acceptera? Känns som det är för sent att backa nu för alla parter.

Det skrämmer mig ärligt talat en smula. Jag förstår ärligt talat inte hur Ryssland och Putin tänker. Jag trodde han var smart. Har tom tyckt att han verkar rätt rolig och en rätt skön figur, speciellt då han retat gallfeber på så många. Synd att det skulle sluta så här. Vad tycker förresten ryska folket själva om det militära tilltaget som deras ledare beordrat? Finns det folkligt ryskt stöd för invasionen av Ukraina?

Det troligaste är nog att någon sätter en kula i Putins skalle. Ingen vill egentligen kriga eller sätta sina familjer i fara. Det är en enorm förlust att gå in i en väpnad konflikt nästan hur den än slutar, om inte minst ekonomiskt.
Synd att Putten flippade helt och hållet, man undrar ju om han går på några slags droger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in