2022-02-27, 20:02
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där kan man diskutera hur länge som helst, men jag föredrar produktioner som är faktagranskade av expertis. Så att själva rutinerna i polisarbetet är korrekta. Sedan kanske det för dramatikens skull måste vara så, att utredaren ensam har en skärmytsling med skurken på slutet, eller blir olyckligt förälskad i en av de misstänkta kvinnorna. Vi skulle inte vilja sitta i en timme i taget, och se honom vända papper i en pärm.

Om det är en läkarserie, så kommmer doktorn oundvikligen att stöta på osannolikt många ovanliga sjukdomar och tillstånd, för om alla hans patienter skulle ha gikt, svagt hjärta, diskbråck eller spädbarnskolik, så skulle folk tröttna. Men diagnoserna ska I ALLA FALL FINNAS i verkligheten, anser jag. Och de ska handläggas på ett korrekt sätt.

Angående Bond, så finns det faktiskt något som heter upphovsrätt. I Sverige gäller den i 70 år efter författarens död. Och så måste det vara. Det är frukansvärt respektlöst mot en författare, att ta en av hans karaktärer, som han arbetat fram med kärlek och mycket eftertanke, och byta kön, hudfärg eller sexualitet på denne. Eller låta honom säga saker, som han aldrig skulle ha sagt i böckerna eller originalfilmen. Om man vill ha en serie filmer om en svart hemlig agent, så kan man väl hitta på en egen sådan, och inte profitera på en avliden författares goda namn och rykte?
Vad pratar du om? När bytte James Bond kön och hudfärg? Och vad har upphovsrätt med det här att göra? Menar du att Ian Flemings arvingar inte får de pengar som tillkommer dem, eller vad?

Citat:
Och JA de här WOKE-grejorna (kön, hudfärg, religion, HBTQ) retar mig mer än något annat. För att det är så uppenbart att filmmakarna vill UPPFOSTRA oss. Vi ska tycka att det är OK att svarta män har vita flickvänner, vi ska tro att alla judiska familjer är varma och underbara, vi ska tro att homosexuella par alltid blir bättre föräldrar än heterosexuella par, vi ska... ja. För det är ju så uppenbart AV EN ANLEDNING de gör så här. Det FINNS tillräckligt många vita skådespelare, som kämpar om rollerna. Man måste inte ta en svart skådespelerska att spela Anne Boleyn... det görs YTTERST medvetet.
Det börjar klarna vad ditt problem är. Du tycker det är obehagligt att se svarta, bögar, judar och folk ur andra samhällsgrupper du ser ner på i roller med högre status än du tycker medlemmar i de grupperna förtjänar. Argumentationen skulle vinna på om du stod upp för den åsikten i stället för att försöka kamouflera den med förvirrade hänvisningar till upphovsrätt.
Citera
2022-02-27, 20:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Vad pratar du om? När bytte James Bond kön och hudfärg? Och vad har upphovsrätt med det här att göra? Menar du att Ian Flemings arvingar inte får de pengar som tillkommer dem, eller vad?

Det handlar inte bara om ifall arvingarna får betalt eller inte. Utan om att man inte får ändra i verket på ett sätt, som skulle ha varit kränkande för upphovsmannen om han vetat om det. Ur § 3 i Upphovsrättslagen:

"Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729#:~:text=Ett%20verk%20m%C3%A5%20icke%20%C3 %A4ndras,angivet%20s%C3%A4tt%20kr%C3%A4nkande%20f% C3%B6r%20upphovsmannen.
Citera
2022-02-27, 20:12
Medlem
Manissas avatar
Ge inte woke maffian en spänn. Finns gott om länder som inte är Woke som producerar massor med filmer. Du får kolla runt efter Turkiska drama serier (de jävlarna kan sina drama serier ) inget jävla woke där inte.

Bollywood är större än Hollywood så där finns det säkert någon regisör som gör filmer i din smak.

Letar du så hittar du!
Citera
2022-02-27, 20:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Det börjar klarna vad ditt problem är. Du tycker det är obehagligt att se svarta, bögar, judar och folk ur andra samhällsgrupper du ser ner på i roller med högre status än du tycker medlemmar i de grupperna förtjänar. Argumentationen skulle vinna på om du stod upp för den åsikten i stället för att försöka kamouflera den med förvirrade hänvisningar till upphovsrätt.
Det finns otroligt få svarta eller bögiga kungar eller ministrar, så det är inte ett dugg konstigt att man tänker så. Vit manlig makt är vanans makt. En svart som spelar schack, du måste skämta.

Sanningen är ju att det är kvinnor som snyltar på män när männen bygger upp varumärket James Bond eller t.ex schack eller fotboll. Och sedan kommer kvinnor in bara för att de är kvinnor, inte för att de tillför något. Det gjorde männen. Ingen gillar snyltare.
Citera
2022-02-27, 20:41
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Det handlar inte bara om ifall arvingarna får betalt eller inte. Utan om att man inte får ändra i verket på ett sätt, som skulle ha varit kränkande för upphovsmannen om han vetat om det. Ur § 3 i Upphovsrättslagen:

"Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729#:~:text=Ett%20verk%20m%C3%A5%20icke%20%C3 %A4ndras,angivet%20s%C3%A4tt%20kr%C3%A4nkande%20f% C3%B6r%20upphovsmannen.
Och vari består denna ändring? Du besvarade nämligen inte min fråga om i vilket sammanhang James Bond skulle ha bytt kön och färg (jag orkar inte ens bemöta ditt absurda påstående att det vore upphovsrättsbrott om manusförfattarna hade gjort det).
Citera
2022-02-27, 20:42
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det finns otroligt få svarta eller bögiga kungar eller ministrar, så det är inte ett dugg konstigt att man tänker så. Vit manlig makt är vanans makt. En svart som spelar schack, du måste skämta.

Sanningen är ju att det är kvinnor som snyltar på män när männen bygger upp varumärket James Bond eller t.ex schack eller fotboll. Och sedan kommer kvinnor in bara för att de är kvinnor, inte för att de tillför något. Det gjorde männen. Ingen gillar snyltare.
Kan någon berätta när James Bond blev svart och/eller kvinna?
Citera
2022-02-27, 21:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kan någon berätta när James Bond blev svart och/eller kvinna?

Det har diskuterats:

https://www.harpersbazaar.com/uk/culture/culture-news/a34517814/lashana-lynch-black-female-007-interview/

Att James Bond skulle vara en svart man, diskuterades redan för några år sedan, medan Roger Moore levde. Han sa ifrån och fick pudla:

https://www.theguardian.com/film/2015/mar/30/roger-moore-denies-racist-comments-about-idris-elba-playing-james-bond
Citera
2022-02-27, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
...eller ta den jättebra filmen "Flight of the Phoenix" från 1968, som bygger på en roman av Elleston Trevor. Filmen följer boken bra, den handlar om en grupp vita män som kraschar med sitt plan mitt i öknen. Både filmen och boken är väldigt spännande, och karaktärerna är väl utarbetade - alla känner någon man som är på det ena eller det andra sättet.

...men så kom någon idiot på att det skulle göras en nyinspelning år 2004, fastän en nyinspelning av något som redan är perfekt inte kan tillföra något, utan bara dra ifrån den ursprungliga författarens verk, samt den första filmen och dem som gjorde den. Nu skulle det NATURLIGTVIS vara en svart man, en kvinna och en bög i besättningen i stället! Och dessutom en massa snuskig jargong. (Nej jag skojar inte.)

Klart som FAN att romanförfattaren - och den första filmproducenten - hade blivit kränkta om de fått se eländet! Tur för dem, att de lämnat jordelivet...
Citera
2022-02-27, 21:20
Medlem
Citat:
De ska i alla fall inte vara på platser och positioner som är omöjliga, eller som var det i den tid då filmen skulle utspelas. T.ex. som romerska senatorer eller officerare. Eller ännu värre, när man påstår att en bestämd historisk person var svart, fast alla VET att det inte kan ha varit så. Som Henry VIII:s fru Anne Boleyn t.ex.. Det blir ju bara fånigt.

Ja, det blir det.

Citat:
Inte heller gillar jag att man tar ett gammalt filmmanus som uttalat handlar om en grupp vita män, som kanske ska utföra ett krigsuppdrag, eller något annat äventyrligt. Och så gör man en nyinspelning, där man byter ut de gamla kära, välkända karaktärerna mot en svart man, en asiatisk kvinna, en bög o.s.v.. Man tröttnar.

Mycket märkligt, men jag vet inte om jag känner igen det.

Citat:
Du kan väl inte ha missat, att det t.o.m. har varit diskussioner om att James Bond borde spelas av en svart man..? Fastän det strider mot hela Bond-konceptet. Detta är ju från början romaner, där Bond beskrivs tydligt, och man får även veta att han härstammar från Skottland. Och så ska han plötsligt vara neger..?

Det har jag inte missat. Det var väl tal om Idris Elba? Som jag kanske hade accepterat bara för att han är så cool, även om han kanske är i äldsta laget för att spela Bond. Ja, James Bond är en vit man, men hur många filmer kan man göra utan att förnya sig? Förresten, du vet att "neger" är ett nedsättande ord, va?

Citat:
Vidare ger man i filmer och TV en förskönande bild av judar, där de alltid är snälla och lite rörande, och har en fantastisk familjesammanhållning. Alla judiska mammor är underbara o.s.v.. Så ÄR det naturligtvis inte. Och problemet med att de så ofta "arbetar" med att lura andra på pengar, vidrörs inte alls.

Hört talas om Woody Allen och Seinfeld? Om man ser till amerikansk film och TV som utspelar sig i USA så är mitt intryck att amerikanska judar porträtteras som antingen neurotiska med dysfunktionella relationer, (och) eller som socialt lyckade med karriärer som läkare eller advokater. Så gott som alltid i New York.

Citat:
Jag gillar inte heller att man gör reklam för blandförhållanden och homosexualitet. Jag menar, ta bara ett exempel: "The Mountain between us". Det var en nypåhittad film, vad var ANLEDNINGEN till att kvinna skulle vara vit och mannen svart? Det fanns ingen annan anledning, än att vi skulle hjärntvättas till att tycka att det är normalt.

Har inte sett den filmen, man har så klart lagt märke till att par i reklamfilmer nästan alltid är interracial. Antagligen så att folk inte ska tycka att det är något konstigt med det, vilket det inte heller är. Om du upplever att verkligheten så som den faktiskt kan se ut är något som påtvingas dig, så får du väl lära dig att hantera saken på ett annat sätt, så att du inte lider av det. Ja, det kan upplevas som forcerat ibland, men det är ingen som tvingar dig att titta. Du nämnde år 1970 som gräns.
Citera
2022-02-27, 21:38
Medlem
Kan inte minnas när jag senast såg en film eller serie utan följande:
Blandäktenskap (olika hudfärg)
Samkönat par
Överdrivet många färgade karaktärer
Minst en asiat

Det är mer regel än undantag att läkare och poliser i filmerna är svarta.

Pinsamt uppenbart att det är inskrivet i handlingen för att fylla kvoten för mångfald och inkludering. Precis som i varenda reklamfilm numera.
Citera
2022-02-28, 05:48
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Det har diskuterats:

https://www.harpersbazaar.com/uk/culture/culture-news/a34517814/lashana-lynch-black-female-007-interview/

Att James Bond skulle vara en svart man, diskuterades redan för några år sedan, medan Roger Moore levde. Han sa ifrån och fick pudla:

https://www.theguardian.com/film/2015/mar/30/roger-moore-denies-racist-comments-about-idris-elba-playing-james-bond
Så för dig räcker det att det diskuteras att den svarte skådespelaren Idris Elba (som för övrigt råkar vara just så snygg och klassig som Sean Connery var i början av serien) för att du ska känna dig kränkt av all woke du tydligen tvångsmatas med?

Jag tror att det är lika bra att du lägger korten på bordet. Du tycker att man inte ens ska få diskutera svarta skådespelare i roller med högre social status än slavar, eftersom du tycker det är obehagligt att konfronteras med en verklighet där svarta skulle kunna vara sociala jämlikar med vita.

Ett alternativ, om du vill bli tagen på allvar, är ju att du kommer med konkreta exempel. I vilka filmer är det du känner att det finns ”för många” svarta, bögar och judar (fyll gärna på listan med fler samhällsgrupper du föraktar; jag har bara uppfattat de här tre)? Kontrastera gärna med några filmer som innehåller ”för många” vita heterosexuella icke-judiska karaktärer så att det blir tydligt att det du är ute efter är de korrekta proportionerna, och att du inte alls är ute efter en vit, arisk och heterosexuell överrepresentation i medielandskapet.
Senast redigerad av Bimbolina 2022-02-28 kl. 06:43.
Citera
2022-02-28, 05:55
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Kan inte minnas när jag senast såg en film eller serie utan följande:
Blandäktenskap (olika hudfärg)
Samkönat par
Överdrivet många färgade karaktärer
Minst en asiat

Det är mer regel än undantag att läkare och poliser i filmerna är svarta.

Pinsamt uppenbart att det är inskrivet i handlingen för att fylla kvoten för mångfald och inkludering. Precis som i varenda reklamfilm numera.
Du föredrar hur det var förr, antar jag, när oproportionerligt många karaktärer var vita, alla var strejta och cis, och svarta skådespelare var hänvisade till att fylla narrativa hjälpfunktioner. Är det för att du vill slippa bli påmind om att världen inte ser ut så?
Senast redigerad av Bimbolina 2022-02-28 kl. 06:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in