2022-02-27, 23:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ryssland har flera gånger försökt närma sig Europa och EU med diplomati, handel, och en genuin önskan till en fredlig samlevnad. Det har retat gallfebern ur usa och globalisterna.
Ja, Ryssland ska uteslutas och sedan blir somliga överraskade när ryssarna gör drastiska saker för att de sätter sig själva i främsta rummet. Det gör ju den andra sidan med. Svårt att förstå varför det är så obegripligt att inte alla tänker likadant...
Citera
2022-02-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här tex hittar jag på en sekund.
https://www.youtube.com/watch?v=jDxjBmxu1oo
Punka på en bil, visst jävligt trist men sånt händer i krig
Citera
2022-02-27, 23:36
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vår allas favoritperson George soros:

https://mobile.twitter.com/georgesoros/status/1497572126974525440

Nu vet vi med säkerhet att något inte står rätt till här.

Ironiskt med tanke på att Ukraina verkar scorea ungefär lika högt som Ryssland på västerländska korruptionsindex
Citera
2022-02-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skottland
För de som verkligen vill veta vad som händer mellan Ukraina och Ryssland kan jag starkt rekommendera denna video av Jimmy Dore. Han kan definitivt sin grej. Det får mig att inse hur viktigt det är att inte lita blint på vad alla "normies" runt omkring säger.

Ingenting vi inte visste men rakt på sak och med bra citat och ljudfiler. It's a US Neo-Colony ...Inte så mycket mer att säga där. Världens nionde mest korrupta land. Ok där hade vi lite mer ... En ekonomi som inte slår Swaziland. Oj - där kom det visst en till ... !

Visst är det sjukt att folk inte fattar hur illa ställt det är med landet och befolkningen. Det här var en befolkning som ville strida på Hitlers sida, men inte ens han ville ha dom, så dom avrättade ledarna och skickade anhängarna till arbetsläger.

Så jäkla illa är det ...
Citera
2022-02-28, 00:16
Medlem
avmans avatar
Schwabb har förmodligen hetsat upp Putin men samtidigt sett till att alla ryska generaler håller sig tillbaka. Schwabb försvagar Ryssland för att sedan ta över hela landets resurser som i övriga världen.
Putin är smart men även smarta människor gör misstag, ibland mycket stora misstag.
Citera
2022-02-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Är det bara rysstroll i den här tråden eller? Lås skiten.

Flashback finns för att alla åsikter ska vädras. Du har ju ändå en del inlägg och varit här ett tag så du borde inse det kan man tycka. För att dina känslor tar överhand är inte direkt en orsak till att låsa trådar.

Du får fixa en femma och slappna av istället din lilla narkoman 😉
Citera
2022-02-28, 01:21
Medlem
Skojarns avatar
Bara för jag postade detta igår så är internet fyllt av långa militärkonvojer idag, på bild både från luften och marken och allt möjligt.

Regelrätta strider är det fortfarande dåligt av dock. Jag tror parterna flyr vid åsynen av varandra, för det mesta....
Citera
2022-02-28, 01:42
Medlem
JackBlacks avatar
Orkar inte läsa igenom alla sidor så detta kanske har lyfts tidigare.

Erövringen av Krimhalvön blev en paradseger. Tre döda varav en krimsoldat på rysk sida. Ryska fallskärmsjägare fixade biffen sen gick marktrupper in.

Nu trodde ryssarna att de kunde göra något liknande mot Kiev. De skickade in ett gäng attackhelikoptrar (Kamov Ka-50) följt av 20-30 transporthelikoptrar med elitsoldater i form av fallskärmsjägare (VDV) för att ta över Antonov Airport (också kallad Hostomel airport). Genom det skulle de sedan kunna flyga in mer trupper och ta över Kiev.

Initialt sett intog de flygplatsen men sen blev de omringade av Ukrainas inofficiella nationalgarde som även beordrade att deras egna artilleri gömt i bebyggelsen i Kiev skulle skjuta sönder flygplatsen. Elitsoldaterna blev sönderskjutna. Andra fallskärmsjägare på väg dit fick order om att vända.

Putin trodde även att fler i Ukraina skulle vara på hans sida och välkomna honom. Men USA har spenderat miljontals dollar på anti-Putin-propaganda i Ukraina de senaste 8 åren. I kombination med annekteringen av Krim och kriget i Donbas som USA utnyttjat i sin propaganda och även deras politiker tränats att utnyttja så finns det idag en svag opinion för Putin även i de tidigare ryssvänliga områdena.

Putin och hans gäng verkar ha glassat runt i för många år och inte alls hängt med i hur Ukraina förändrats och byggt upp sitt eget försvar. Hela anfallsplanen var en katastrof från början. Och det fortsätter när de kör runt konvojer utan tillräckligt skydd vid anfall eller eller spaningssoldater som sonderar terrängen framför.
Citera
2022-02-28, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Sverige är inte neutrala, vi är alliansfria. Jävligt viktig skillnad där.
Begreppen är delvis konvergenta men vi är vad jag förstår officiellt neutrala annat än vissa förpliktelser till EU.

Citat:
Ursprungligen postat av baso80
För det första är Sverige inte neutrala. Vet inte var du får sånt nonsens ifrån. Alliansfri däremot är vi. För det andra vet jag inte var du får ifrån att Ryssland spelar snällt? Kan det inte vara så att de dels underskattat motståndet i kombination med att Ryssland i detta fall står ensamma medan världen i princip är på Ukrainska sidan. Dvs eskalerar detta till ett världskrig så är det nog bäst för Putin att han hinner göra jorden obeboelig tillräckligt snabbt för att motståndarsidans armé och militärutrustning (Nato) är mångfaldigt större än ryssens och skulle jämna Ryssland med marken. Fega kräk som du resonerar på det sätt Putin hoppas att västvärlden ska göra. Denna gång har han dock gjort en grav missbedömning av situationen.
Du förstår att ett krig med Ryssland skulle utspela sig bland oss och inte långt borta i MENA eller Afrika. Detta är mycket allvarligt. Jag tror inte att alla är införstådda med vad detta kan få för konsekvenser. Ryssland är betydligt svagare än EU och i synnerhet västvärlden. De är nu inträngda i ett hörn och det är därför de reagerar som de gör i Ukraina. Jag tror att Ryssland tänkte sig att de skulle ta Ukraina på tre dagar med hjälp av snabba rörelser och få döda civila.

Så gick det till i Georgien men Georgien är ett betydligt mindre land. Det visade sig att det inte gick. Ryssarna är vad jag förstår "bogged down" som de heter. Detta märker västvärlden som direkt agerade med sanktioner. Ryssland är inte helt utesluten ur "alla" system men på god väg att bli det. Efter det här i kriget kommer vi Europa i bästa fall sitta på ett 6x europeiskt Nordkorea med tusentals kärnvapen riktade mot oss och var livlina kommer vara Kina. Jag hoppas verkligen att Kina är förnuftiga nu och pressar Ryssland att inte göra något förhastat och korkat. Ryssland verkar uppenbarligen mer skruvade än Nordkorea å andra sidan mindre.

Så jag är rädd. Jag tror att vi skulle ha haft en annan och mer positiv utkomst om vi givit ryssarna Donbas och Krim, gjort Ukraina neutralt som Finland och sedan fört in Ukraina i EU. Detta skulle kunna ha gjorts från 2014. Jag vet inte hur lyckat detta skulle ha varit men antagligen mer lyckat än det här.
Ryssland har väldigt lite att förlora nu och då i synnerhet deras politiska elit. När du tränger in ett så pass stort land som Ryssland i ett hörn blir de farliga. Jag tror inte detta är en bra strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Jag tror tvärtom att många svenskar är införstådda med risken att vi drabbas. Men, vi har störst chans att stoppa Putten nu. Plus att en mobbare inte ska vinna och dra vidare, och vidare, och vidare. Inte läge att blunda och hoppas att det obehagliga försvinner självmant. Knäpp den j#veln.
Det vi istället får är ett kallt krig och det är vad vi kommer få. Detta verkar också vara Rysslands långsiktiga planer. I värsta fall får vi ett ryskt 6x Nordkorea utanför Sveriges gräns. Vi skulle ha använt oss av en försiktigare strategi. Ett neutralt Ukraina (som Finland), där Ryssland får Donbas och Krim. Sedan skulle vi fört in Ukraina i EU. Alla sidor hade gynnats. Ryssland skulle ha känt sig mindre hotat. Ukraina skulle kunna bli ett rikt EU-land och vi skulle ha undvikit ett krig i Ukraina samt det nu kommande kalla kriget mellan västvärlden och Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av District9
Jag är också väldigt nervös och precis det otänkbara hände och vad är nästa otänkbara sak som händer? Kärnvapen? Jag skulle säga att drar ganska sannolikt med att de används. Synd att EU eskalerade vela kriget och inte bara sanktionerade milt mot Ryssland för att .arkera. nu har man startat ett handelskrig och skickat massa vapen för stt döda ryska söner.
Vad USA skulle ha gjort efter deras färgrevolution;

1) Ge Donbas och Krim till Ryssland
2) Göra Ukraina neutralt med vissa avtal om placering av vapensystem
3) Införliva Ukraina i EU

Detta hade gynnat alla sidor - Västvärlden, Ukraina och Ryssland. Det är min uppfattning. Ryssland är betydligt svagare än USA/EU och risken är att vi nu har ett 6x Nordkorea på andra sidan Östersjön. Detta är konsekvensen. Nu hoppas jag att vi bara får ett kallt krig med Ryssland i framtiden men steget till ett kallt krig kommer vara kantat av många risker. Situationen är obehaglig minst sagt. Jag litar inte ett dugg på Ryssland men jag litar heller inte på USA/EU. Ryssland vill vara en "spelare" igen och USA/EU lider av en extrem form av hybris.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-28 kl. 02:10.
Citera
2022-02-28, 02:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Den ryska presidenten, har nog räknat med det mesta vi i väst planerar att planlägga! Och Ryssland kommer inte drabbas något nämnvärt av dessa sanktioner! Man skall ha klart för sig att vi matas av propaganda! Därav skall man inte tro så mycket av den media som tillåts visas upp för oss!
Det här ryska anfallet på Ukraina är inte oprovocerat! Utan det ligger något unket i botten som gjort att Ryssland taget detta steg till att angripa Ukraina, att inte ta den ryska presidenten på allvar är riktigt dumt! Man har nu engagerat sina trupper med atom vapen, oprovocerat? Nej!
Nato provocerar genom att cirkulera över Norden med b52 plan som helt klart går att bestycka med kärnvapen! Dårar!!!

Det gör Sverige till måltavla för en kärnvapenattack. Hoppas alla som vurmar för NATO inser det.

Det du skriver i övrigt kan jag bara hålla med om. Jag köper inte snacket om att Putin är en galning som militären och FSB vill mörda och att han oprovocerat gick in i Ukraina. Det låter som en analys från lågstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Kanske man vill ha ett långt och utdraget krig för att på så sätt kunna genomföra "The Great Reset"? För varje dag som det pågår kommer inflationen göra oss vanliga människor fattigare. Lägg till det oro på världens börser och allmän osäkerhet så har vi en giftig cocktail.

Samtidigt är det också en perfekt avledningsmanöver för att gömma undan plandemin och vaccinfiaskot.

Varken makthavare eller MSM har nog särskilt bråttom att få slut på konflikten.

Jag hörde exakt detta från ett klipp häromdagen. Det här är ett sätt att köra inflationen i topp. Grattis alla som precis gått i pension, grattis alla småsparare, grattis alla som inte äger en fastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cebook
Kanske nästa grej som världen ska fokusera på efter att det mojnat med Coronan. Vad händer som vi inte observerar eftersom all energi är riktad mot Ukraina....

Smoke and mirrors. Precis så ska man tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag är också förvånad över sättet såväl ryssar som ukrainare bedriver krig. Jag har sett otaliga filmer tagna och upplägget är vansinnigt från båda sidor. Jag vet inte hur många filmer där man ser tex bandvagnar med kanon på taket men ingen annan beväpning köra runt själv för sedan få brandbomb kastad på sig. Eller näst intill obeväpnade trossförband om tre lastbilar fångas in. Hittade också en film där en ensam stridsvagn fick soppa torsk. Sedan ser man ukrainare ligga på rad på en bro (som är en måltavla i sig) de ligger så tätt pakade att en granat kan skada/döda flera.m. Jag förstår att förlusterna är stora när de håller på såhär. Undrar om de super mkt för stärka nerverna innan de ger sig ut.

Filmen med bandvagnen som kör över en bil, sådan vagn har jag kört men en äldre variant. De är sladdriga o köra o sådana sladdar händer med dom. Sedan kanske det var fylla med

Jag noterade det också. Ser ju fullständigt galet ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Många i den ryska sfären är rädda för vad som skall ske givet vad jag har läst de senaste timmarna. Så här säger ukrainska utrikesministern Dmitry Kuleba

Nu är Storbritannien villig att kriga ser det ut som;

Om Ukraina inte ger upp nu vilket inte är troligt eftersom de nu är uppbackade av väst och vad jag kan se av opinionsmätningar även det svenska folket så betyder det att Ryssland måste agera snabbt. Vad jag förstår så finns en frustration från de tjetjenska soldaterna att de inte får använda sig av TOS-1 och BM-30 Smerch mot byggnader. Vad jag förstår så gömmer sig ukrainska soldater och nationalistiska miliser i civila byggnader och de har tillgång till en lång rad vapen. Problemet är bara att om Ryssland använder sig av till exempel BM-30 Smerch så kommer det bli ett blodbad. En volly från en BM-30 Smerch kan ta ut en yta motsvarande lilla Essingen.

Sverige har nu aktivt tagit del i detta och är därför en explicit fiende till Ryssland;

Detta betyder att regeringen har gjort Sverige till en måltavla. Om Ryssland stänger av Östersjön så ryker Gotland.
Man skall förstå att under sådana här omständigheter i ett stundande krig så kommer inte Ryssland ta hänsyn civila offer. Som sagt - det är en tragisk utveckling. Det mest tragiska i detta är att svenskarna inte förstår detta men givet opinionsundersökningarna så ser det ut som svenskarna vill det här. Givet hur svenskarna har röstat så vill de detta. Jag tror man måste det på det sättet. Vi som tror på diplomati och försiktighet. Vi har inget att säga till om längre. Detta är en tragisk och sorgsen affär.

"WEF-statsminister". Kvinna dessutom. Helt jävla sjukt att dra in Sverige i krig med Ryssland som precis "tagit bort säkringen" på sina kärnvapen. Hoppas fan det blir Finspång snart.
Citera
2022-02-28, 02:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Rysslands initiala missiler råkar bla träffa de ställen där USA har biolab i Ukraina.

När Putin säger att han genomför en ”särskild militär operation” så är det kanske detta han menar.

Såg det också. Tyckte de sa att det var 11 stycken biolabb. Om det är så att man tänkte släppa ut hemorragic fever som nästa virus och ryssarna stoppat det så kommer det inte finnas ord på tacksamheten mot Ryssland.

Ingen kommer bli klok på all propaganda, desinformation, lögner och censur som just nu sprids både från Ryssland och från väst, så vi får vackert sitta och spekulera till bilden klarnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Såg även jag detta. Frågan är om dessa labb strategiskt alltid ligger nära militära zoner. Vilket gör det hela till ett stort sammanträffande, på riktigt. Men, man vet aldrig. Låter onekligen fishy att amerikanarna har biolabb utspridda i Ukraina. Enda logiska förklaringen vore att man använder sig av ett europeiskt u-land för att bedriva olaglig verksamhet i dessa labb.

I samma klipp jag såg det så talade man också om att söner till Joe Biden, John Kerry, Mitt Romney och Nancy Pelosi alla jobbar/har jobbat i Ukraina. Att Hunter Biden har gjort det, det VET vi. De andra går det nu rykten om att det är fake news, men vem litar längre på sådant. Något jävligt fishy är det.
Citera
2022-02-28, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det gör Sverige till måltavla för en kärnvapenattack. Hoppas alla som vurmar för NATO inser det. Det du skriver i övrigt kan jag bara hålla med om. Jag köper inte snacket om att Putin är en galning som militären och FSB vill mörda och att han oprovocerat gick in i Ukraina. Det låter som en analys från lågstadiet. Jag hörde exakt detta från ett klipp häromdagen. Det här är ett sätt att köra inflationen i topp. Grattis alla som precis gått i pension, grattis alla småsparare, grattis alla som inte äger en fastighet. Smoke and mirrors. Precis så ska man tänka. Jag noterade det också. Ser ju fullständigt galet ut. "WEF-statsminister". Kvinna dessutom. Helt jävla sjukt att dra in Sverige i krig med Ryssland som precis "tagit bort säkringen" på sina kärnvapen. Hoppas fan det blir Finspång snart.
Ryssland vill ha en buffertzon. Om vi hade gjort Ukraina neutralt, fått Ukraina att gå med i EU samt givit Donbas och Krim till ryssen hade detta kunnat fungera men istället så har Ukraina använts som en proxy mot Ryssland i åtta år nu. Till slut skulle Ryssland bita tillbaka. Det är möjligt att Ryssland trodde detta skulle vara över på tre dagar men så icke. Nu har Ryssland fastnat i Ukraina och fått massiva sanktioner riktade mot sig. Ryssland är ännu inte helt isolerat men på god väg. Vad vi får är ett 6x Nordkorea som gränsar till Europa. Ungern verkar ha agerat i ren självbevarelse drift för att undvika dras in i detta vansinne. Sverige som officiellt är neutralt verkar inte ha den uppfattningen. Situationen kommer de närmaste dagarna vara mycket farlig tills vi får ett permanent "kallt krig" men Ryssland kommer vara betydligt farligare än Sovjetunionen eftersom Ryssland är så pass mycket svagare och där med betydligt farligare. Det verkar inte finnas några vuxna människor i rummet längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in