Citat:
Ursprungligen postat av
Aeona
Sverige är inte neutrala, vi är alliansfria. Jävligt viktig skillnad där.
Begreppen är delvis konvergenta men vi är vad jag förstår officiellt neutrala annat än vissa förpliktelser till EU.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
För det första är Sverige inte neutrala. Vet inte var du får sånt nonsens ifrån. Alliansfri däremot är vi. För det andra vet jag inte var du får ifrån att Ryssland spelar snällt? Kan det inte vara så att de dels underskattat motståndet i kombination med att Ryssland i detta fall står ensamma medan världen i princip är på Ukrainska sidan. Dvs eskalerar detta till ett världskrig så är det nog bäst för Putin att han hinner göra jorden obeboelig tillräckligt snabbt för att motståndarsidans armé och militärutrustning (Nato) är mångfaldigt större än ryssens och skulle jämna Ryssland med marken. Fega kräk som du resonerar på det sätt Putin hoppas att västvärlden ska göra. Denna gång har han dock gjort en grav missbedömning av situationen.
Du förstår att ett krig med Ryssland skulle utspela sig bland oss och inte långt borta i MENA eller Afrika. Detta är mycket allvarligt. Jag tror inte att alla är införstådda med vad detta kan få för konsekvenser. Ryssland är betydligt svagare än EU och i synnerhet västvärlden. De är nu inträngda i ett hörn och det är därför de reagerar som de gör i Ukraina. Jag tror att Ryssland tänkte sig att de skulle ta Ukraina på tre dagar med hjälp av snabba rörelser och få döda civila.
Så gick det till i Georgien men Georgien är ett betydligt mindre land. Det visade sig att det inte gick. Ryssarna är vad jag förstår "bogged down" som de heter. Detta märker västvärlden som direkt agerade med sanktioner. Ryssland är inte helt utesluten ur "alla" system men på god väg att bli det. Efter det här i kriget kommer vi Europa i bästa fall sitta på ett 6x europeiskt Nordkorea med tusentals kärnvapen riktade mot oss och var livlina kommer vara Kina. Jag hoppas verkligen att Kina är förnuftiga nu och pressar Ryssland att inte göra något förhastat och korkat. Ryssland verkar uppenbarligen mer skruvade än Nordkorea å andra sidan mindre.
Så jag är rädd. Jag tror att vi skulle ha haft en annan och mer positiv utkomst om vi givit ryssarna Donbas och Krim, gjort Ukraina neutralt som Finland och sedan fört in Ukraina i EU. Detta skulle kunna ha gjorts från 2014. Jag vet inte hur lyckat detta skulle ha varit men antagligen mer lyckat än det här.
Ryssland har väldigt lite att förlora nu och då i synnerhet deras politiska elit. När du tränger in ett så pass stort land som Ryssland i ett hörn blir de farliga. Jag tror inte detta är en bra strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
karestan
Jag tror tvärtom att många svenskar är införstådda med risken att vi drabbas. Men, vi har störst chans att stoppa Putten nu. Plus att en mobbare inte ska vinna och dra vidare, och vidare, och vidare. Inte läge att blunda och hoppas att det obehagliga försvinner självmant. Knäpp den j#veln.
Det vi istället får är ett kallt krig och det är vad vi kommer få. Detta verkar också vara Rysslands långsiktiga planer. I värsta fall får vi ett ryskt 6x Nordkorea utanför Sveriges gräns. Vi skulle ha använt oss av en försiktigare strategi. Ett neutralt Ukraina (som Finland), där Ryssland får Donbas och Krim. Sedan skulle vi fört in Ukraina i EU. Alla sidor hade gynnats. Ryssland skulle ha känt sig mindre hotat. Ukraina skulle kunna bli ett rikt EU-land och vi skulle ha undvikit ett krig i Ukraina samt det nu kommande kalla kriget mellan västvärlden och Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
District9
Jag är också väldigt nervös och precis det otänkbara hände och vad är nästa otänkbara sak som händer? Kärnvapen? Jag skulle säga att drar ganska sannolikt med att de används. Synd att EU eskalerade vela kriget och inte bara sanktionerade milt mot Ryssland för att .arkera. nu har man startat ett handelskrig och skickat massa vapen för stt döda ryska söner.
Vad USA skulle ha gjort efter deras färgrevolution;
1) Ge Donbas och Krim till Ryssland
2) Göra Ukraina neutralt med vissa avtal om placering av vapensystem
3) Införliva Ukraina i EU
Detta hade gynnat alla sidor - Västvärlden, Ukraina och Ryssland. Det är min uppfattning. Ryssland är betydligt svagare än USA/EU och risken är att vi nu har ett 6x Nordkorea på andra sidan Östersjön. Detta är konsekvensen. Nu hoppas jag att vi bara får ett kallt krig med Ryssland i framtiden men steget till ett kallt krig kommer vara kantat av många risker. Situationen är obehaglig minst sagt. Jag litar inte ett dugg på Ryssland men jag litar heller inte på USA/EU. Ryssland vill vara en "spelare" igen och USA/EU lider av en extrem form av hybris.