Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 01:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Här är ett

https://www.youtube.com/watch?v=_YPW1mJecpU&ab_channel=EveningStandard

Lätta mål om dom bara haft ett panarskott.
Citera
2022-02-28, 01:16
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ryssland kan sälja gas till andra länder än Tyskland. Givetvis kan de sälja andra tillgångar också.

Några bistra tider blir det nog inte när man har världens största naturtillgångar.
Det är nog dessvärre önsketänkande att Ryssland kommer må gott framöver.
Efter den här makabra invasionen av Ukraina är det upp till resten av världen att bedöma vilka av Rysslands intäkter som stannar i landet och vilka som används till att återuppbygga allt ryssarna förstört.
Citera
2022-02-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Det är lite konstigt att alla tjafsar om att Ukraina om vilken demokrati dom är hela tiden osv helt plötsligt. Det är märkligt för oss som till skillnad från den stora massan var hyfsat bekanta med landet innan.

Okej. Jag fattar vad dom menar, men..

Ukraina är en genomkorrupt stat, som många av öststaterna är ifall folk i Sverige inte redan visste det.

Uppmärksamheten har mycket med flockmentaliteten och medias övervakning nu när en större konflikt med Ryssland är på tapeten.

Men att beteckna Ukraina som ngn demokratisk stat är bara att glömma. Bortser man från alla oroligheter i landet och att ingen konflikt hade funnits, så har jag väldigt svårt att se att de skulle få joina EU närmaste 15 åren.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardasss
Har inte påstått att all gas som motsvarar Europas behov ska skeppas hit. Det finns andra tillgångar till energi, men det finns en stor andel av det nödvändiga behovet som kan lastas på båtar. Givetvis behöver uppoffringar ske, så brukar det vara under krigstid tills hållbara alternativ blir ett faktum. Gas finns i andra delar. Infrastruktur saknas. Den går att bygga ut!

Det bästa med det hela är att nu kan fan Miljöpartiet lägga ner med sina vindsnurror och bara acceptera att kärnkraften är en fråga om nationell säkerhet. Ryssarna kan behålla sin gas. Det är snart sommar och alla Europas länder kommer bygga/starta om reaktor
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIGRFSE344
Förstår inte varför Putin är fixerad på Sverige & Finland. Det finns fler icke nato länder som stödjer Ukraina med medel. Är det bara för att vi är grannländer?

Vi blev offentligt tackade av Ukrainas president på twitter och har dessutom påbörjat vapenleverans. Inte en aning varför Finland är i skottlinjen men det har väl med det geografiska läget att göra att ryssarna vill hålla alla borta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Putin är ingen krigsförbrytare.
Tala inte om sånt som du inte förstår dig på!
Och det ska komma från dig? Barnamördare V.Puttin ska ställas inför rätta, avrättas och hängas i en lyktstolpe på Röda Torget så ryssarna kan ta en sista avsked med en spottloska.
Citera
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
De kommer bomba Sverige vid ett kärnvapenkrig. Tro inget annat.
Varför skulle de bomba sverige? Möjligen mps högkvarter o Greta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är ytterst tveksam till att Ryssland skulle attackera ett EU land, efter Lissabonfördraget kan vi begära hjälp från andra EU länder om det inträffar.
EU kommer då troligtvis behöva försvara sin union.

Ja, för helvete, det vore total idioti. I Ukraina finns det mycket att hämta för Ryssland och de är tack och lov inte del av någon allians.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det slutar inte med Ukraina som flera av de kommentatorerna sagt i SVT, vilket är helt rätt. Skulle Putin få kontroll över Ukraina (och det är ett stort om) kommer den ryska sfären direkt gränsa mot NATO, och det var ju en av anledningarna varför man påbörjade denna invasionen till att börja med. Därefter kommer man blicka mot Polen som varit en aktiv part i att understödja Ukraina med både bistånd och vapen och det kommer inte Putin ha glömt. Sedan har vi Rumänien i söder.

Det låter möjligtvis som en fredstrevare att säga att man vill ha Ukraina som en buffertzon men det kommer inte bli så med en ukrainsk lydstat. Då kommer bara NATO-linjerna pressas tillbaka snarare.

Det går inte att kriga ner ett enat Ukraina. Putin hade räknat med att få en splittring i landet och kunna inrätta en pro-rysk ersättningsregim. Det är mer sannolikt att Putin beordrar att kärnvapen ska aktiveras än att det blir ett intåg i fler länder.
Citera
2022-02-28, 01:18
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är ytterst tveksam till att Ryssland skulle attackera ett EU land, efter Lissabonfördraget kan vi begära hjälp från andra EU länder om det inträffar.
EU kommer då troligtvis behöva försvara sin union.

Speciellt då gemenskapen verkligen kickat igång.
Är verkligen en EU-skeptiker men detta är, vackert!
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardasss
Jo det är fortfarande hiskeligt mycket pengar. Du tar det ur dess kontext där jag radar upp flera andra faktorer. 100 miljarder som tillhör ett fåtal oligarker svider. Detta kommer onekligen att förändra saker och ting hos människor som besitter makt.

Nu vet jag inte vem pengarna tillhör men Oligarker som har kontanta pengar på en bank har mer på andra ställen.

Min gissning är att för de här ryssarna är det ungefär som att jag skulle tappa min plånbok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Varför skulle de bomba sverige? Möjligen mps högkvarter o Greta...

För att hela Sverige är fyllt av rysshatare antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in