Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 00:58
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Supermakt är dom inte. Gamla Sovjet var det. Stormakt är dom definitivt.

Nu tror jag dessvärre dom inte har visat sig fullt ut. Jag vill som sagt bara att dom ska sluta. Jag vill inte ha en massa döda människor och ett förstört land. Börja förhandla. Och fråga folket i Ukraina vad dom föredrar på riktigt.
Folket i Ukraina har valt en judisk president och vill vara ett eget land. Det är Ryssland (Putin) som är den som förstör.
Citera
2022-02-28, 00:59
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Lol! Rysk media hade ett färdigskrivet "segermanifest" över Kiev - som de av misstag råkade publicera nu medans strider pågår!
https://twitter.com/christogrozev/status/1498025819054264328

Det är som ett ryskt Qanon-delirium om "slutgiltig seger över det Ukrainska problemet".
https://web.archive.org/web/20220226072605/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html
Det visar verkligen på vad det här handlar om för Putin: Att återupprätta de landsgränser som upplöstes med Sovjetunionen, 1991.

Lol indeed!

Det är knappt att man orkar läsa eländet. Blaha blaha, fornstora dagar, Storryssland är tillbaka baby osv. Man ser verkligen vad de trycker på, det verkar alltså inte handla så mycket om ett upplevt hot från NATO som om bunkergubbens stormaktsambitioner. Vilket väl inte förvånar någon vid det här laget.

När skall vi egentligen strypa vårt bistånd till Ryssland förresten? Det kan ju inte förlitas med en enda spänn om de skall hålla på med sånt här trams.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Håller med, följt med sen tråden skapades, men väldigt få nyanserade och objektiva inlägg.

Med objektivtet vill jag gärna få med annat än att Ryssland är hemskt ( vilket det tyvär är ). Fler infallsvinklar i rådande situation.
Ja. Det är lite konstigt att alla tjafsar om att Ukraina om vilken demokrati dom är hela tiden osv helt plötsligt. Det är märkligt för oss som till skillnad från den stora massan var hyfsat bekanta med landet innan.

Okej. Jag fattar vad dom menar, men..
Senast redigerad av Steff83 2022-02-28 kl. 01:01.
Citera
Medlem
Lajlikes avatar
Oavsett om Putin väljer att trycka på knappen eller inte så har han torskat grovt. Vilken jävla pajas.

1. Ekonomin totalt körd i botten
2. Anonymous har förstört ryska myndighetssidor totalt så de inte ens går att gå in på längre
3. De lyckas inte invadera Ukraina enligt plan och har istället torskat en hel del resurser
4. Massa videos på internet där deras egna soldater skämmer ut landet genom att påtala att de inte ens vet varför de befinner sig i landet (iscensatt eller inte, så är det extremt jävla skämmigt)
5. Inhemska folket börjar gå emot Putin och det verkar växa mer och mer för varje dag som går i form av demonstrationer
6. Uteslutna från massa idrottssammanhang

Schackmatt på 48h
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Helt riktigt. Det sämsta som kan hända är att Ukraina bara kapitulerar. Då får ryssen som han vill utan att det kostar honom något. Situationen skulle bara bli värre för nästa land han söker konfrontation med. Det bästa som kan hända är att straffa fanskapet så hårt det går nu, att hela världen stöttar Ukraina med egna styrkor och ser till att driva korruptionen bort från Ryssland. Det är deras statsskick som inte är friskt. Botemedlet måste komma utifrån. Sätta hårt mot mig. Det räcker nu.

Ja, händer det så händer det. Personligen är jag beredd att offra livet för en säkrare framtid. Tror dock steget till fullskaligt krig är långt. Det existerar inte många länder som väljer Putins sida. Ej heller kommer resterande folk i ledet att godkänna när virrpannan vill trycka på knappen för kärnvapen. Missnöjet växer för varje dag..
Citera
2022-02-28, 01:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nu ska Ukraina kapitulera. Enligt dig.

Läs folkrätten.

Jag bara värnar det ukrainska folkets liv och hälsa.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det finns 3 olika typer av ryssälskare.

Nationalister.
De gillar Putins socialkonservatism och hatar globalism USA och George Soros.

Serber.
Deras historiska band till Ryssland är starka. Och de hatar NATO och väst för att de inte lät dem behå etnisk rensning ifred på balkan när Jugoslavien föll samman.

Araber.
De starka USA/Väst för att det pillats så i deras hemländer. De hatar dessutom Israel, som USA stödjer.

Tror inte det finns några direkt andra, men dessa är högljudda. Men, de är rätt få, samma gamla namn återkommer ofta. Det framstår alltså som de är fler än de är.

Helt korrekt analys
Citera
Medlem
Om allt spårar ur så tror jag att ryssarna kommer att attackera Sverige ett icke NATO land speciellt nu när Sverige skickar vapen till Ukraina. Har en övertygande känsla av att det kommer att ske, hoppas jag har fel.
Citera
2022-02-28, 01:01
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardasss
Sluta larva dig. 100 miljarder plus halva centralbankens tillgångar, samt övriga frysta tillgångar är ett enormt slag för ryssarna. Intäkter från naturgas kommer minska rejält. Det är varken svårt eller dyrt att skeppa gas via fraktfartyg, problemet är att fler transporter måste lösas. avtal/kontrakt med andra länder kommer du se början av i slutet av veckan.

haha hundra miljarder är för fan 12% av rysslands bnp enligt wikipedia. Där försvann militärbudgeten för 2023 ups
Citera
Medlem
Korders avatar
På grund av att kriget istället för den blixstsnabba överkörning som Putin hade tänkt sig istället har blivit just ett krig, med alla konsekvenser det innebär inklusive internationell inblandning, undrar man ju hur den ryska planen för framtiden ens ser ut.

Jag menar, ponera att Ryssland vinner kriget, avsätter den ukrainska regeringen etc. Sen då? Plötsligt har man skapat ett enormt rysshat hos bra många miljoner ukrainare. Militära konflikter inklusive terrordåd lär pågå många år om inte Ukraina släpps. Och det är ju bara konsekvenserna i Ukraina - internationellt har Putin redan gjort sig själv till en paria. Ryssland kommer blöda rejält ekonomiskt till följd av detta hjärnsläpp, oavsett Kinas handelsstöd.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Lite som att tyskarna kan sitta med stormkök hemma när gasleveranserna uteblir?
Tyskarna löser naturligtvis sina gasleveranser på annat håll. På kort sikt visar det sig förstås att det var idiotiskt att tro att man kunde lita på ryssar, men på längre sikt ordnar man en mer stadig försörjning från mer stabila länder.
Sen håller ju dessutom hela världen på att göra sig oberoende av fossil olja och gas, så om ~2 decennier, när sanktionerna mot Ryssland lättas upp så finns det inga spekulanter kvar. Ryssland kastas återigen ner i fattigdom och svält.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Alla Putin älskare här verkar tycka hans krig är korrekt bara för att USA gjort samma sak förut. Helt skruvat argument.
Nej, felet är att folk med ditt synsätt kräver blind lojalitet. När Chirac vägrade delta i Irakäventyret drogs det igång en hetskampanj mot Chirac och Frankrike. Franska viner skulle bojkottas och french fries över en natt bytte namn till Freedom Fries .

Ett annat exempel är den vältalige George Dubya Bush som efter 9/11 fällde domen:
Citat:
"Every nation, in every region, now has a decision to make. Either you are with us, or you are with the terrorists."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in