2022-02-16, 21:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har bott 3 veckor mitt i Paris med familjen, vi åkte ner en Toyota Avensis Verso som var min dåvarande bil och den staden var förvånansvärt fungerande för biltrafik. men självklart tog vi Metron mest, och att du puttrar runt i en Zoe mitt i Paris känns ganska trolligt, vem gör så. Finns ingen anledning om man är ensam. Och ensam är du på alla resor, ingen skulle följa med, de är groteskt plågsamma för alla utanför 1940-talet.

Jag har aldrig påstått att jag körde ensam.
Jag kan till och med snacka om för dig var jag laddade om du vill det..
ZOE var perfekt i Paris, jag var även nere i ett par P-hus som var så in i helvete smala och trånga att det inte skulle funka med E klassen eller någon annan större bil.
Citera
2022-02-16, 21:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har aldrig påstått att jag körde ensam.
Jag kan till och med snacka om för dig var jag laddade om du vill det..
ZOE var perfekt i Paris, jag var även nere i ett par P-hus som var så in i helvete smala och trånga att det inte skulle funka med E klassen eller någon annan större bil.
Och nu betalar du parkering i P-hus i Paris också, kostar 50 kr per timme. Mer än din bil är värd.

Din Zoe-tripp till Paris måste varit lika dyr som en kryssning på medelhavet. Och då satt du ändå nästan hela tiden i en Zoe, när du inte var utanför Lidl och laddade eller tog en termos kaffe.

Jag gillar den här tråden.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-16 kl. 22:09.
Citera
2022-02-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ja, de är enormt eftertraktade! - och det är roligt!
Mina krängningshämmarstag höll 14.000 mil, men kostnaden för att byta dom var inte så dyr, strax över 2.000 kr för båda komplett.

14 000mil! Det är helt ok för på de som jag testade byttes det på vid 3500mil och på den som hade gått 2500mil så dunkade det i framvagnen på så det var nog dags för den med.
Citera
2022-02-16, 22:43
Medlem
Citat:
Klart han ska ha en ZOE

Men ja, 192.900 kr är i mesta laget, bilen blev påställd i trafik i dec 2018, så den är över 3 år gammal.
180.000 kr, prutat och klart är ett okej pris.
Men så bör 3 års servicen vara fixad också, 12 volts batteriet ska vara bytt!

Svart färg är en smaksak, personligen hade jag letat efter en röd, blå eller lila metallic.
Bilen i annonsen är en "Intens", det är en välutrustad version, själv har jag en "Life", Life har vit/ljus inredning och bara sätena i svart, det ger en ljusare känsla i bilen som jag gillar.

Bilen i annonsen är dock en R110, det är positivt, det innebär att den har hela 110 hk, min är en R90 och har därmed 90 hk.

Det finns också ett fel i annonsen, bilen har inte Autobroms.

Nja, ok är inte gott nog. Det går att få ner dem i pris minst 10 000kr till och få vinterdäck till.
Citera
2022-02-16, 23:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
14 000mil! Det är helt ok för på de som jag testade byttes det på vid 3500mil och på den som hade gått 2500mil så dunkade det i framvagnen på så det var nog dags för den med.

Ja, bilen väger nästan 1.600 kg, så kör man på dåliga vägar och gator så slits de snabbare.
Jag kör mest på raka motorvägar, 90% av min körning, då håller stagen längre.
Citera
2022-02-17, 00:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Nja, ok är inte gott nog. Det går att få ner dem i pris minst 10 000kr till och få vinterdäck till.

Vinterdäck kan du fixa billigare hos en däckfirma.
Jag fick fyra nya Pirelli vinterdäck hos euromaster för 3.700 kr komplett, dvs 4 däck inkl montering.

Om du köper en ZOE är det viktigt att kolla är följande:
- att laddkabel typ 2 följer med!

- att servicen är gjord, ska göras varje 3.000.e mil eller en gång per år, serviceboken måste vara stämplad!

- Live Traffic - trafikinfo i realtid samt övriga onlinetjänster är gratis de tre första åren, sen får du köpa till det i 1 eller 3 års intervaller, se till att du får det med på köpet, trafikinfon på ZOE-navin är superbra och lättanvänd, bara att trycka på symbolen och zooma in, så ser du alla köer, trafikinfo i realtid!

- Endast skandinavien kartan följer med som standard, kör du mycket utomlands så försök pruta med dig en europakarta.

- schuko-kabel kan följa med om du har tur, annars kanske du kan pruta med dig en sådan.

Ett extra tips också: på ZOE kan du ställa in din egen konfiguration i både multimediasystem, instrumentpanel, blinkersljud och AVAS varningsljud!
Det är ganska unikt och en kul grej!

- den heldigitala instrumentpanelen har tre valbara layouts/utförande, genom att trycka på knappen till höger på instrumentpanelen (den som ser ut som en solfjäder) kan du genom att trycka tre gånger få tre olika utseende på den digitala instrumenteringen, själv har jag valt den version med stor hastighetsmätare och tydligast info.

- blinkersljudet har tre valbara ljud, det ändras i samband med att du ändrar utseendet på instrumentpanelen.

- multimediasytemet har ett flertal inställningar du konfigurera själv, och för att få navigationen i storbild i hela skärmen trycker du bara lätt på den lilla navikartan.

- AVAS varningssignal för fotgängare är inställbar med tre olika ljud, nere till vänster om ratten sitter AVAS-knappen, håll in den i flera sekunder så ändras ljudet med tre olika valbara ljudsignaler.
Du kan också stänga av ljudet helt genom att trycka på knappen en gång (den går dock igång aut nästa gång du startar bilen)

Ladda ner appen Z.E TRIP till bilens navigationssystem, den är gratis och visar alla laddstationer inom en viss radie som är kompatibla med din ZOE, med info om betalningsmöjligheter etc, funkar i hela europa.
Citera
2022-02-17, 10:05
Medlem
Zoe är säkert ingen dålig bil i sig men den är ju på väg bort och lär tappa rejält i värde om utbudet av beg elbilar ökar i bilhallarna. Och tittar man på begagnat så måste man ha i åtanke att just förra generationen av Zoe har betydligt fler fel är snittbilen på elektroniken. Men det gäller förra generationen så där måste man kolla extra noga annars kan det bli dyrt bilköp.

Men som sagt, Renault Zoe är säkert ingen dålig bil, Det är bara det att allt fler nykonstruerade elbilar spöar den på allt fler punkter.

Och dyra Telsa? Ja den förblir kungen av elbilar med flest nöjda och märkestrogna ägare.
Citera
2022-02-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Zoe är säkert ingen dålig bil i sig men den är ju på väg bort och lär tappa rejält i värde om utbudet av beg elbilar ökar i bilhallarna. Och tittar man på begagnat så måste man ha i åtanke att just förra generationen av Zoe har betydligt fler fel är snittbilen på elektroniken. Men det gäller förra generationen så där måste man kolla extra noga annars kan det bli dyrt bilköp.

Men som sagt, Renault Zoe är säkert ingen dålig bil, Det är bara det att allt fler nykonstruerade elbilar spöar den på allt fler punkter.

Och dyra Telsa? Ja den förblir kungen av elbilar med flest nöjda och märkestrogna ägare.

Tesla är ju ingen champ hos bilbesiktningen i alla fall med runt 10% underkända bilar jämfört med knappa 6% för Zoe, häpnadsväckande. Källa: Autoevolution https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-s-presents-most-defects-among-evs-in-tuv-inspection-after-3-years-180285.html
Senast redigerad av flat7 2022-02-17 kl. 10:29.
Citera
2022-02-17, 21:00
Medlem
Självklart är Tesla på en helt annan nivå sett till det mesta, det är i mina ögon en lyxbil som ej ska jämföras med en Renault Zoe. Att alla bilar har sina problem kan vi nog vara eniga om.
Citera
2022-02-17, 21:17
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Ja, de är enormt eftertraktade! - och det är roligt!
Mina krängningshämmarstag höll 14.000 mil, men kostnaden för att byta dom var inte så dyr, strax över 2.000 kr för båda komplett.

Då blev du blåst.
Staget finns att köpa för 90:- och tar en kvart att byta.
Citera
2022-02-27, 14:09
Medlem
0 stjärnor i NCAP. Grattis till världens sämsta bil
Citera
2022-02-28, 00:30
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
0 stjärnor i NCAP. Grattis till världens sämsta bil

Babs Zoe har mer säkehetsutrustning än dagen Zoe har, de har plockat bort tex en del krockkuddar numera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in