2022-02-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ditt svar bevisar att du inte förstår vad jag snackar om..

Du får återkomma när du lärt dig lite mer om elbilar.

Ledtråd: LEAF Rapidgate.

Du har fortfarande inte tagit fram siffror som jag bad om tidigare idag som styrker ditt påstående att Zoe är större fram än en BMW 520. Du slingrade dig ur det (också).

Ditt orerande om kortare motorhuv och utrymme vet jag inte om jag köper, men faktum är i alla fall att deformationszonen minskar, vilket STYRKS av krocktester som visar att ZOE är en av världens farligaste bilar att sitta i om man krockar.
Citera
2022-02-16, 20:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Leaf laddar snabbt första laddningen, sen träder "rapridgate" in och batteriet blir för varmt och bilen laddar långsammare och långsammare för varje laddning, och till slut vill den i värsta fall inte ladda alls.
Därmed är Leaf diskvalificerad för längre semesterresor.

Med en ZOE kan du köra till Paris och ladda 15 gånger i sträck på vägen utan att det påverkar laddhastigheten ett endaste dugg.
Och laddtiden på din Paris-resa blir 15-30 timmar? Nästan två extra hotellnätter alltså? Om inte en Zoe har inbyggt luftigt hotellrum förstås. Dvs BABs-språk för Nerfällbart framsäte.
Citera
2022-02-16, 20:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Berätta vad man gör i 1-2 timmar på en laddstation. Jag har ingen aning, min bil tar 2 minuter att tanka och jag tankar 12 gånger per år = 24 minuter per år.

Normalt sett laddar jag hemma i min carport, med en installerad 11 kW laddbox.

Offentliga laddare (AC 22) använder jag när jag kör till tyskland, frankrike, polen etc.
Då laddar jag mellan 1 till 2 timmar vid varje laddstopp.
Under tiden dricker man termoskaffe och äter smörgåsar som man har med sig, och kanske lyssnar lite på radion, eller tittar på internet i mobilen, eller går och handlar lidl, går på toa,,
Citera
2022-02-16, 20:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Normalt sett laddar jag hemma i min carport, med en installerad 11 kW laddbox.

Offentliga laddare (AC 22) använder jag när jag kör till tyskland, frankrike, polen etc.
Då laddar jag mellan 1 till 2 timmar vid varje laddstopp.
Under tiden dricker man termoskaffe och äter smörgåsar som man har med sig, och kanske lyssnar lite på radion, eller tittar på internet i mobilen, eller går och handlar lidl, går på toa,,
Termoskaffe, ända ner i Tyskland? I en Zoe, utan problem med att spilla 1-2 timmar på en laddning. Bilden klarnar. Du lever egentligen på 1940-talet.
Citera
2022-02-16, 20:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Och laddtiden på din Paris-resa blir 15-30 timmar? Nästan två extra hotellnätter alltså? Om inte en Zoe har inbyggt luftigt hotellrum förstås. Dvs BABs-språk för Nerfällbart framsäte.

Jag har 134 mil till Paris.
På vägen ner två övernattningar, och på vägen hem tre övernattningar på hotel.

Jag brukar stanna och ladda ungefär var 15.e mil.
Ofta väljer jag att ladda till 99% trots att det tar dubbelt så lång tid från 80-99%.
Detta av tre orsaker:
- dels för att få bättre räckvidd, och kunna köra längre mellan laddningarna.
- dels för att ladda på så få ställen som möjligt eftersom då sannolikheten för missöde statistiskt blir lägre, det är nämligen så att det tyvärr är vanligt med defekta laddare.
- och dels därför att det i ren tidsåtgång inte skiljer så mycket på att ladda upp till 80 resp 99% om du ska göra fler laddningar i rad, på min ZOE betyder det enbart en mertid på ca 20 minuter per laddning.
Citera
2022-02-16, 20:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Jag har 134 mil till Paris.
På vägen ner två övernattningar, och på vägen hem tre övernattningar på hotel.

Jag brukar stanna och ladda ungefär var 15.e mil.
Ofta väljer jag att ladda till 99% trots att det tar dubbelt så lång tid från 80-99%.
Detta av tre orsaker:
- dels för att få bättre räckvidd, och kunna köra längre mellan laddningarna.
- dels för att ladda på så få ställen som möjligt eftersom då sannolikheten för missöde statistiskt blir lägre, det är nämligen så att det tyvärr är vanligt med defekta laddare.
- och dels därför att det i ren tidsåtgång inte skiljer så mycket på att ladda upp till 80 resp 99% om du ska göra fler laddningar i rad, på min ZOE betyder det enbart en mertid på ca 20 minuter per laddning.
En enda fråga kvar. VARFÖR? Varför utsätter du dig för denna enormt plågsamma dyra långamma resa när du kan glida ner i en BMW X3 för ett lägre pris OCH spara flera nätter?

Det hela är så ofattbart att jag måste nerskriva min IQ till 90 för att jag är så dum att jag tror på allt du skriver. Det här är FBs största troll-tråd och jag står här med lång näsa.
Citera
2022-02-16, 21:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Termoskaffe, ända ner i Tyskland? I en Zoe, utan problem med att spilla 1-2 timmar på en laddning. Bilden klarnar. Du lever egentligen på 1940-talet.

Jag bor i Ystad.
Dvs 1 km och 2 timmars båtfärd till Tyskland.
Alternativt, 24 mil via Danmark, plus 45 med båt.
Eller via Danmark landvägen utan båt, 39 mil.

Självklart håller termoskaffet ett par timmar utan problem.
Dessutom har man nytta av termosen alla andra dagar också på resan, eftersom jag alltid tar med kaffekokaren.
Citera
2022-02-16, 21:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
En enda fråga kvar. VARFÖR? Varför utsätter du dig för denna enormt plågsamma dyra långamma resa när du kan glida ner i en BMW X3 för ett lägre pris OCH spara flera nätter?

Det hela är så ofattbart att jag måste nerskriva min IQ till 90 för att jag är så dum att jag tror på allt du skriver. Det här är FBs största troll-tråd och jag står här med lång näsa.

Det är billigare att köra på el.
Ofta kan jag ladda gratis också, tex på lidl, ofta är det är bara att köra av en eller två km från Autobahn så hittar man en gratisladdare på lidl eller liknande ställe.

Och så gillar jag att köra med bilen, den är kul.
Citera
2022-02-16, 21:11
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Det är billigare att köra på el.
Ofta kan jag ladda gratis också, tex på lidl, ofta är det är bara att köra av en eller två km från Autobahn så hittar man en gratisladdare på lidl eller liknande ställe.

Och så gillar jag att köra med bilen, den är kul.
Vem står utanför Lidl och gratisladdar långsamt på en långresa. Vem tycker en småbil är kul att sitta i. Vem tycker en pytteliten elmotor är kul. Ytterligare ett 100% troll-inlägg.
Citera
2022-02-16, 21:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vem står utanför Lidl och gratisladdar långsamt på en långresa. Vem tycker en småbil är kul att sitta i. Vem tycker en pytteliten elmotor är kul. Ytterligare ett 100% troll-inlägg.

1, Lidl mfl erbjuder ofta gratis AC 22 laddning, vilket inte är långsam laddning.

2, småbilar idag är bekväma, dessutom är småbilar roliga att ratta.

3, 90 hk räcker gott i en ZOE.

4, parkeringssituationen är en annan fördel med småbilar, har du testat att parkera i Paris med en E klass?
Citera
2022-02-16, 21:35
Medlem
Citat:

+1 på detta.

Ingen kan fan vara så korkad som BAB7. Men tid kanske inte är så värdefullt för fragelbabbel7
Citera
2022-02-16, 21:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
1, Lidl mfl erbjuder ofta gratis AC 22 laddning, vilket inte är långsam laddning.

2, småbilar idag är bekväma, dessutom är småbilar roliga att ratta.

3, 90 hk räcker gott i en ZOE.

4, parkeringssituationen är en annan fördel med småbilar, har du testat att parkera i Paris med en E klass?
Jag har bott 3 veckor mitt i Paris med familjen, vi åkte ner en Toyota Avensis Verso som var min dåvarande bil och den staden var förvånansvärt fungerande för biltrafik. men självklart tog vi Metron mest, och att du puttrar runt i en Zoe mitt i Paris känns ganska trolligt, vem gör så. Finns ingen anledning om man är ensam. Och ensam är du på alla resor, ingen skulle följa med, de är groteskt plågsamma för alla utanför 1940-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in