2022-02-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
När Irak-kriget rasade som värst så låg USA och snittade på ungefär 80 stupade i månaden. Jämför det med Ryssland som förlorat 4300 man på mindre än fyra dagar.

Ja, de har förlorat fler män än USA gjorde under hela Irak kriget. År 2021 hade 4 431 amerikaner dött läser jag. Ur det perspektivet är det en flopp. Men det finns fler dimensioner menar jag. De hade nog kunnat förlora färre soldater om de bombat kraftigare och använt mer av sitt flygvapen. Jag utgår ifrån att de har gjort någon avvägning och bestämt sig för en specifik strategi. Det är svårt att säga om något är totalt flopp eller succé om man inte vet vilka objektiv man hade när man gick in, och vad det slutgiltiga målet är (vilket jag inte tror någon vet utom Putin själv).
Citera
2022-02-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Vad tros, kan detta stämma eller har Putin lurat upp alla på läktaren?

Den amerikanska topprepublikanen Marco Rubio, vice ordförande i senatens underrättelsekommitté, twittrade under natten mot söndagen att Putin hade misslyckats med samtliga fyra mål som satts upp för invasionens inledningsskede:

”Vi vet vad Putins plan var”, skriver Rubio och listar följande:

Luftherravälde inom de första 12 timmarna.

Slå ut Ukrainas militära kommunikationer inom 36 timmar.

Ta över befolkade områden, skära av östfronten, omringa Kiev och få Zelenskyjs regering att fly inom 48 timmar.

Installera en marionettregering inom 72 timmar.

”Hans facit är fortfarande 0 av 4”, skriver Marco Rubio i sin tweet.
Det kan nog vara rätt nära sanningen, ja. Att Putin skulle ha någon listig master plan som ingen begripit sig på ännu tror jag inte på för en sekund.
Citera
2022-02-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Vad tros, kan detta stämma eller har Putin lurat upp alla på läktaren?

Den amerikanska topprepublikanen Marco Rubio, vice ordförande i senatens underrättelsekommitté, twittrade under natten mot söndagen att Putin hade misslyckats med samtliga fyra mål som satts upp för invasionens inledningsskede:

”Vi vet vad Putins plan var”, skriver Rubio och listar följande:

Luftherravälde inom de första 12 timmarna.

Slå ut Ukrainas militära kommunikationer inom 36 timmar.

Ta över befolkade områden, skära av östfronten, omringa Kiev och få Zelenskyjs regering att fly inom 48 timmar.

Installera en marionettregering inom 72 timmar.

”Hans facit är fortfarande 0 av 4”, skriver Marco Rubio i sin tweet.

På vilket sätt skulle han ha lurat alla?
Citera
2022-02-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men du vet ju själv att Nato inte kan skicka in trupper till Ukraina. Dom är ju trots allt inte med i Nato

Men har inte NATO varit i en hel del icke NATO länder utan att NATO länder varit hotade?

Libyen, Irak, Balkan, Afghanistan.
Citera
2022-02-27, 23:56
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
På vilket sätt skulle han ha lurat alla?

Om han nu gjort det så lär vi väl få veta det inom de närmsta dagarna!
Citera
2022-02-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Men har inte NATO varit i en hel del icke NATO länder utan att NATO länder varit hotade?

Libyen, Irak, Balkan, Afghanistan.

Tja, de länderna har inte kärnvapen till att börja med.
Citera
2022-02-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Ja, de har förlorat fler män än USA gjorde under hela Irak kriget. År 2021 hade 4 431 amerikaner dött läser jag. Ur det perspektivet är det en flopp. Men det finns fler dimensioner menar jag. De hade nog kunnat förlora färre soldater om de bombat kraftigare och använt mer av sitt flygvapen. Jag utgår ifrån att de har gjort någon avvägning och bestämt sig för en specifik strategi. Det är svårt att säga om något är totalt flopp eller succé om man inte vet vilka objektiv man hade när man gick in, och vad det slutgiltiga målet är (vilket jag inte tror någon vet utom Putin själv).
Här kan du läsa lite om förluster över tid som USA dragits med.
Citera
2022-02-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g

De ryska förlustsiffrorna är extremt höga alldeles oavsett vad man jämför med. Svårt att hitta några bra jämförelser. Inte heller omöjligt att det finns ett mörkertal..

Visst kanske man på högsta ort skiter i människoliv, men stora förluster är stora förluster. Till slut upphör ju förbanden att fungera.. För att inte tala om vad som händer med moralen.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-28 kl. 00:01.
Citera
2022-02-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ingen bra taktik när invasionen kostar 20 miljarder dollar om dagen och Ukraina har ammunition och andra förnödenheter på ingång medan Ryssland utsätts för massiva sanktioner som kommer blöda deras ekonomi ytterligare samtidigt som truppernas moral av allt att döma är i lika gott skick som rubelns växelkurs.

Så hur ska ammunitionen distribueras till kämparna i Kiev om luftrummet är avstängt och staden omringad från marken. Ska trupper utifrån bryta belägringen menar du? Alla ekonomier i Europa kommer att blöda. Ukraina kommer att lida värst. Ingen export går längre från deras hamnar. Ingen rysk gas som de tjänar pengar på. Dom är bankrutt. Det enda dom har är vapen dom fått. Men det kommer inte att lösa situationen.
Citera
2022-02-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Tja, de länderna har inte kärnvapen till att börja med.

Ukraina står helt själva och är mao helt körda.
Citera
2022-02-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Så hur ska ammunitionen distribueras till kämparna i Kiev om luftrummet är avstängt och staden omringad från marken. Ska trupper utifrån bryta belägringen menar du? Alla ekonomier i Europa kommer att blöda. Ukraina kommer att lida värst. Ingen export går längre från deras hamnar. Ingen rysk gas som de tjänar pengar på. Dom är bankrutt. Det enda dom har är vapen dom fått. Men det kommer inte att lösa situationen.

Ukraina är mer än Kyiv och den ukrainska armén finns även på andra platser i landet.
Citera
2022-02-28, 00:04
Medlem
Citat:
Här kan du läsa lite om förluster över tid som USA dragits med.

Yes, men det ser väl ut att stämma med vad jag skrev? Ifrån artikeln du länkade står det US Deaths: 4,491 total.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in